englannista...(maasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm.. en sanoisi etta vallan vaikeaa, mutta erilaista. Varsinkin asuinalueilla kadut usein todella kapeita ja siina kun on viela autot kadunreunassa parkissa niin usein yksi auto mahtuu kerrallaan kulkemaan ja toinen joutuu vaistamaan. Muutenkin liikenne on mielestani nopeampi tempoista, ainakin kaupungeissa. Mutta nopesti siihen tottuu! ja ruuhkia on, varsinkin koulujen alkamis ja loppumis aikaan koulun portilla...

Huonoja puolia riittaa vaikka muille jakaa, mutta niinhan jokaisessa maassa. On edelleen suomeen verraten hyvin luokka yhteiskunta, ja rikkaat ja koyhat pyorii omissa piireissaan, asuinalueet sen mukaan. On alueita joille en jalallani astuisi, joten alueen valinnassa kannattaa olla tarkka! myos suomalainen sinisilmaisyys kannattaa jattaa, silla kaikki ei tarkoita mita sanoo, ja varsinkin yksin liikkuminen myohaan illalla on parempi jattaa. Englantilaiset on suht laiskoja, mutta tyopaivat pitkia ja sen paatyttya useat viettaa illan pubissa. Myos lihavia riittaa ja "terveellisen" ruoka valion noudattaminen on enkuille aika tuntematonta edelleen (enemmisto kayttaa taysmaitoa vai mita se kaikkein rasvasin onkaan). Mutta kannattaa tanne silti tulla, joskin useat meista jotka tulee "valivuotta" viettamaan unohtuvat sille tielleen... Joten ei kai meita taalla niin paljo olisi jos elama taalla olisi kovin kauheata! Ja vaikka sanotaan etta Englannissa sataa aina, ei sekaan ole totta! Kevat on parasta aikaa, varsinkin etela-Englannissa, kun lampenee suht aikaisin ja kadunvarsilla puut kukkii!

Alkuperäinen kirjoittaja Taallakin..:
Mutta kannattaa tanne silti tulla, joskin useat meista jotka tulee "valivuotta" viettamaan unohtuvat sille tielleen...

Heh. Koska lahdit valivuotta viettamaan. Mina syksylla 2001... ja silla tiella edelleen...

Ja vaikka sanotaan etta Englannissa sataa aina, ei sekaan ole totta!

Noh, tama kesa oli aivan kertakaikkisen jarkyttava. Kesaton kesa. Mutta muuten ei ees tilastollisesti sada paljoa enempaa kuin Helsingissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vvv:
Mutta kannattaa tanne silti tulla, joskin useat meista jotka tulee "valivuotta" viettamaan unohtuvat sille tielleen...

Heh. Koska lahdit valivuotta viettamaan. Mina syksylla 2001... ja silla tiella edelleen...

Ja vaikka sanotaan etta Englannissa sataa aina, ei sekaan ole totta!

Noh, tama kesa oli aivan kertakaikkisen jarkyttava. Kesaton kesa. Mutta muuten ei ees tilastollisesti sada paljoa enempaa kuin Helsingissa.

Itse saavuin kesalla 2002, 6kk piti vain viipya..
Joo, viime kesa oli sateinen, mutta edellisena kesana karsittiinkin kuivuudesta ja HIRMU helteista

te jotka asutte englannissa vakituisesti..niin missäpäin englantia asutte? ja oletteko töissä/mitä töitä teette? onko hyvä palkka? itse ajattelin hakea aupairiksi lontooseen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja zora:
Alkuperäinen kirjoittaja Taallakin...:
Minka ikainen olet Zora ja mita haluaisit tehda?

olen 19 ja haluaisin aupairiksi..tutustua maan kulttuuriin ja ihmisiin sekä oppia puhumaan paremmin englantia.

Ala vaan kulta lahe Au-pairiks, ellet koti-orjaks halua. Tiedan useita jotka ovat olleet ja jokaisella on ollut ongelmia perheen kanssa! Hae hotelliin/ ravintolaan, jolloin saat edes palkkaa ja ikaistasi seuraa, eika kukaan vahdi sinun menemisia..
Olin vuotta nuorempi kuin sina tanne saapuessani :)

te jotka asutte englannissa vakituisesti..niin missäpäin englantia asutte? ja oletteko töissä/mitä töitä teette? onko hyvä palkka? itse ajattelin hakea aupairiksi lontooseen. :)

Lontoossa asutaan, talla hetkella olen koti-aiti/opiskelija. Lontoo ei ole ehka englannin kielen oppimisen kannalta paras mahdollinen paikka kun taalla on paljolti ulkomaalaisia, joten suurimmalla osalla on joku hassu aksentti, tietysti silloin ei itse niin joukosta erottuisi :) Niin ja sen lisaksi taalla on TOSI kallista!

Zora, oletko miettinyt kuinka kauan haluaisit viettaa Englannissa? Yleensahan taitaa olla joku minimi 3-6kk. Ota vaikka yhteytta suomessa toimiviin "valitys toimistoihin", jotka voivat auttaa sinua tyon etsinnassa, maksua vastaan tosin, ellet ole valmis omatoimisesti tyota hakemaan, mika sekin on ihan mahdollista.

