Enemmistö kansanedustajista kannattaa valomerkkiä yökerhoihin kello 0130.

• Viestiketjun aloittaja kello 0130
  • Ensimmäinen viesti
Mulla henk.koht. ihan sama, en baareissa kovin usein käy, ja silloin kun käyn voin mennä sinne aikaisemmin.
Mutta en usko että se meininki siitä sen kummemmaksi muuttuisi. Ihmiset juo joka tapauksessa sen saman määrän viinaa mitä silloinkin kuin baarit on auki neljään ja rähisee sitten vaan aikasemmin.
Suomeen ei ikinä saada mitään eurooppalaista juomakulttuuria vaikka mitä tehtäis.
Ja veikkaan että ne tyypit ketkä tuolla ravintoloiden edessä toisten päälle käy, ei sitä viinaa siihen edes kovin paljon tarvii... tai en oo ainakaan ite koskaan käynyt kenenkään päälle vaikka oisin kuinka humalassa ollut. Kun ei kuulu tapoihin muutenkaan.

"mä"
Jos tuo toteutuu niin todella moni kerrostalossa elävä saa heittää hyvästit yöunilleen viikonloppuisin. Porukka alkaa bilettämään kotona kun ilta jää kesken baarissa ja siitä saa sitten naapurit lapsia myöten kärsiä. Mutta eihän tämä päättäjiä kiinnosta...

"vieras"
Itseäni ei kiinnosta ravintoloissa käydä, mut mielestäni ehdotus kuulostaa tosi järkevältä.

Ihmiset vois mennä ravintolaan jo ajoissa, esiintyvät bändit vois aloittaa vaikka klo 22. Moni artistihan valittelee kun esiintymiset on vasta puolenyön jälkeen. Seuraavana aamuna kaikki ois pirteämpiä ja aikaisemmin ajokunnossa, ja maanantainen työpäiväkin menis helpommin.

bilehile
[QUOTE="vieras";25727982]Sehän on vain hyvä jos känniääliöt riehuvat yksityissä tiloissa eikä kaiken kansan keskuudessa.[/QUOTE]

Miksi kaikki kansa ois kaupungilla, jos baarit ois kiinni?

bilehile
[QUOTE="vieras";25727960]Jos haluaa ihan oikeasti tanssia, eikä vain pyörittää persettä kuolaavien ukkojen silmien alla, niin sitten pitää käydä tanssimassa tanssikouluissa joissa on samanhenkistä porukkaa ja asiantuntevaa opetusta.[/QUOTE]

Taitaa miehes olla yks näistä kuolaavista ukoista, kun noin kismittää? :D Mie en tykkää tanssimisesta yhtään, mie tykkään ottaa kaljaa ja praatailla kavereiden kanssa ja pitkään, kun siihen kerrankin on tilaisuus. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;25728183:
Esim Prahassa pubit sulkivat ovensa jo puolilta öin tai muistaakseni osa vähän ennenkin. Näille perseenpyörittäjille oli joitain tanssipaikkoja, mutta varsinaiset juottolat menivät kyllä kiinni puolilta öin.
No ko. kaupungissa kymmenisen kertaa käyneenä en ole koskaan törmännyt paikkaan, joka olisi ylipäätään potkinut asiakkaita johonkin tiettyyn aikaan ulos. Toki turistialueen pubit menevät aikaisemmin kiinni, mutta ei mikään velvoita.

Saksassa ei myöskään ole mitään valtion säätelemiä aikoja, vaan osavaltiot saavat päättää näistä asoista itse. Periaatteessa klubit saavat olla auki 24 h vuorokaudessa, samoin baarit. Mitään rähinöitä en ole nähnyt siinä vaiheessa, kun ihmiset purkautuvat pikkuhiljaa ulos.

Omien kokemusten mukaan ne pahimmat rähäkät syntyy Suomessa nakkikioskeilla, taksijonoissa jne. kun kaikki tunkevat samaan aikaan ulos baareista. Sitä ei aiempi sulkeminen auta yhtään. Päinvastoin epäilisin, että jos nykyinen porrastus poistettaisiin niin rähinät vain lisääntyisivät. Ja kyllä se epämääräisin aines taitaa jo tällä hetkellä olla niissä kulmakuppiloissa, joissa muutenkin anniskelu loppuu jo puoli kahdelta.

