Enkö siis saa rahaa mistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenko ymmärtänyt oikein?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenko ymmärtänyt oikein?

Vieras
Olen vastavalmistunut 27-vuotias. Minulla on työpaikka tiedossa, mutta työt alkavat vasta heinäkuun lopulla. Ilmoittauduin heti valmistuttuani työ-ja elinkeinotoimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Nyt kuitenkin asiaa tutkittuani huomasin, etten taida saada rahaa mistään. Olen liittynyt ammattiliittoon jo opiskeluaikana, mutta en ilmeisesti voi saada sieltä työttömyyskassasta mitään, koska työssäoloehto ei täyty? En voi saada rahaa myöskään Kelalta: En työmarkkinatukea, koska avopuolisoni tulot ovat liian korkeat. En peruspäivärahaa, koska siihenkin vaaditaan, että työssaoloehto täyttyy. Voiko tämä olla mahdollista?

No jos olet noista ottanut selvää ja varmistunut, että puolison tulot voivat viedä ne nollille, niin enpä kyllä sitten muitakaan tukiaisia keksi. Lainsäädännön mukaan saat rahaa siis puolisoltasi.

[QUOTE="vieras";26414086]No ei kai siihen peruspäivärahaan mitään työssäoloehtoa ole? Itse sain ainakin sitä kun liiton 500 päivää tuli täyteen..[/QUOTE]

Jos ei ole ollut töissä niin ei voi luonnollisestikaan saada ansiosidonnaista.

työmarkkinatuen saa jos menee palkattomaan työelämävalmennukseen, silloin työttömyysturva ei ole tarveharkintainen. Useimmissa kunnissa näitä harjoittelu/työelämävalmennuspaikkoja on kansiokaupalla tarjolla.

[QUOTE="joku";26414112]jos et oo koskaan saanut tökäri rahaa niin saat peruspäivä rahaa johon ei puolison tulot vaikuta[/QUOTE]

Peruspäivärahaan on nimenomaan se työssäoloehto. Joskus siitä voidaan joustaa jonkin verran, jos on ollut esimerkiksi opiskeluaikana töissä osa-aikaisesti. Jos ei, niin sitten se on työmarkkinatuki.

[QUOTE="joku";26414112]jos et oo koskaan saanut tökäri rahaa niin saat peruspäivä rahaa johon ei puolison tulot vaikuta[/QUOTE]

Kumpa olisikin näin, mutta peruspäivärahaa saa vain, jos työssäoloehto täyttyy. Ja mulla se ei täyty.

[QUOTE="vieras";26414115]työmarkkinatuen saa jos menee palkattomaan työelämävalmennukseen, silloin työttömyysturva ei ole tarveharkintainen. Useimmissa kunnissa näitä harjoittelu/työelämävalmennuspaikkoja on kansiokaupalla tarjolla.[/QUOTE]

Hmm. Onko kuitenkaan tämä kohdallani todellinen vaihtoehto, kun kuitenkin olen menossa töihin 1,5 kuukauden päästä?

[QUOTE="vieras";26414086]No ei kai siihen peruspäivärahaan mitään työssäoloehtoa ole? Itse sain ainakin sitä kun liiton 500 päivää tuli täyteen..[/QUOTE]

Liiton päivien täytyttyä saa työmarkkinatukea (ei peruspäivärahaa) ja sitä saa tuossa tilanteessa jonkin aikaa niin ettei puolison tulot vaikuta.

[QUOTE="Aloittaja";26414163]Hmm. Onko kuitenkaan tämä kohdallani todellinen vaihtoehto, kun kuitenkin olen menossa töihin 1,5 kuukauden päästä?[/QUOTE]

On koska sopimuksen voi tehdä vaikkapa vain kuukaudeksi kerrallaan.
Saat sitten sen työmarkkinatuen täytenä plus 9e verottomana (ja jos on hyvä säkä niin 4,59e kun olet itse etsinyt paikan..)

Hei, koska olet opiskellut, niin sinulta katsotaan sitä työssäolo aikaa todella pitkältä ajalta. Olisiko peräti 6 vuotta tai jotain. Eli jos sinä aikana työssäoloehto täyttyy, niin saat peruspäivärahaa. Sanot vaan siellä työkkärissä, että näinhän asia on, luultavasti sanovat että ei ole, mutta sanot vaan, että on. Selvittävät asian ja huomaavat, että näin on toimittu, ja saat rahasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Väärin;26414442:
Kyllä koskee jos sama talous.

Lain mukaan elatusvelvollisuutta ei ole avopuolisoilla, mutta kela katsoo, että elätte avioliitonomaisessa suhteessa, jolloin rahaa ei sieltä tipu. Miehesi voi halutessaan kieltäytyä elättämästä sinua (olla antamatta ruokaa yms.), koska laillista velvoitetta hänellä ei ole. Olet siis miehesi armoilla.

[QUOTE="minä";26414483]Hei, koska olet opiskellut, niin sinulta katsotaan sitä työssäolo aikaa todella pitkältä ajalta. Olisiko peräti 6 vuotta tai jotain. Eli jos sinä aikana työssäoloehto täyttyy, niin saat peruspäivärahaa. Sanot vaan siellä työkkärissä, että näinhän asia on, luultavasti sanovat että ei ole, mutta sanot vaan, että on. Selvittävät asian ja huomaavat, että näin on toimittu, ja saat rahasi.[/QUOTE]

Ei ole noin pitkä. Minulla taisi olla joku 3-4 vuotta max. Jäi hiuskarvan varasta kiinni, että oisin saanut ansiosidonniasta.

Erilaisia näkemyksiä asiasta tullut ja olen edelleen suloisesti pihalla kuin lumiukko :) . Tai oisko pihalla kuin pääskynen paremmin vuodenaikaan sopiva.

Eli miten se nyt menikään? Olisiko vaikka vinkkejä siitä, mihin kannattaa soittaa ensin, Kelalle vai oman liiton työttömyyskassan?

Yhteistyössä