Endometrioosiepäily, mitä lapsettomuushoitoja selvittelyn jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tintti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tintti"

Vieras
Yritystä on takana 2 vuotta ja nyt olemme käyneet kunnallisellapuolella lapsettomuustutkimuksissa. Miehen siemennesteestä ei vikaa löytynyt ja muuten labra-arvot olivat kunnossa, mutta minulla oli matala progesteroniarvo. Kuukautiseni ovat aina alkaneet tämän kahden vuoden ajan 7-10 vrk kuluttua siitä kun olen saanut ovulaatiotestiin hymynaaman. Kuitenkaan tähän keltarauhashormoonin toimintaan ei mitään kantaa kukaan gynekologeista ottanut vaikka asiaa kysyin. Sain vain vastaukseksi "katsotaan tilannetta kun kaikki tutkimukset on tehty". Nyt minulla edessä vielä laparoskopia jossa tehdään aukiolotutkimus ja kartoitetaan endometrioosin (jota kovasti epäillään) tilanne.

Jonot leikkaukseen saattavat hyvin olla puoli vuotta ja minua jäi kovasti vaivaamaan mitä hoitomahdollisuuksia meillä on. Soitin ko. saiaalan hoidonvaraukseen, mutta hoitaja ei osannut sanoa muuta kuin, kysy leikkauspäivänä josko leikkaava gynekologi osaisi kertoa tilanteestanne jotain. Tuntuu kuitenkin pitkältä ajalta olla puolivuotta tai pidempään "epätietoisuudessa". Tutkimuksissa käydessä gynekologi puhui vain ivf:stä joka olisi mahdollisesti leikkauksen jälkeen. Voiko tosiaan olla näin, että "hypätään" suoraan ivf hoitoihin kokeilematta ensin jotain muita hoitomahdollisuuksia? Esimerkiksi korvata tuota todennäköistä keltarauhasen vajaatoimintaa lääkkeillä? Vai vaikuttaako endometrioosi siihen, että pelkkä lääkehoito saattaa vain pahentaa endometrioosia?

Kiitos jos osaat vastata edes jotain kysymyksiini! En oikein löytänyt tästä aiheesta netistäkään tietoa.

Hei "tintti"!

Kiiitos kysymyksestäsi.

Kurjaa, että sinusta tuntuu, että et saa kunnolla vastauksia kysymyksiisi.

Kehoittaisin sinua kyllä vielä kääntymään suoraan lapsettomuuslääkärin luo, hän voisi ottaa tarkemmin kantaa tuohon alhaiseen progesteroniarvoon, ja samalla ehkä endometrioosiinkin.
Jos sinulla on keltarauhasen vajaatoimintaa, saattaa sekin hankaloittaa raskaaksi tuloa. Nyt kun vielä odottelet leikkaukseen pääsyä ja tuo endometrioosi diagnoosikin on ilmeisesti hieman epävarma vielä, kannattasi ehkä kokeilla josko tuo keltarauhasasian hoitaminen kuntoon auttaisi.

Yleensä endometrioosissa, jos raskaus yritystä on takana jo yli vuosi, suositellaan melko nopeasti siirtymistä suoraan ivf hoitoon, joka on todettu olevan tehokkain hoito endometrioosissa. Tietysti hoitomuodon valintaan vaikuttaa myös sekin, miten nopeasti olette itse valmiita siirtymään ivf hoitoon.

Onnea matkaan!

itsellä keskenmeno -06, jonka jälkeen löydettiin endometrioosi, melkoinen. Lapraskopian jälkeen meni 2kk, kun alkoi spontaani raskaus :) sen jälkeen ei kylläkään ole tärpännyt..määräaikaisena lääkityksenä visanne, jonka jälkeen mahdollisesti paremmat tsäänssit spontaanille raskaudelle. Ivf jonossa kumminkin...
<3 kiitollinen yhdestäkin <3

Heippa tintti!
Mun oli pakko tulla tsemppaamaan sua kun näin otsikon.
Mulla todettiin endometrioosa reilu puoli vuotta sitten ja nyt odotan esikoista 5 raskausviikolla. Omalta äidiltäni on leikattu vasen munasarja kokonaan pois endometrioosan takia 02 ja 04 synnytti terveen pojan eli ihmeitä todellakin tapahtuu, toivottavasti antaa sulle edes hieman toivoa :)
Paljon haleja ja peukkuja, että se vauva sieltä tulisi, hoidoilla tai ilman.
Endometrioosan kanssa pystyy elämään, eikä se välttämättä tarkoita etteikö ollenkaan voisi tulla raskaaksi!

Kiitos tsemppauksesta ja toivoaantavista kommenteista endotar ja rooroo!! Josko meillekin se pikkuinen joskus tulisi :) Endotarelle onnea yritykseen!!

Jos satutte tänne vielä vilkaisemaan ennen kun joulu menee ohi niin mukavaa joulua teille!!

Yhteistyössä