Energiajuomat raskaudenaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katja87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, jokainenhan sen itse päättää, miten toimii.
Että juoko esim. alkoholia tai energiajuomia raskaana, vaikka yleiset suositukset kieltävät.
Itselläni ei tulisi mieleenkään juoda kumpaakaan, sen verran voi luopua masuvauvan edun hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nora:
Että juoko esim. alkoholia tai energiajuomia raskaana, vaikka yleiset suositukset kieltävät.
Itselläni ei tulisi mieleenkään juoda kumpaakaan, sen verran voi luopua masuvauvan edun hyväksi.

Mutta ku ei ne energiajuomat oo sen kummosempia kuin kahvikaan. Niissä on jopa vähemmän kofeiinia kuin kahvissa. Ja neuvolassa kysyin, niin nimenomaan sen kofeiinin takia ei sais juoda. Ristiriitaista kun kahvia kuitenkin "saa juoda" sen 3kpp päivässä raskaanakin ollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nora:

Peesi. Ei mulla tehnyt mieli raskauden aikana, kun hyvin tietää sen olevan haitallista.

Niissä batteryissa on muitakin aineita, jotka eivät ole hyväksi sikiölle. Eihän ne ole aikuisillekaan hyväksi jos liikaa juo, kolme päivässä on suositus. Itse jos olen juonut päivän aikana kaksi tai kolme batteryä, niin kyllä on sydämen rytmihäiriöitä. Sen takia en viitsi sitä montaa tölkkiä päivässä juoda.

Battery-tölkissä lukee näin:

Ei lapsille, odottaville äideille eikä kofeiinista herkille henkilöille

Luulis jo tuon pistävän miettimään, kun siinä ei lue edes että "ei suositella"

Ennen raskautta olin oikeastaan riippuvainenkin noista, join lähes joka päivä yhden pienen tölkin. Kun kuulin raskaudesta, vähensin ensin pariin viikossa, sitten vielä harvemmaksi. En ole mitenkään ylpeä tästä, mutta uskon, että pienistä määristä ei voi olla mitään merkittävää haittaa sikiölle.

Kun asiaa olen tutkinut ja asiasta kysellyt, olen huomannut, että monet heittävät mielipiteitään vähän sellaisella mutu-tuntumalla. Tämän verran olen saanut selville:
- Kofeiinin maksimisaantisuositus päivässä on 300 mg, ja sellaisessa 3 dl energiajuomassa on yleensä korkeintaan 100 mg.
- Varoitusmerkit tölkeissä ovat siksi, että Suomessa pitää lain mukaan laittaa varoitus runsaskofeiinisiin tuotteisiin. (Lähde Evira: - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira)
- Tauriinia on lihassa, pähkinöissä ja sienissä. Sitä lisätään myös äidinmaidonkorvikkeeseen. Miksi se siis olisi erityisen vaarallista? Kuningaskuluttaja: Miksi äidinmaidonkorvikkeeseen lisätään tauriinia? Miksi äidinmaidonkorvikkeessa on tauriinia? | Kuningaskuluttaja
- "Guaranan lyhytaikaiset vaikutukset perustuvat tavallisesti kasvin korkeaan kofeiini- ja tanniinipitoisuuteen. Guaranapitoisten tuotteiden vaikutus ei eroa muista kofeiinipitoisista tuotteista." (Lähde: aimmein linkittämäni Eviran sivu). Guaranasta ei löydy kauheasti tietoa muuten, kuin sen, että sen sisältämän kofeiinin takia sitä ei suositella raskaana oleville. Energiajuomissa sitä on yleensä melko vähän, enemmän käytetään kahviuutetta.
- Kaikissa neuvoloissa energiajuomia ei kielletä, joissain taas kielletään ihan ehdottomasti. Tämä kertoo kai siitä, että asia jakaa mielipiteitä.

Tarkoitukseni ei ole nyt väittää, että energiajuomat olisivat täysin haitattomia, tai että niitä voisi juoda ihan huoletta niin paljon kuin lystää. Mutta lopulta kyse on kuitenkin lähinnä kahvin ja limsan sekoituksesta, joita kumpaakin monet juovat raskauden aikana. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että kyseessä on jokin kauhea myrkky. En usko, että vähäisten määrien juomisesta silloin tällöin aiheutuisi mitään ihmeellistä.

Loppuun vielä kokemuksia kaveripiiristä: yksi kaveri myönsi juoneensa energiajuomaa raskaana n. 0,5 l suurinpiirtein joka päivä, joskus enemmänkin. Sai täysin terveen lapsen, joka on nyt reipas 4-vuotias. Toinen kaveri taas kertoi juoneensa energiajuomaa 1-2 tölkkiä viikossa raskaana, ja hänellä on nyt 2-vuotias täysin terve lapsi.

Energiajuomissa on kofeiinia, guaranaa ja makeutusaineita ja siksi niitä ei raskaanaollessa pidä juoda ollenkaan. Energiajuomasta riippuen voivat sisältää lisäksi sopimattomia yrttejä kuten valeriaanaa.

Sitä kyllä ihmettelen kun papaijaa ei ole edelleenkään kielletty neuvolan suosituksissa, vaikka se on tunnettu keskenmenolääke entisajoilta.

En ole todellakaan aamu ihminen ja välillä nukuin todella huonosti eikä millään tahtonut herätä töissä niin kyllä mä ainakin join, yleensä ostin redbullin kun oli pienessä tölkissä kun kaikkihan oli juotava kun aika perso energiajuomalle olen. mutta sillonkin vain pakosta kun ei vaan herännyt eikä jaksanut.

Yhteistyössä