Energisen ihmisen ruokavalio? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emppuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emppuli"

Vieras
Toisesta ketjusta tuli mieleeni... minkälainen on energiaa antava ruokavalio? En siis tarkoita kaloreita, vaan sellaista jolla jaksaisi tehdä vaikka mitä :D Ihan esimerkkejä kaipaan. Mitä syötte aamiaiseksi, lounaaksi jne.
Ruokavalio ihan mitä sattuu tällä hetkellä, enkä oikein keksi hyvää, terveellisä syötävää kun on koko ajan hoppu. Energiatasot sen mukaiset.

Vaihtelevasti tulee syötyä joten en mitään ruokapäiväkirjaa tähän ala raapustaa.

Olen huomannut että ruokavaliossani on aika vähän hiilareita, luulen että se vaikuttaa.
Säännölliset ateriarytmit, ettei verensokerissa tapahdu piikkejä.

Beroccaa tai jotain ravinnelisää, jos on tarvetta talviaikana.

Parhaiten tunnun jaksavan ruokavaliolla, jossa on kohtuullisesti kasviksia ja joitain hyviä kuidunlähteitä sekä runsaasti proteiinia. Jos on kiire, otan proteiinin pikana patukasta, mutta kyllä se liha/kala kuitenkin hyvää tekee.

[QUOTE="a.p";27220447]Tiedän siis periaatteen terveelliseen ruokaan, mutta kaipaan ihan konkreettisia esimerkkejä mitä, ja kuinka paljon syötte.[/QUOTE]

aamupala
Pekonia ja munia/puuroa, tuoremehua

lounas
lihaa, salaattia, leipää, PUNASTA maitoa

välipala -

päivällinen
aikalailla sama kun lounas

iltapala
pähkinöitä tulee vedettyä, joskus ei mitään

Isoja annoksia menee! Herkkuja aika harvoin.
Liikuntaa paljon, se antaa energiaa. Ihan vaikka joku kävelylenkki piristää.

Jos syö vähä hiilarisesti niin pidä huolta että saat kuituja mm. puurosta, leseet ja hedelmistä päärynä on hyvä kuidunlähde.

Ei ne ravinnelisätkään turhia ole jos niitä tykkää käyttää. Itse syön kalanmaksaöljytabuja ja kalsiumia.

Usein ketoosissa oleva ihminen on engerginen (eli vaikka ilman hiilareita ja tiukka dietti), tosin se tulee näkymään vuosien päästä ettei kannattanut, koska sairastuu varmasti pitemmän päälle. Että ei kannata sitten ihan kaikkia ohjeita uskoa ja noudattaa!

• Tykkää
Reactions: Lispetti
No ihan hyvin minä ainakin jaksan ns. perusruoalla. Maitohappobakteerin, monivitamiinipillerin ja 2 omega3-kapselia nappaan aamuisin lisäksi.

Tänään aamulla olen syönyt 2 ruisleivän viipaletta, juusto, leikkelettä, kurkkua ja margariinia sekä kupin kahvia. Lounaalla söin lohisalaattia, lasin rasvatonta maitoa ja yhden ruisleivän siivun margariinilla. Välipalaksi maitokahvi, munkki (ei tavallista - oli töissä kahvivieraita) ja omena. Kotiin tullessa pieni kourallinen pähkinöitä ja lasi maitoa. Viideksi lähdin 1½h juoksutreeneihin (spurtteja ja juoksuliikkuvuustreeniä). Sen jälkeen (eli just äsken) söin puoli lautasellista salaattia, tomaattia, kanafilepihvin ja vähän riisiä. Juomana taas lasi maitoa. Kahdeksaksi lähden vielä tunnin zumbaan ja aamulla ennen aamiaista olin puolen tunnin coressa (keskivartalotreeni) ja puolen tunnin venyttelyssä. Töissä oli päivän aikana 7 tuntia (koko ajan töissä liikkeessä ja/tai seison). 5km työmatkat poljin pyörällä molempiin suuntiin. Liikuntaa kertyy viikossa arvioltaan 14 tuntia, töissä olen 5-6pvä viikossa 7h ja käyn iltaisin koulua 1-3 iltaa viikossa 3h kerrallaan.

Yhteistyössä