Kannatan ehdotusta. Kyllä siinä vaiheessa vedetty viina menee jo hukkaan. Ja kun yhtenä syynä on se, että aamuöinen väkivalta, pahoinpitelyt ja muut voisivat vähentyä, niin erityisen hyvä idea. Voihan sinne baariin jäädä silti pörräämään vielä ja lähteä ehkä hieman selvempänä taksijonoon. Onko se niin kamalaa?

bilehile
[QUOTE="vieras";25728327]Ai sun mielestä kaupungilla ei voi tehdä mitään muuta kuin ryypätä?[/QUOTE]

No kyllä kaupungille yöllä kahden-kolmen maissa eksynyt on joko menossa/tulossa baarista/kotibileistä tai vastaavista, harvemmin esim. lenkillä. :D

bilehile
Kannatan ehdotusta. Kyllä siinä vaiheessa vedetty viina menee jo hukkaan. Ja kun yhtenä syynä on se, että aamuöinen väkivalta, pahoinpitelyt ja muut voisivat vähentyä, niin erityisen hyvä idea. Voihan sinne baariin jäädä silti pörräämään vielä ja lähteä ehkä hieman selvempänä taksijonoon. Onko se niin kamalaa?
Ja kukakohan ravintola-alan yrittäjä seisoo yökerhossa, jos ei saa samalla myydä viinaa? :D Eiköhän tuo ehdotus johda siihen, että ravintolat alkaa sitten sulkea ovensa aikaisemmin. Äly hoi, älkää jättäkö...

[QUOTE="vieras";25728332]Vieläks brittipubit menee kiinni puoliltaöin?[/QUOTE]

Nykyään Englannissakin saa anoa myöhempää aikaa (aiemmin klo 23) ja nimenomaan sen takia, että väkivalta vähenee, kun kaikki eivät ryntää yhtäaikaa ulos.

Surkea idea mun mielestäni!

Ravintola yrittäjille tekee hallaa jos aukiolo aikoja lyhennetään ja lisäksi ihmiset alkavat juda muualla.
Ravintoloissa on järjestyksenvalvojat,kotona ei..ravintoloissa tarjoilivat katsovat ihmisten kunnon mukaan kelle anniskelevat..
Kotona ei valvo kukaan..aivan varmasti poliisin työ lisääntyisi perheväkivallan ja järjestyshäiriöiden myötä..

Ja kukakohan ravintola-alan yrittäjä seisoo yökerhossa, jos ei saa samalla myydä viinaa? :D Eiköhän tuo ehdotus johda siihen, että ravintolat alkaa sitten sulkea ovensa aikaisemmin. Äly hoi, älkää jättäkö...
Mä olen kai sitten säälittävä poikkeus, kun saan jossain vaiheessa iltaa tarpeekseni viinasta:) Mä en jaksaisi kuitenkaan ravintolayrittäjien rahavirran vuoksi asiaa miettiä, jos väkivalta voisi vähentyä.

kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25728425:

Ravintola yrittäjille tekee hallaa jos aukiolo aikoja lyhennetään ja lisäksi ihmiset alkavat juda muualla.
Ravintoloissa on järjestyksenvalvojat,kotona ei..ravintoloissa tarjoilivat katsovat ihmisten kunnon mukaan kelle anniskelevat..
Kotona ei valvo kukaan..aivan varmasti poliisin työ lisääntyisi perheväkivallan ja järjestyshäiriöiden myötä..
nykyään nimenomaan juodaan muualla. Ihmiset tulevat hirveiden pohjien jälkeen baariin vasta puolelta öin.

"mä"
Toivottavasti ne jatkot on sitten siellä sun naapurissa eikä mun. Mä en jaksa valvoa viiteen siksi, kun naapuri ei saanut kuunnella lujalla musiikkia baarissa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25728425:

Ei kukaan ole lyhentämässä aukioloaikoja, vaan ainoastaan siirtämässä ryyppäysajankohtaa aikaisemmaksi.

Pitäisikö koteihin järjestää ovimiehet vai riittäisikö 24/7 kameravalvonta?

"vieras"
mä en käy baareissa, mutta eikai kukaan ole niin naiivi että suomen kansa lopettaa juopottelun klo. 01.30 jos baari menee kiinni? haloo. Ne bileet siirtyy sitten vaan yleisille paikoille taikka yksityisasuntoihin. Ja baarissa nyt vielä on ns. turvallista olla kännissä, kiva sitten kun ne känniset hilluu tuolla kylillä ja joutuu raiskatuksi/ryöstetyksi tai sammuvat pakkaseen ennen kuin kukaan huomaa.

"vierailija"
Musta baariin voisi lähteä aiemmin ja ne vois mennä kiinni aikaisemmin. Enkä ensihoitajana usko että keikkamäärämme lisääntyy tuon myötä. Päin vastoin, pääseepähän asemalle lepäämään aiemmin kun känniääliöt on hoidettu :)

Yhteistyössä