endometrioosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen46v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nainen46v

Vieras
Hei,
olen 46v ja endometrioosi on nyt todettu ja leikkaus tulossa. Endometrioosia poistetaan tähystysleikkauksessa ja samalla voitais kuulemma poistaa kohtukin. Kysyin lääkäriltä mitä se vaikuttaa ja hän sanoi, että ei muuta kuin kk-vuoto jää pois. Pms-oireet ja tuntemukset kuulemma säilyvät. Nyt yksi saksalainen ystävätär kertoi, että seksielämä vaikeutuu kohdun poiston jälkeen, paikat ei kuulemma enää kostu, täytyy käyttää liukasteita.
Onko jollain kokemuksia?

Tietysti kohtu kannattaisi poistaa, ettei endometrioosi uusiudu, on tässä vielä sen verran vuosia jäljellä vaihdevuosiin. Mutta sit taas kuulemma kohdun poisto nopeuttaa vaihdevuosien alkamista.

Minulla on mitä ilmeisemmin endometrioosia myös suolistossa, leikkaukseen onkin tulossa mukaan myös sen alan kirurgi, että saatais kaikki kerralla pois. Miten mahtaa olla kipujen ja toipumisen kanssa? Sama ystävätär kertoi, että tähystyksessä laitetaan jotain kaasua suolistoon, joka sitten kauheiden kipujen kanssa pikkuhiljaa sairaan hitaasti yrittää elimistöstä poistua. Tietääkö joku tästä jotain tarkemmin?

Kuukautisvuotoa ei tulisi ikävä, mutta jos seksielämä vaikeutuu, niin enpä tiedä mitä tehdä...

Jos munasarjat jätetään, hormonitoiminta jatkuu ennallaan. Jos poistetaan eikä sinulla ole erityisiä syitä vaikuttamassa, hormonit voidaan antaa lääkkeinä. Pilleri poskeen ja johan säilyy paikat kunnossa.

Oma seksielämäni ei muuta kuin parani. Pötypuhetta ne ystävättäresi tarinat.

Hei,

Minulta on leikattu endometrioosi 2 v. sitten. Kohdunpoistosta en tiedä mitään. Mutta leikkauksessa tosiaan laitetaan elimistöön jotain kaasuja, jotka sitten poistuvat itsestään pikkuhiljaa. Minulla se aiheutti lähinnä pistoa hartioissa, kun kaasut nousevat kehossa ylöspäin. Ne pistot tulivat ja menivät noin viikon ajan leikkauksesta. Eihän se kivalta tuntunut, mutta ei todellakaan ollut mitään sairaalloista kipua. Muita oireita ei kaasuista ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuivu!:
Jos munasarjat jätetään, hormonitoiminta jatkuu ennallaan. Jos poistetaan eikä sinulla ole erityisiä syitä vaikuttamassa, hormonit voidaan antaa lääkkeinä. Pilleri poskeen ja johan säilyy paikat kunnossa.

Oma seksielämäni ei muuta kuin parani. Pötypuhetta ne ystävättäresi tarinat.

Ei mitään aihetta pelkoon. Ystävättäresi on jostain syystä halunnut itselleen huomiota ja dramatisoinut todella runsaalla mielikuvituksella!

Tuo kassujuttukin on erittäin pienimuotoista. Sinulla annetaan kyllä ohjeet siitä ja niitä kannattaa noudattaa. Silloin ei tule juuri mitään havaittavia oireita. Mulla on poistettu sekä kohtu että munasarjat ja kaasujakin on laiteltu. - Ei mitään ongelmia.

Pidä huolta itsestäsi, jotta olet hyvässä fyysisessä kunnossa ennen leikkausta, se vaikuttaa aina positiivisesti toipumiseen, olipa kyse sitten mistä operaatiosta tahansa. Äläkä jää makaamaan petin pohjalle toimenpiteen jälkeen, vaan aloita liikkuminen heti tuntojesi mukaan. Se kaikki on hyväksi ja estää komplikaatioita. - Puolinukuksissakin taipuvat nilkat ja polvet, siitä se alkaa jumppa.

Eikös kohdunpoiston läpikäyneet joudu syömään lääkkeitä loppuelämänsä. Kai ne varmaan munasarjatkin poistaa. Multa poistettiin toinen. huomaa siitä, ettei seksihormoonit enää oikein hyrrää. ennen teki enemmän mieli.

Rohkeasti vaan! Minulla seksielämä parani kunnolla. Etukäteen pelkäsin, että kostunko enää ja se huoli oli todella aiheeton. Kostuin ennen ihan normaalisti omasta mielestäni, mutta nyt kostun vielä helpommin. Mutta kuitenkin sopivasta, ei liikakaan ole hyväksi. Myös itse seksi alkoi maistua ihan uudella tavalla, halukkuuteni lisääntyi huomattavasti. Siihen todennäköisesti vaikutti myös inhottavien ja jatkuvien kipujen poistuminen sekä kipulääkepöhnästä selviäminen. Kivaa on myös se, että ei tarvi ajatella yhtään mitään kuukautisiin liittyvää.
Minulla leikattiin pois pelkkä kohtu enkä voi kuin hyvää sanoa siitä ja koko toimenpiteestä. Kaasut oli ja meni ja vointi oli kokoajan hyvä. Minulla lyheni emätin hiukan, ensimmäisillä yhdyntäkerroilla se tuntui hiukan oudolta, mutta siihen totuin äkkiä. Ja nykyään se tuntuu todella hyvälle, miehestäkin.
Orgasmin saan yhtä hyvin edelleen klitoriksen kautta tai emättimen g-pisteen.
Tsemppiä vaan! Jostain syystä täällä pitää antaa noiden kauhulegendojen jyllätä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuivu:
Ei mitään aihetta pelkoon. Ystävättäresi on jostain syystä halunnut itselleen huomiota ja dramatisoinut todella runsaalla mielikuvituksella!

Tuo kassujuttukin on erittäin pienimuotoista. Sinulla annetaan kyllä ohjeet siitä ja niitä kannattaa noudattaa. Silloin ei tule juuri mitään havaittavia oireita. Mulla on poistettu sekä kohtu että munasarjat ja kaasujakin on laiteltu. - Ei mitään ongelmia.

Minä en saanut mitään ohjeita niistä kaasuista... Leikkauksesta herättyäni sanoin hoitajalle että hartioita jomottaa, ja hän vastasi vaan että "joo, se johtuu niistä leikkauskaasuista". Se oli eka ja vika kerta kun minulle mistään kaasuista edes mainittiin... Se jomotus tosiaan tuli ja meni noin viikon ajan. Mutta ei siis mitään pahaa kipua, outoa lähinnä vaan kun en ollut ennen kokenut moista.

Kohdun poisto pelkästään ei takaa sitä, ettei endometrioosi uusiudu, vaan myös munasarjat tulee tällöin poistaa, mikä taas aiheuttaa sen, että hormonitoimintaa pidetään jatkossa yllä lääkkeillä.

Kaasut, joita laparoskopiassa kehoon laitetaan aiheuttavat kipuja. Myös vatsa on kovasti turvonnut leikkauksen jälkeen, koska kaasut jäävät elimistöön ja poistuvat hiljalleen, niinpä leikkauksen jälkeen suositellaan pidettäväksi suurempia vaatteita, koska vatsa tosiaan voi olla monta kokoa normaalia suurempi. Kaasuja laitetaan leikkauksessa näkyvyyden parantamiseksi, kyseessähän on tähystysleikkaus, mikäli ei suoriteta laparotomiaa samoin tein.

Yhteistyössä