Endometrioosin uusiutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KERHOPOMO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KERHOPOMO

Jäsen
26.04.2008
347
1
16
Elikkäs minulla oli leikkaus tasan viisi vuotta sitten. Vuoden päästä siitä raskaaksi ja synnytyksen jälkeen aika pian hormooneille.

Nyt lopetin pillerit heinäkuussa ja taas Endo uusii. :headwall:

Lääkäri halusi laittaa hormoonikierukan heti (viikko sitten), en suostunut kun pelottaa.

Lapsia ei ole tarkoitus tehdä enempää... Tosin eihän sitä tiedä vielä varmaksi.. Niitä kamalia kipuja en enää tahdo, enkä leikkaustakaan. Mitä olisi hyvä tehdä teidän mielestä, joilla kokemusta on?

Kannattee kokeilla tuota hormonikierukkaa. Siitä voi saada avun, varsinkin, jos on pahat menkkakivut. Hormonikierukalla saa menkat loppumaan. Tai ainakin mulle kävi niin ja sain pienen helpotuksen siitä. Mut on operoitu sen 12 kertaa endon takia.

Kuparikierukka lisää kipuja ja vuotoa, mutta hormonikierukan pitäis auttaa (ja useimmissa tapauksissa auttaakin). Mie oon sairastanu tuota tautia 12 vuotta ja nyt hoitona Soladex-kapselit ja vaihdevuodet (oon 25v.).

minulla sama vaiva. ennen lapsia oli jatkuvaa vuotoa pari vuotta, sitten saatiin lääkkeillä rauhottumaan. sain kaksi lasta ja toisen raskauden aikana jouduin sairaalaan kipujen takia, jotka kuulemma johtuivat endosta. nyt taas jatkuvaa vuotoa ja kipuilua. en tiedä mikä tähän auttaisi, kun ei tunnu lääkäritkään tietävän.
ennen sanoivat etten voi saada lapsia, ja et rauhottuisi jos saisin lapsen. no eipä pitänyt kumpikaan paikkaansa.
leikkauksesta sanoivat ettei luultavasti tuo pysyvää apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Verdil:
Olen kuullut, että joillakin taas kivut ja vuoto lisääntyy kierukan takia. :/ Siksi kai epäilen laittamista.

Kuparikierukka tekee tuollasta. Yleensä hormonikierukka lopettaa menkat tai niukentaa niitä.

Leikkaus ei välttämättä tuo kuin hetkellisen avun. Rinnalle tarvitaan yleensä jonkunsortin hormonihoitoa, kuten KKP:n mainitsema Zoladex, jota voi käyttää sen puoli vuotta yhteenmenoon, mutta on järkyttävän kallis. Siinä mielessä hormonikierukka on halvempi vaihtoehto ja helpompi vaihtoehto. Toki hormonihoitoja on moneen lähtöön.

Kohdun ja munasarjojen poisto voi tuoda avun riippuen missä kaikkialla endoa on. Itse olen tuota miettinyt, mutta olen saanu sen verran ristiriitaisia kokemuksia, et en ainakaan vielä uskolla moiseen lähteä. Eikä vissiin lapsilukukaan ole täynnä.
Raskaana olen tällä hetkellä ja voin sanoa ettei ne kivut ole kadonneet. Tosin mulla on julmetusti noita leikkauksia takana ja niistä johtuvia kiinnikkeitä, jotka sitte kohdun kasvaessa repeilee ja aiheuttaa kipua.

Parisenkymmentä vuotta tässä ollaan endon kans taisteltu ja kaikki mahollinen melkeinpä kokeiltu, joten tuo radikaalipoisto on nyt niin ku viimenen vaihtoehto sitten. Ellei synnytyksen jälkeen hormonikierukkaa tai toinen muksu perään ja sitten radikaalipoisto. Ikää mulla vajaa 33v.

Yhteistyössä