Endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko kokemuksia kellään? Epäilen että kärsin juuri siitä, verikokeet ja pissa puhdas, ultraan olen menossa vielä tällä viikolla. Pelottaa, mitä sieltä selviää :(

Minkälaisia kipuja teillä on ollut? Miten sitä on hoidettu ja onko vaivat poistuneet? Kaikki kokemukset kiinnostaa.

Mulla endometrioosi todettu vuonna 2006.

Jouduin yllättävän verenvuodon takia sairalaan, luultiin siis keskenmenoksi, mutta paljastuikin vuotava kysta vasemmasta munasarjasta. Tätä kystaa seurattiin muutamilla käynneillä ja se yllättäen muuttuikin kontrolleissa. Verikoe-arvot (olikohan se joku ca-125) oli reippasti koholla ja kohosi vain. Tuo osoittaa siis myös esim. syöpää, mutta myös endometrioosissa kohoaa!!!

No varattiin sitten laparoskopia aika pikimmiten tuon epäilyttävän kystan vuoksi, koska minulla oli myös ascitesta vatsaontelossa eli nestettä näin selvemmin sanottuna. Laparoskopiassa poistettiin vasen munasarja ja todettiin laajalle levinnyt endometrioosi.

Nykytilanne tämä:

- ivf-hoidot vuonna 2008
- onnellisen 1-vee pojan äiti ja uutta tulossa kesällä

ELI, luulin, etten koskaan saa lapsia vaikean taudin takia!! :( Mutta yllättäviä käänteitä elämässä voi käydä.

Älä hätäile. Vaikka muistan kyllä itsekin nuo ajat, kun tutkimuksissa kävin ja tuloksia kuulin.

En minä nyt tuota sairautta alkaisi pelkäämään... Minulla on ollut h*vetilliset kuukautiskivut ihan nuoresta saakka ja kerran kun muista syistä tähystettiin, todettiin että kohdun takana on kiinni endometrioosipesäkkeitä. Jouduin välillä käymään kuukautiskipujen takia TKS:ssa piikitettävänä ja varmaan sen takia minulle määrättiin vuodeksi semmoinen vaihdevuodet aiheuttava lääkitys, jota en kuitenkaan kestänyt kuin puoli vuotta. Sen lääkityksen olisi pitänyt periaatteessa kuivattaa endometrioosipesäkkeet. En tiedä riittikö tuo hoito, mutta sen jälkeen olen pärjännyt e-pillereiden kanssa (ne lyhentävät kuukautisia ja vähentävät vuodon määrää), jos en käytä niitä, kuukautiskivut ovat minusta kohtuuttoman kovat. Minulla on ensimmäinen raskaus menossa 15 vuotta endometrioosidiagnoosin jälkeen ja tulin raskaaksi kolmannesta kierrosta, joten lapsettomuutta tuo ei ole ainakaan aiheuttanut. Joillain endometrioosi on vaikea sairaus, jotkut selviävät hyvinkin vähällä. Etukäteen on turha panikoida, veikkaisin että useimmat selviävät kohtuullisen vähin ongelmin.

Mitä oireita sinulla on?

Niin...epäilen että ultraääni ei näytä endometrioosia elleivät pesäkkeet ole todella valtavia, mikä on epätodennäköistä jos olet nyt vasta menossa tutkimuksiin.

Mulla oli kaoviamenkkakipuja ja todella riipasevia yhdyntäkipuja. Yhdyntä tuntui alavatsassa ihan kamalalta.

Onniksi pystyin vielä tulemaan raskaaksi joten nyt poika 1v ja oireet poissa :) Onhan tossa toi uusiutumisen vaara ja nyt on taas lapsi yrityksessä ja tehdään kaikki varmuudeksi tähän putkeen. Meinat jos se pääsee liian pitkälle lapsen saminen hankaloittuu tai muuttuu jopa mahdottomaksi. Kaikissa pahimmissa tapauksissa auttaa lopulta vasta kohdun poisto. Mutta se on ihan viimeinen keino. Muuten käytetään keltarauhashormonihoitoa.

Onko endometrioosi yleisesti lapsettomien naisten tauti, vai esiintyykö sitä myös synnyttäneillä?
Mulla on ollut reilun viikon alavatsakipuja jotka säteilee myös alaselkään poltteluna.
Raskaana en ole, mutta lapsia on ennestään kolme. Söin myös yhdistelmäpillereitä, mutta viikko sitten en aloittanut uutta listaa, koska menkat oli aivan pienet, ei voi edes menkoiksi sanoa. Tein sitten kaks testiä, molemmat negoja.

Endometrioosin oireet on ilmeisesti runsas vuoto, sitä minulla ei ole. Kystaa epäilen myös, tai sitten syöpää :(

N. 20 vuoden kokemus löytyy. Verikokeissa ja virtsatestissä ei endoa selviä. Jos otetaan labrassa CA-125 testi, niin endo voi sitä virheellisesti nostattaa.
Ultrassakaan endo ei välttämättä näy. Ainoa varma diagnoosi endometrioosille on tähystysleikkaus.
Endo voi olla täysin oireeton, mutta myös erittäin kivulias. Sitä voi olla paljon tai vähän. Endon määrä ei ole sidoksissa kipuihin.
Endoa on arvioitu olevan n. joka viidennellä naisella. Se ei kato sitä oletko synnyttänyt vai et. Joillakin löytyy endo ihan sattumalta, joillain lapsettomuuden yhteydessä. Endo ei ole lapsettomuustuomio kuitenkaan.

Hoidettu on monilla tähystysleikkauksilla ja hormonihoidoilla. Hetken apu niistä on ollukin joskus, mutta nykyään tämä on jokapäiväistä kipua. Särkylääkkeillä lievitän pahimpia kipuja.

Endosta ei välttämättä pääse koskaan eroon. Mun kohdalla pitäs poistaa kohtu, munasarjat ja kaikki endometrioosi, mikä on täys mahdottomuus. Sitten tulisi varmaankin hormonikorvaushoito, joka on estrogeeniä ja joka sitten pahentaa endometrioosia.

Noista menkoista, mulla on aina ollu erittäin niukka vuoto.

Oireet (tummennetut mulla):
runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)
· kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia
· välivuodot
· krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella
· yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen
· tärinäkipu
· selkäkipu
· iskiaskipu
· tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
· suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa
· pahoinvointi
· hiivatulehdukset
· krooninen väsymys
· lapsettomuus

http://www.endometrioosi.fi/index.php?section=1

Mulla endo ilmeni vasta 4v esikoisen jälkeen. Eli ei ole lapsettomien tauti.
Tosiaan endo tarvitsee sen tähystyksen täysin varmaan diagnoosiin. Samalla näkee miten pitkällä on ja voi poistaa samalla niitä pesäkkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko endometrioosi yleisesti lapsettomien naisten tauti, vai esiintyykö sitä myös synnyttäneillä?
Mulla on ollut reilun viikon alavatsakipuja jotka säteilee myös alaselkään poltteluna.
Raskaana en ole, mutta lapsia on ennestään kolme. Söin myös yhdistelmäpillereitä, mutta viikko sitten en aloittanut uutta listaa, koska menkat oli aivan pienet, ei voi edes menkoiksi sanoa. Tein sitten kaks testiä, molemmat negoja.

Endometrioosin oireet on ilmeisesti runsas vuoto, sitä minulla ei ole. Kystaa epäilen myös, tai sitten syöpää :(

En nyt kyllä tuolla perusteella epäilisi endometrioosia ollenkaan! Tuollaisten äkillisten oireiden perusteella epäilisin ennemmin gynekologista tulehdusta, munasarjakystaa (vaikka puhjennutta sellaista), pissatautia, munuaisongelmaa tai mitä muuta tahansa, syöpää ja endometrioosia en ollenkaan. On se ihme miten ihmiset ajattelevat heti pahinta, kun tulee joku äkillinen oire:o

Alkuperäinen kirjoittaja sinikka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En nyt kyllä tuolla perusteella epäilisi endometrioosia ollenkaan! Tuollaisten äkillisten oireiden perusteella epäilisin ennemmin gynekologista tulehdusta, munasarjakystaa (vaikka puhjennutta sellaista), pissatautia, munuaisongelmaa tai mitä muuta tahansa, syöpää ja endometrioosia en ollenkaan. On se ihme miten ihmiset ajattelevat heti pahinta, kun tulee joku äkillinen oire:o

Gynegologinen tulehdus poissuljettu, samoin pissatulehdus ja munuaisongelmat. Sen kertoi verikokeet ja pissatestit. Ja kuten sanoin, kystaa pelkään/epäilen myös. Ja kyllä, ajattelen heti pahinta. En halua kaiken tulevan puun takaa jos on tullakseen. Haluan ottaa asioista selvää ja etsiä tietoa. Ja sitten huokaista helpotuksesta, jos kyseessä olisikin joku vaaraton, ohimenevä juttu.

Mielestäni puolitoista viikoa kestävä, kokoaikainen jomotus ja polttelu ei ole enää äkillinen oire.

Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
N. 20 vuoden kokemus löytyy. Verikokeissa ja virtsatestissä ei endoa selviä. Jos otetaan labrassa CA-125 testi, niin endo voi sitä virheellisesti nostattaa.
Ultrassakaan endo ei välttämättä näy. Ainoa varma diagnoosi endometrioosille on tähystysleikkaus.
Endo voi olla täysin oireeton, mutta myös erittäin kivulias. Sitä voi olla paljon tai vähän. Endon määrä ei ole sidoksissa kipuihin.
Endoa on arvioitu olevan n. joka viidennellä naisella. Se ei kato sitä oletko synnyttänyt vai et. Joillakin löytyy endo ihan sattumalta, joillain lapsettomuuden yhteydessä. Endo ei ole lapsettomuustuomio kuitenkaan.

Hoidettu on monilla tähystysleikkauksilla ja hormonihoidoilla. Hetken apu niistä on ollukin joskus, mutta nykyään tämä on jokapäiväistä kipua. Särkylääkkeillä lievitän pahimpia kipuja.

Endosta ei välttämättä pääse koskaan eroon. Mun kohdalla pitäs poistaa kohtu, munasarjat ja kaikki endometrioosi, mikä on täys mahdottomuus. Sitten tulisi varmaankin hormonikorvaushoito, joka on estrogeeniä ja joka sitten pahentaa endometrioosia.

Noista menkoista, mulla on aina ollu erittäin niukka vuoto.

Oireet (tummennetut mulla):
runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)
· kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia
· välivuodot
· krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella
· yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen
· tärinäkipu
· selkäkipu
· iskiaskipu
· tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
· suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa
· pahoinvointi
· hiivatulehdukset
· krooninen väsymys
· lapsettomuus

http://www.endometrioosi.fi/index.php?section=1

Onko nuo yhdyntäkivut aina kuukautisten aikaan vai ihan aina?

Yhdyntäkivut oli miula ainakin pahimmillaan jatkuvasti ja siksi yhdyntä olikin pahimpaan aikaan täysin mahdoton. Siinä vaiheessa en tosin päässyt kävellen edes puolen kilometrin päähän kauppaan, koska jo kävelyn tärinä teki helvetilliset tuskat. Endometrioosin oireet vaihtelee todella paljon, mitä kenelläkin tulee eikä hoidostakaan voida sanoa, että yksi hoito toimii kaikilla.
Sinikalle sanoisin sen verran, että juuri tuon vuoksi, kun hoidetaan yksittäisiä oireita, monen endopotilaan sairaus ehtii todella pitkälle. Joten mie ainakin kannatan sitä, että jos oireita löytyy useampia katsotaan onko taustalla endo, eikä vain hoideta yksittäisiä oireita ja anneta tilanteen pahentua.

Mulla endometrioosi tuli esille sattumalta, kun sterilisaation yhteydessä piti tehdä lämpöpallohoito ja kohdun limakalvoa ohennettiin sen vuoksi kaavinnalla.
No, se selittääkin monet kivut, jotka olen liki vaieten kärsinyt....alavatsakivut, selkäkivut,yhdyntäkipuja, menkkojen aikaan kipua wc käyntien yhteydessä, erittäin runsaat vuodot, tiputteluvuotoja jne.Nyt kivut vain yltyneet toimenpiteiden jälkeen :/

Nyt kyllä jäi vaivaamaan, jos minullakin tuo on. Menkkojen aikaan on yhdyntäkipuja ja vessassa käyminen on ihan hirveää (suolentoimintakin on häiriintynyt). Iskias on vaivannut monta vuotta. Menkat oli ennen tosi runsaat ja kivuliaat, mutta nyt synnytyksen jälkeen hormonikierukan ansiosta vuoto on tosi niukkaa, mutta muuten on kipuja. Kipuja on jo ennen kuukautisia. :/

Minäkin olen epäillyt endometrioosia jo vuosia. Teinistä asti on kuukautiskivut olleet aivan h****tilliset. Vuosi sitten aloitin e-pillerit. Menkkakivut katosivat ja tilalle tulivat melkein jokapäiväiset alavatsakrampit ja vihlonnat. Muutama kuukausi sitten menkkakivut tekivät mahtavan comebackin. Olen ravannut päivystyksessä kun en lääkärille ole saanut vielä aikaa. Kävin kyllä papa-kokeissa ja tämä lääkäri teki samalla myös gynekologisen tutkimuksen ja päälle päin kaikki näytti olevan OK. Tuolla päivystyksessä mua ei oteta edes tosissaan, eivät päästä edes lääkärille kun ei ole "akuuttia". Ottivat kyllä kerran verikokeet ja virtsakokeet, mutta ei niissä näkynyt mitään poikkeavaa. Klamydiatestit on tehty myös. Buranat, panadolit ja litalginit eivät kipuihin auta ja olen jo väsynyt tähän kärsimykseen. Nyt odotan elokuuta että pääsisin jatkotutkimuksiin.

Yhteistyössä