Endometrioosi ja inseminaatio

Hei!

Kipeästi kaipaisin kokemuksia endometrioosista kärsivien hoitovalinnoista! Löysin vain melko vanhoja viestiketjuja niin päätin aloittaa uuden.

Onko kohtalotovereita? Onko joku tullut inseminaatiolla raskaaksi? Itsellä nyt yritystä raskautua n puolitoista vuotta takana, muuta syytä kuin syvä endometrioosi ei lapsettomuudelle ole, kierto säännöllinen ja ovulaatiot tulee jne. Julkisella ollaan hoidossa ja kolme clomifen kiertoa takana (näin jälkikäteen tuntuu aivan turhalta) ja nyt olisi parin viikon päästä tarkoitus suunnitella jatkoa. Toivoisin itse nyt heti tehokasta hoitoa koska olen aivan loppu endokipujen kanssa, vaativaan leikkaukseen josta seuraisi avanne, en halua, eikä tietty lapsettomuussyystä mielellään edes leikata. En jaksaisi kyllä turhia inseminaatioita vaikka ivf on rankka hoito ja sekin pelottaa.
 
Hei!

Kipeästi kaipaisin kokemuksia endometrioosista kärsivien hoitovalinnoista! Löysin vain melko vanhoja viestiketjuja niin päätin aloittaa uuden.

Onko kohtalotovereita? Onko joku tullut inseminaatiolla raskaaksi? Itsellä nyt yritystä raskautua n puolitoista vuotta takana, muuta syytä kuin syvä endometrioosi ei lapsettomuudelle ole, kierto säännöllinen ja ovulaatiot tulee jne. Julkisella ollaan hoidossa ja kolme clomifen kiertoa takana (näin jälkikäteen tuntuu aivan turhalta) ja nyt olisi parin viikon päästä tarkoitus suunnitella jatkoa. Toivoisin itse nyt heti tehokasta hoitoa koska olen aivan loppu endokipujen kanssa, vaativaan leikkaukseen josta seuraisi avanne, en halua, eikä tietty lapsettomuussyystä mielellään edes leikata. En jaksaisi kyllä turhia inseminaatioita vaikka ivf on rankka hoito ja sekin pelottaa.
Hei, törmäsin tällaiseen väitöskirjaan:
http://www.uta.fi/kirjasto/vaitokset/2009/2009031.html

"Endometrioosista aiheutuvassa lapsettomuudessa keinohedelmöitysraskaustulokset olivat heikoimmat. Positiivisia ennustetekijöitä olivat nuori ikä sekä siemennesteen pesunjälkeinen liikkuvien siittiöiden suuri määrä."

Voimia hoitoihin liittyvään tunteiden vuoristorataan!
 
Hei, törmäsin tällaiseen väitöskirjaan:
http://www.uta.fi/kirjasto/vaitokset/2009/2009031.html

"Endometrioosista aiheutuvassa lapsettomuudessa keinohedelmöitysraskaustulokset olivat heikoimmat. Positiivisia ennustetekijöitä olivat nuori ikä sekä siemennesteen pesunjälkeinen liikkuvien siittiöiden suuri määrä."

Voimia hoitoihin liittyvään tunteiden vuoristorataan!
Kiitos vinkistä! Pitääpä katsastaa tuo. Pikaisella silmäyksellä vaikutti juuri siltä mitä ajattelinkin. Löysin yhden amerikkalaisen endoon erikoistuneen lapsettomuusklinikan tilastot ja siel oli kaikenkaikkiaan esim lievien
Endo potilaiden inseminaatioista onnistunut n 7-10% kun taas ivf hoidoissa onnistuminen ekassa hoidossa 40% ja 4 hoidossa 100%. Vaikeammissa taudinkuvissa huonommat prosentit. Toivottavasti me päästään ivf jonoon :)
 
Kiitos vinkistä! Pitääpä katsastaa tuo. Pikaisella silmäyksellä vaikutti juuri siltä mitä ajattelinkin. Löysin yhden amerikkalaisen endoon erikoistuneen lapsettomuusklinikan tilastot ja siel oli kaikenkaikkiaan esim lievien
Endo potilaiden inseminaatioista onnistunut n 7-10% kun taas ivf hoidoissa onnistuminen ekassa hoidossa 40% ja 4 hoidossa 100%. Vaikeammissa taudinkuvissa huonommat prosentit. Toivottavasti me päästään ivf jonoon :)
Hei vielä, niinhän se taitaa olla, että IVF on inseminaatiota tuloksellisempi hoitomuoto endo-potilaille (kuten itse asiassa kaikille), mutta IUI:llakin on tärpännyt. Tuossa suomalaisessa tutkimuksessa endometrioosin ollessa lapsettomuuden syy onnistumisprosentti oli 11,9 per jokainen hoitokerta. Toivottavasti löydät kohtalotovereita mietteitä jakamaan. Minun kohdallani on pitkään todettu, ettei viitteitä endosta ole (selittämätön lapsettomuus) mutta viimeisimmässä ultrassa (pari vuotta sitä edellisestä) lääkärillä heräsikin endo-epäily... Totesi kuitenkin, ettei sillä ole vaikutusta hoitosuunnitelmaan (eli inseminaatiolla mennään).
 
Hei, voisin tähän kirjoitella omaa tarinaani.
Meillä yksi lapsi (2v8kk) jota tehtiin 1,5v. Ehdimme käydä jo lapsettomuuspolilla kunnes raskauduin. Yrityksen aloittamiseen asti söin e-pillereitä teinistä saakka mikä ilmeisesti minulla pitänyt endoa kurissa. Synnytyksen jälkeen aloin itse epäillä endoa oireiden perusteella mutta en saanut terveyskeskuksen kautta asiaan mitään apua koska yritimme toista lasta. Lähes puolitoista vuotta sitten sain sitten ensimmäisen spontaanin ilmarinnan joka toistui aina kuukautisten aikaan. Jouduin sitten keuhkoleikkaukseen jossa varsinaista ilmarintaa aiheuttavaa pesäkettä ei löytynyt. Endo pystyttiin kuitenkin toteamaan ja muutamat pesäkkeet poistettiinkin. Lapsettomuushoitoihin emme päässeet ilmarinta ongelman takia. Keuhkoleikkauksen jälkeen jonotinkin sitten laparoskopiaan joka tehtiin viime syksynä. Sen jälkeen vihdoin 2,5v yrittämisen jälkeen pääsimme hoitoihin. En ole kylläkään enää uskaltanut kertoa joka kk yhä uusivasta ilmarinta ongelmasta jottei meitä taas blokata hoidoista. Ehdimme tammikuussa käydä polilla ensikäynnillä minkä jälkeen teinkin sitten positiivisen raskaustestin. Viime maanantaina varhaisultrassa todettiin kohdunulkopuolinen raskaus ja jouduin taas leikkaukseen jossa toinen tuuba ja sen sisällä oleva raskausmassa poistettiin. No nyt polilta annettiin jatkosuunnitelma kunhan muutamat menkat tulee tässä välissä. Eli liikkeelle lähdetään clomeilla yhdistettynä inseminaatioon. Tätä tehdään puolen vuoden ajan joka toiseen kiertoon minkä jälkeen päästään sitten ivf-jonoon jos emme tuosta apua saa. Kovasti pelottaa onko tässä kaikki elimet kohta tuhoutuneet kun noin rajusti tekee tuo endo tuhojaan.
 
Meillä skipattiin inssit ja mentiin suoraan (monen mutkan ja helvetin pitkien jonotusten kautta) ivf-hoitoihin. Tosin ensin laparoskopiassa poistettin pesäkkeitä, mutta kun luomuraskaus ei alkanut leikkauksesta huolimatta päädyttiin ivf/icsi-hoitoihin. Tässä jonotellessa endo on riehaantunut uudestaan.

Nyt toipuilen ekasta punktiosta ja alkion siirto on torstaina :)

Suosittelen lämpimästi lähtemään pian tai heti hoitoihin! Ei kannata hukata aikaa. Meillä yritystä reilut 3v. Tsemiä teille!
 

Yhteistyössä