Endometrioosista juttua

mä...
Hyvä, että kivuista kärsivät naiset saavat tästä tietoa. Mutta miksi tästä on nyt tehty niin suuri juttu, että ihan oma viikko väreineen on keksitty? Olen sairastanut tätä 20 vuotta, leikattu usein ja kokeiltu kaikki mahdolliset, nyt jäljellä enää vain kova kipulääkitys. Ei nyt siltikään sellainen asia mikä pitäisi nostaa muiden pitkäaikassairauksien yläpuolelle. Olen ihan tavallinen nainen sairaudestani huolimatta.
 
v.ieras
Ehkä tässä nyt kampanjoidaan ihan senkin takia, että muiden ihmisten tietoisuus lisääntyisi tätä sairautta kohtaan.

Itse olin työpaikallani se jonka selän takana juoruiltiin.. ottais buranan.. ei kuukautiset voi olla noin kipeät, jos sillä on vaan matala kipukynnys.. ai se haki taas saikkua ja ajatelkaa, menkkojen takia.

Tavallinen nainen minäkin olen. Ja sairastan vielä muitakin höpöhöpö-sairauksia; kilpirauhasen vajaatointaa ja aurallista migreeniä.
 
endoa
Täytyy kyllä sanoa, että ei tulisi mieleenkään pukeutua keltaiseen vaikka endoa sairastankin. Tietoisuutta pitäisi lisätä ennen kaikkea siellä gynepuolella edelleenkin ja ylipäätään jo ihan yleislääkäreiden ja sairaanhoitohenkilöstönkin keskuudessa. Tutkimuksiin ja hoitoon pääseminen on edelleenkin hankalaa ja paljon kohtaa terveydenhuollon puolella vähättelyä ja tietämättömyyttä.
 
v.ieras
Mun täytyy kyllä sanoa, että hyvää hoitoa olen saanut.
Tk:n gyne teki ensimmäisen tutkimuksen ja totesi endoa olevan. Laittoi lähetteen naistentaudeille jonne pääsinkin jo kuukauden kuluttua. Tästä pari kuukautta ja olin jo leikkaussalissa, neljä tuntia retkotin operoitavana.

Eikä kukaan hoitohenkilökunnasta vähätellyt missään vaiheessa! Osui kai kohdalle ihana hoitohenkilökunta :) ja näin sen pitäisi kaikilla olla!
Että kyllä, myös lääkäreitä ja hoitajia tulisi valistaa lisää.
 
"Himppu"
[QUOTE="turhautunut";30737347]Minun kokemukseni on, että apua ei heru jos lapsettomuus ei ole ongelma. Eli koska en lapsia halua, niin gynekologisilla vaivoillakaan ei ole niin väliä.[/QUOTE]


Itse olen myöskin omasta tahdostani lapseton. Silti saanut avun endoon, kerran tehty laparoskopia ja sittemmin ihan avoleikkauksella poistettu endometrioomaa.

Kivut olivat kyllä todella pahat ennen, nykyään ei ole kipuja.
 
Tuntuu olevan tosi ikävä vaiva. Yllättävän monella naisella, olisko jossain lukenut jopa 7-10 %:lla.
Arviolta 60 000 - 120 000 naista sairastaa endoo. Luku voi olla isompiki, ku endohan on nii monimuotonen ettei kaikilla oo oireitakaan. Löytyy sitte esim. lapsettomuuden myötä.

[QUOTE="turhautunut";30737347]Minun kokemukseni on, että apua ei heru jos lapsettomuus ei ole ongelma. Eli koska en lapsia halua, niin gynekologisilla vaivoillakaan ei ole niin väliä.[/QUOTE]

Kyllä pitäs gynen auttaa siinäkin tilanteessa ettei halua lapsia. Sillo pitäs keskittyy endon hoitoon!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä