Endometrioosia sairastavat

KaksiKertaaPienempi

Aktiivinen jäsen
13.02.2008
1 364
0
36
Onko teille kenellekään asennettu sitä kapselia ihon alle, mikä pysäyttää kehon oman hormonituotannon ja aiheuttaa vaihdevuodet? Lääkäri tuumas mulle eilen näin: "Sinun ikäsi ja tämä tilanne on täysi katastrofi ja tämä hoito on enää ainoa vaihtoehto saada tilannetta edes hiukan rauhoittumaan." Mulla on vaarana se, ettei pää kestä. Masennun täysin jo e-pillereiden sisältämästä hormonimäärästä niin miten sitten tulee käymään, jos tuohon hoitoon lähden mukaan. Meillä ei ole tukiverkostoa lainkaan ja on suuri riski, että itse menen hoidon aikana siihen kuntoon, etten ole kykenevä hoitamaan lasta. Haluaisinkin nyt kuulla kokemuksia tuosta hoidosta ja siitä, miten paljon se hormonimäärä on vaikuttanut ihmiseen, siis henkisesti. Uskallanko lähteä tuohon mukaan vai yritänkö jatkaa elämääni näiden kipujen kanssa? :(

Mites hormoonikierukka? Onko kokeiltu? Siinä hormoonivaikutukset on enemmän paikalliset, hormoonia ei erity niin paljon verenkiertoon kuin pillereistä. Hoitaa tehokkaasti endometrioosi kipuja, vaikka vuodot eivät jäisikään kokonaan pois.

Minua hoitavat nyt yliopistollisen sairaalan naistentautien erikoislääkäri, polin ylilääkäri sekä entinen osaston ylilääkäri, jolla eniten kokemusta. Kaikki, siis aivan kaikki hormonihoidot olen käynyt läpi, myös kierukan yms. Olen ollut leikkauksissa ja minulta on poistettu toinen munasarja ja -torvi. Kiinnikkeitä on runsaasti, vatsanpeitteet täynnä pesäkkeitä... Itkettää ja masentaa koko tilanne. Ei vain jaksaisi enää tätä helvetillistä sairautta ja näitä kipuja joita olen kestänyt nyt 12 vuotta. Olen siis sairastunut tähän tautiin poikkeuksellisen nuorena, minkä takia alan parhaimmistokin on neuvottomana kanssani :'(

Onko sinulla lapsia? :hug: Vaiva on todella ikävä, tiedän omasta kokemuksesta, vaikka noin paha ei oma tilanteeni olekaan. Mulla on vähäiset löydökset oireisiin verrattuna, mutta olen ollut todella kipeä kuukautisten aikaan monta monituista vuotta. Mun pesäkkeet on/oli vatsaontelossa ja suolistossa. Nyt takana melko rauhallista aikaa useampi vuosi; kaksi peräkkäistä raskautta auttoivat asiaa, nyt on kierukka, joka on vienyt kivut, mutta ei muuten sovi :/ Pakko otattaa pois mut pelottaa, mitä sit... palaavatko kivut..

Yksi lapsi on, haluaisin kyllä joskus sitten lisää, mutta aika epätodennäköistä on, että enää saisin. Toivoa en kuitenkaan ole kokonaan menettänyt. Tämä rajottaa todella paljon elämää. En pysty pyöräilemään, parisuhteesta ei kannata edes haaveilla, ovulaation ja kuukautisten aikaan en pysty matkustamaan esim. linja-autolla ilman, että se tuottaisi aivan hirveää kipua yms. Pystytkö sä syömään e-pillereitä?

Oon syöny pillereitä joskus teininä viimeksi, ikää jo 35v ni en haluais niitä enää alkaa syömäänkään, vaikka tiedän että sitä tullaan ehdottaan, kun kierukka poistetaan :/ Meillä on 4 lasta (joista kolme ivf:llä; endo vaikeutti raskautumista ) ja lisää ei ole tulossa. Mä haluaisin kohdunpoiston kaikkein mieluiten, mut tiedän ettei ne ala siihen... Tässä on tullu vuosien aikana syötyä NIIN paljon särkylääkkeitä ja hormooneja hoitojen aikana, että haluaisin jo olla ilman mitään ylimääräisiä.

Mulla ne oireet on pahat juurikin kuukautisten aikaan, pahimmilaan en voinut syödä mitään, kaikki mitä laitto suuhun (jopa vesi ) aiheutti ihan kamalat vatsaoireet, yhteen väliin olin varma, että mulla on mahahaava se kipu oli niin järkyttävää :/ Eikä siinä sit kyllä saäkylääkkeitäkään voinut syödä :/ No, raskauksien myötä oireet hävis, mut alko tulla pikkuhiljaa takas synnytyksen jälkeen, siksi kierukka. Mut nyt en sit tiedä mitä tapahtuu, ku otatan sen pois...

Toivottavasti sulle ei kivut kovin pahoina tulis takasin :/ Kohtuahan sun ei tarvi poistattaa, se ei itsessään aiheuta tätä endoa vaan munasarjat sen tekevät. Jos olet aivan varma, ettet taho enää lapsia niin pyydä munasarjojen poistoa. Luulis, että suostuvat tuohon kun sinulla kuitenkin jo 4 lasta. Mitä sivuoireita tuosta kierukasta sulle tulee?

Mulla on kans tuo ettei särkylääkkeitä pysty syödä, iskee niin kovat vatsanpoltteet ja olen sairastanut sen takia pohjukaissuolen tulehduksen (mahahaavan kaveri). Ainoat lääkkeet mitä kestän ovat Panadol ja Tramal...

Mulla kierukka aiheutti sen, että kuukautiset kestää joka kerta 2 viikkoa ja edelleen tulevat kuukausittain :/ Ei oo kiva kulkee puolet joka kuukaudesta side housuissa :( Ja niin toiveikkaana kun odotin, että jäisivät kokonaan pois. Kierukka on ollut nyt yli 1,5 v ja edelleen näin. Oon kestäny sen takia, kun tosiaankin ne kivut on melkein kokonaan poissa, mutta nyt alkaa tulla mitta täyteen mullakin. Pakko keksiä jotain muuta..

Tulin tuolta lapsettomuus-palstalta vierailemaan tänne ja kysymyksesi nousi heti silmään. Ollaanko sinulle laittamassa Zoladex-kapseli? Minulla on ollut kolme kuukautta käytössä Procren-piikki, joka on vaikutukseltaan ihan samanlainen. Minulle tuli vaihdevuosioireista selvimmin kuumat aallot, mutta en niinkään muista, että tällä olisi ollut mielialaan vaikutusta. On tietysti yksilöllistä, mitä oireita tulee, mutta ainakin minun kokemukseni perusteella voin rohkaista, ettei välttämättä tunnu juuri missään. Enemmän minullakin mielialaan vaikutti juuri e-pillereiden aloitus. Suosittelen Endometrioosiyhdistyksen keskustelupalstaa, ja siellä on erikseen foorumi lääkekeskusteluille, joten varmasti kokemusta löytyisi tästäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lotta77:
Tulin tuolta lapsettomuus-palstalta vierailemaan tänne ja kysymyksesi nousi heti silmään. Ollaanko sinulle laittamassa Zoladex-kapseli? Minulla on ollut kolme kuukautta käytössä Procren-piikki, joka on vaikutukseltaan ihan samanlainen. Minulle tuli vaihdevuosioireista selvimmin kuumat aallot, mutta en niinkään muista, että tällä olisi ollut mielialaan vaikutusta. On tietysti yksilöllistä, mitä oireita tulee, mutta ainakin minun kokemukseni perusteella voin rohkaista, ettei välttämättä tunnu juuri missään. Enemmän minullakin mielialaan vaikutti juuri e-pillereiden aloitus. Suosittelen Endometrioosiyhdistyksen keskustelupalstaa, ja siellä on erikseen foorumi lääkekeskusteluille, joten varmasti kokemusta löytyisi tästäkin.

Mie oon tuolla endoyhistyksen keskusteluissa olluki aikoinaan mukana ja nyt kun rekisteröidyin sinne uudestaan niin huomasin viimesen viestin olleen viime vuoden elokuulta... Joten se on vissiin ihan kuollu paikka. Paitsi jos nuo päivämäärät ovat vinksallaan, voiskohan olla niin? Lääkäri ei mulle sanonut tuon kapselin nimeä, se selvinnee papereista mitkä tulee, kunhan se saa yhen ylilääkärin kiinni ja juteltua sen kans. Mua alko kiinnostamaan tuo piikkijuttu, kertoisitko siitä enemmän? Kun jos tuo kapseli laitetaan niin sitä hoitoa ei voi sitten keskeyttää vaan on ja pysyy sen puoli vuotta. Niin nyt mulle heräs mieleen, että mitenkäs se tuon piikin kanssa sitten... Mitä eroa tuolla piikillä ja kapselilla on? Tai no, google voinee kertoa siitä mulle jotain kun nyt sain sulta noiden nimet...

Endoyhdistyksen sivut ovat muuttuneet ja uusi keskustelupalsta löytyy osoitteesta http://www.endometrioosi.fi/keskustelu/. Jostain syystä tuo vanhakin palsta vielä netistä löytyy..

Procren on tosiaan aina kuukauden kerrallaan voimassa. Kannattaa varmaan kysyä lääkäriltä tästä, jos on periaatteessa sama, kumpi lääke valitaan. Ymmärrän kyllä hyvin, että kynnys lääkkeen aloittamiseen olisi matalampi, jos hoidon voi tarvittaessa keskeyttää.

Vai on tuo keskustelupalsta muuttanut, no siksi mie en sitä enää löytänyt. Nyt reksiteröidyin sinne... Lueskelin juuri noista molemmista, kapselista ja piikistä ja molemmissa haittavaikutuksena depressio :/ Viime yö meni valvoessa kipujen takia, puolessa välissä yötä toivoin olevani synnyttämässä, olis edes hiukan helpompaa...

Kiitos tuesta, Höbänä!

Yhteistyössä