Ennakoivat suoistukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eka raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eka raskaus

Vieras
Olen pian rv 20 ja nyt on alkanut tuntua jotain supistuksen tapaista, luulen että ennakoivia supistuksia. Ensin tuntuu sellainen "maha kääntyy ympäri"-olo, (siis ellainen kuin vaikka säikähtäisi jotakin oikein kovin) ja sitten kohtu kovettuu (tuntuu ihan kivikovana vatsassa). Kestää 10-30 sekunttia ja saattaa tulla useampi perä jälkeen. Nyt eilen oli useampi, ei mitenkään säännöllisesti, eikä voimistuen, mutta pieniä silloin tällöin, vaikka eilen oli rauhallinen päivä, nukuin paljon. Vauva kyllä liikuskeli kovin eilen, että se ehkä saattaisi vaikuttaa. Asia josta eniten olen huolissani on se, että kohtu tuntuu jotenkin aralta supistelujen jälkeen. Ei enää nyt yön jälkeen, mutta siis eilen illalla oli arka, niinkui lihas treenin jälkeen. Aamulla tuli taas herättyäni pari (en herää niihin, joten yöllä on saattanut tulla) ja vatsa on ehkä väsyneen oloinen, mutta ei kipeä. Onko tämä normaalia, enteileekö ennenaikaista synnytystä ja milloin pitää huoletua?

Ekassa ja tokassa raskaudessa mulla alkoi nuo ennakoivat samaan aikaan rv 20. Kohtu tosiaan tuntuu supistusten jälkeen aralta. Ekassa raskaudessa ei vaikuttanut mihinkään, sairaslomalla tosin olin varuiksi muutaman viikon. Tokassa raskaudessa paikat alkoivat kypsymään ja kohdunsuu lähti aukeamaan. Olin sairaalassa tarkkailussa muutaman päivän ja loppuraskaudessa kohdunsuun tilannetta seurattiin tarkkaan. Ei enteillyt ennenaikaista synnytystä, mutta kohdunsuu oli rv 30 lähtien auki 2-3cm ja lopulta synnytyskin oli oikea syöksysynnytys :D Kesto kokonaisuudessaan tunnin.

Eli ei kannata huolestua vielä, mutta ota yhteyttä nlaan jotta tilanne tutkitaan. Tsemppiä loppuraskauteen, nyt ei tosiaan enää kannata rehkiä liikoja!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on kuitenkin aika rankka työ, joten kovin rauhallisesti ei ole mahdollista ottaa.

No kannattaisko käydä lääkärillä tarkistamassa tilanne ja pyytää sairaslomaa jos työ on rankka.Sanoohan sen nyt järkikin.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on kuitenkin aika rankka työ, joten kovin rauhallisesti ei ole mahdollista ottaa.

No kannattaisko käydä lääkärillä tarkistamassa tilanne ja pyytää sairaslomaa jos työ on rankka.Sanoohan sen nyt järkikin.

Pitääkö sitten viikolta 20 olla sairaslomalla, jos kohdunsuu ei varsinaisesti ole aukeamassa.. Neuvola on huomenna, tottakai juttelen siellä. Neuvoja olisin kaivannut.

mulla alkoi viikolla 16. ei onneks avanneet paikkoja. pehmittivät kylläkin. sai adalatait käyttöön viikosta 27 -> 34 ja vauva syntyi 37 olin ehkä 2viikkoa saikulla kaikenkaikkiaan.

Mulla kahdessa ensimmäisessä raskaudessa oli paljon ennakoivia supistuksia. Tulivat miten sattuu, oma rasitus ei liittynyt näihin ollenkaan. Olivat kipeitä ja avasivat kohdunsuuta, vaikkakin sieltä vauvan puolelta. Kohdunsuun avautumista ei siis tuntenut alatutkimuksessa, mutta ultratessa näkyi. Esikoista odottaessa olin sairaslomalla rv 22 alkaen ja rv 29-33 sairaalassakin. Kakkosen kanssa sairauslomaa oli rv 26->, mutta sairaalassa tarvitsi olla vain 4 päivää. Onneksi kaikki meni kuitenkin molempien kohdalla hyvin ja tytöt syntyivät rv 39+2 ja 40+6. Kannattaa ehdottomasti puhua tuntemuksista neuvolassa. Lepo on ehdotonta, jos supistukset tekevät kipeätä. Myös kannattaa tutkituttaa kohdunsuun tilanne. Jos ennakoivat supistukset eivät satu, on epätodennäköistä, että ne tekisivät muutoksia kohdunsuulla. Sinäänsä ennakoivat supistukset kuuluvat asiaan, mutta sattua ne eivät saa. Tsemppiä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:
Mulla kahdessa ensimmäisessä raskaudessa oli paljon ennakoivia supistuksia. Tulivat miten sattuu, oma rasitus ei liittynyt näihin ollenkaan. Olivat kipeitä ja avasivat kohdunsuuta, vaikkakin sieltä vauvan puolelta. Kohdunsuun avautumista ei siis tuntenut alatutkimuksessa, mutta ultratessa näkyi. Esikoista odottaessa olin sairaslomalla rv 22 alkaen ja rv 29-33 sairaalassakin. Kakkosen kanssa sairauslomaa oli rv 26->, mutta sairaalassa tarvitsi olla vain 4 päivää. Onneksi kaikki meni kuitenkin molempien kohdalla hyvin ja tytöt syntyivät rv 39+2 ja 40+6. Kannattaa ehdottomasti puhua tuntemuksista neuvolassa. Lepo on ehdotonta, jos supistukset tekevät kipeätä. Myös kannattaa tutkituttaa kohdunsuun tilanne. Jos ennakoivat supistukset eivät satu, on epätodennäköistä, että ne tekisivät muutoksia kohdunsuulla. Sinäänsä ennakoivat supistukset kuuluvat asiaan, mutta sattua ne eivät saa. Tsemppiä!!!

Millaista se kipu sitten on, kun eihän ne mitenkään mukavilta tunnu. Ja kohtu tosiaan aristaa jos supistuksia on ollut useampia päivässä. Tänään ei nyt ole tullut kuin 5 supistusta, mutta eilen tuli paljon enemmän. Ja tosiaan ihan herätessä jo voi tuntua, että ei välttämättä liity rasitukseen. Mutta huomenna on siis neuvola, eli varmaan ohjaa neuvolalääkärille, jos kokee tarpeelliseksi.

Kipua se on ollut, muistan että herätti unestakin. Voisi vaikka verrata menkkakipuihin. Ei kuitenkaan mitään synnytyskipujen veroisia. Varmasti saat ajan lääkäriltä. Jos ei nla lääkäriltä (jos sillä on liian kiire tms.), niin nlatäti voi laittaa lähetteen äitipolillekin.

Yhteistyössä