Zora, oletko miettinyt kuinka kauan haluaisit viettaa Englannissa? Yleensahan taitaa olla joku minimi 3-6kk. Ota vaikka yhteytta suomessa toimiviin "valitys toimistoihin", jotka voivat auttaa sinua tyon etsinnassa, maksua vastaan tosin, ellet ole valmis omatoimisesti tyota hakemaan, mika sekin on ihan mahdollista.

olen miettinyt että olisin englannissa vuoden tai pari..saa nähdä jos viihdyn siellä ja saan töitä niin voisin jäädä lopullisestikin

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Hae ennemmin töitä jostain. Aupaurina et saa palkkaa.

millaisia töitä siellä on tarjolla? saako hotelleista töitä ja millainen palkka siellä on?

Hotelleissa esim. tarjoilijat saa yleensa minimi palkkaa plus tipit, seka usein voi saada majoituksen ja ruuan, mikali hotellilla on henkilokuntaa varten asuntola. Tuolloin asuminen tulee yleensa halvemmaksi kuin yksityiselta vuokraten, ja vuokra vahennetaan suoraan palkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja jutila:
Ai un tulee muistoja mieleen...: ))Mä asuin siellä 8 vuotta ennekuin palasin Suomeen perheen kanssa..au pairiksi aikoinaan täälläkin.

millaisia kokemuksia sait aupairina? jouduitko olemaan kotiorjana? vaihdoitko kertaakaan perhettä? missäpäin englantia olit?

Olin 3 kk,tosi sitovaa hommaa ja rahaa sai joku 25 puntaa viikossa..sitten sain tarpeekseni ja hain työnvälitystoimiston kautta muita töitä..Lontoon liepeillä asustelin minäkin.

Oletko ajatellut opiskelumahiksia? Brittiläiset yliopistot arvostavat suomalaista ylioppilastodistusta.

Itse olin eniten järkyttynyt miten isoja ja avoimia luokkaerot ovat Englannissa. Luokkaerot näkyvät kaikessa: puhetavassa (voi kuulostaa eri kieleltä), puhekutumisessa, erityisesti ruokakaupoissa, yleissivistyksessä, asuinpaikassa. Kaikessa.

Myös asioiden hoito on byrokraattisempaa ja vaikeampaa kuin Suomessa. Esim. sähköyhtiö voi hyvinkin yrittää aivan pokkana periä sinulta edellisen vuokralaisen maksamatta jäänyttä laskua. Jollet ole keskiluokkainen professional -tulotason omaava, on asumisen taso järkyttävää. Tarkista, että kämpässä löytyy central heating ja mieluiten myös power shower (vastaa huonoa suomalaista suihkua). Nekään eivät takaa etteikö tukka hulmua sisällä kun ulkona tuulee, tai etteikö sisään sataisi vettä, tai suihkussa kasvaisi sieniä.

Mutta englantilaiset ovat ihanan kohteliaita ja sosiaalisempia kuin suomalaiset. Ei ole epätavallista, että työporukat menevät työpäivän jälkeen pubiin.

Jos haluat töihin pyydä suosituksia joka paikasta mistä keksit. Britit arvostavat suosituksia (ja titteleitä ja leimoja) yli kaiken. Hae töitä jo etukäteen. Täälläkin joku mainitsi hotellit. Voisi olla juuri sellaisia paikkoja missä on nuoria töissä. Töitä kyllä löytyy jos sinulla on työkokemusta. Mutta töissä joutuu myös tekemään töitä.

Elämän meno nuorilla on usein vauhdikasta ja klubikulttuuria kyllä löytyy. Julkkiksia ei kannata lähteä bongailemaan. Pettyy melko varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja mirkkuli:
Oletko ajatellut opiskelumahiksia? Brittiläiset yliopistot arvostavat suomalaista ylioppilastodistusta.

Itse olin eniten järkyttynyt miten isoja ja avoimia luokkaerot ovat Englannissa. Luokkaerot näkyvät kaikessa: puhetavassa (voi kuulostaa eri kieleltä), puhekutumisessa, erityisesti ruokakaupoissa, yleissivistyksessä, asuinpaikassa. Kaikessa.

Myös asioiden hoito on byrokraattisempaa ja vaikeampaa kuin Suomessa. Esim. sähköyhtiö voi hyvinkin yrittää aivan pokkana periä sinulta edellisen vuokralaisen maksamatta jäänyttä laskua. Jollet ole keskiluokkainen professional -tulotason omaava, on asumisen taso järkyttävää. Tarkista, että kämpässä löytyy central heating ja mieluiten myös power shower (vastaa huonoa suomalaista suihkua). Nekään eivät takaa etteikö tukka hulmua sisällä kun ulkona tuulee, tai etteikö sisään sataisi vettä, tai suihkussa kasvaisi sieniä.

Mutta englantilaiset ovat ihanan kohteliaita ja sosiaalisempia kuin suomalaiset. Ei ole epätavallista, että työporukat menevät työpäivän jälkeen pubiin.

Jos haluat töihin pyydä suosituksia joka paikasta mistä keksit. Britit arvostavat suosituksia (ja titteleitä ja leimoja) yli kaiken. Hae töitä jo etukäteen. Täälläkin joku mainitsi hotellit. Voisi olla juuri sellaisia paikkoja missä on nuoria töissä. Töitä kyllä löytyy jos sinulla on työkokemusta. Mutta töissä joutuu myös tekemään töitä.

Elämän meno nuorilla on usein vauhdikasta ja klubikulttuuria kyllä löytyy. Julkkiksia ei kannata lähteä bongailemaan. Pettyy melko varmasti.

ei ole tullut mieleenkään opiskelumahikset :) niin sekin voisi kyllä olla yksi mahdollisuus..