endometrioosista

Hei! Kysyisin vähän endosta kun täällä näkyy olevan paljon ihmisiä joilla se on. Elikkäs mulla lakanut menkat 11 vuotiaana ja nyt olen 23.v kuukautiset ollut ihan helvetillisen kipeä joka kerta. 15.v aloitin e-pillerit näiden kipujen takia jolloin kivut helpottivat jonkin verran ja pärjäsin buranalla. Nyt olen lopettanut pillerit 12/05 Ja vauva ollut vaaveissa siitä lähtien. Tulinkin raskaaksi 4/06 mutta se meni viikolla 7+ kesken...sen jälkeen uutta vauvaa ei ole näkynyt. Olen kaäyttänyt joitakin kertoja ovistestejä ja aina saanut niihin plussan. Eli voiko minulla olla endometrioosi?? vaikka ovuloinkin? ja lämpöjä olen mittaillut ja mielestani olen joka kuukausi ovuloinut. Näkeekö gyne ihan normaalissa tarkastuksessa endon vai miten se tutkitaan? Auttakaa joku asiasta tietävä. kiitos etukäteen :flower:
 
Käy ihmeessä terveyskeskuksessa hakemassa lähete jatkotutkimuksiin!
Se voi hyvinkin olla endoa, joka hidastaa/estää raskauden mahdollisuutta.
Endo saattaa tehdä "tukoksia" munatorviin tai huonontaa kohdun pintaa sillä tavalla ettei hedelöittynyt munis pääse kiinnittymään.
Tuollaiset ongelmat on usein hoidettavissa melko helposti, joten mars tohtorille =) ja tsemppiä!

Ainiin, endo pahenee odottaessa joten raskautuminen olisi parasta tapahtua pian. raskaus taas laittaa endon "lepotilaan".
 
Juu sainkin tänään tietää että pääsen yksityiselle tutkimuksiin työterveyshuollon kautta =) Saan maanantaina lähetteen gynelle. En tiennyt että kuuluu työterveys asioihin,mutta kuulemma kuuluu koska kipu aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Jippii,ei tarvitse jonottaa.
 

Yhteistyössä