Endolaiset! Mikä teillä auttaa menkkakipuihin?

Mulla on laparoskopiassa todettu laaja endometrioosi, sitä on synnytyselinten lisäksi suoliston pinta ja lantion alue täynnä. Munanjohtimet tukossa eli IVF ainoa vaihtoehto.
PASista tulin 4,5 v yrityksen (5 hoidon) jälkeen raskaaksi ja meillä on 1,4 v poika. Raskauden jälkeen kivut menkkojen aikana on pahentuneet aika lailla, vuoto on entistä runsaampaa ja vuotopäiviä entistä enemmän. Nyt myös ovulaatioaikaan on kipuja (kierto säännöllinen).
Oon käyttänyt vaan Buranaa, isoina annoksina. Sitä saa ottaa koko ajan enemmän, että kivulta saa edes pahimman terän pois...
Mikä teilä muilla endolaisilla auttaa menkka/oviskipuihin? Kaikki vinkit otetaan vastaan!
 
en kyllä ole endolainen mutta mulla oli ennen poikaa kamalat kuukautis kivut niihin auttoi jonkin verran lämpö eli mulla on semmoinen lämpötyyny mikä kytketään johdolla seinään se mahan päälle ja siihen jokin peitto tai pyyhe että tyyny pysyy lämpimänä ( siinä kun on termostaatti joka estää ylikuumumisen ) mulla ainakin auttoi, toinen vaihto ehto oli lämmin kylpy/suihku
 
täällä toimii Panacod ja Burana, eli yhdistettynä auttaa, mutta erikseen ei. Lämpö auttaa myös, suihkun tai tehokkaammin vielä saunan muodossa. Kevyt liikunta myös helpottaa oloa (kun verenkierto vilkastuu). Pahimpina menkkapäivinä kyllä ei voi kuvitella edes mitään liikuntaa, hädin tuskin pääsen töihin...
Tsemppiä kaikille endoilijoille, ei oo helppoa ei!
 
mulla tehty kesällä laparoskopia joka auttoi kipuihin melko hyvin. Nyt kun alotin e-pillerit kivut tulleet takaisin (?). Joka tapauksessa mulla ainakin lääke nimeltä miramax auttoi ja panocod myös. Paras musta oli menkkakipuiluihin toi miranax kun vaan tajus ottaa niitä jo ennen pahimpia kipuja. Lisäksi auttoi kystien aiheuttamaan kipuun ennen leikkausta melko hyvin.
 
Tuo on varmaan aika henkilökohtaista mikä auttaa. Itsellä ei ainakaa vielä todettu endoa mutta menkkakivut tuskaa...esim burana ja panacod ei auta mitään,voltaren rapid 50mg auttaa selviämään jollakinlailla. Kun tässä ketjussa näyttää olevan sellaisia joilla todettu endo niin kysyisin vähän siitä. Menen ensiviikolla ekan kerran käymään gynellä tämän asian kanssa. Mitäs siellä tehdään? ja oliko se nyt niin että endon näkee vain tuolla laparoskopiassa? sitä ei varmaan eka kerralla tehdä? Pelottaa ihan hirveästi...2.v vauva haaveita takana. Voisiko joku ystävällinen vähän valaista mitäs siellä lääkärissä tapahtuu kun endoa aletaan tutkimaan?
 
Bluebaby; Mulla gyne näki pelkällä ultralla kohdun takana endolaatan. Lisäksi ihan käsikopelolla voi kokenut gyne jonkin verran endoakin tunnistaa. Tämän jälkeen olen ollut tyksissä hoidoissa, ja siellä endoa seurattu mm. verikokein ja nyt yritetään mahd. nopeasti saada raskaus alulleen (kun raskaus olisi paras hoito endolle) :LOL: Vasta vuosi heidän hoidossaan tässä yriteltykin...
Mutta varsinaisesti endo siis voidaan todeta vain laparoskopialla. Tyksissä ei vaan suostuta mun kohdallani laparoskopiaan, kun ensin halutaan tehdä "riittävä määrä" hoitoja. Tässä pas:ia odotellaan seuraavaksi.
 
Kiitti vastauksista! Yritän sinnitellä Buranalla tonne vuodenvaihteeseen, kun mennään sit taas hoitoihin kakkosta koettamaan...Pitää sit ottaa puheeks, että mitä kivuille vois tehdä.

Bluebaby: Mulla ei kokeneetkaan lapsettomuuslääkärit osanneet varmaksi nähdä ultrassa endoa, koska se ilmeisesti sijaitsi (silloin) jotenkin hankalasti nähtävissä paikoissa. Mulla tehtiin ensin 3 inssiä ja sit jonotin Taysin laparoskopiaan 11kk, normaali odotusaika ei ole noin pitkä mutta sillon oli kaikkea lääkärivajetta ja leikkaussalin remppaa...

Laparoskopia on tosiaan nukutuksessa tehtävä vatsaontelon tähystys ja sillä todetaan endo varmimmin. Mulla oli tossa pitkän odotuksen aikana endo päässyt oikeen rehahtamaan ja sitä oli sit jo niin laajalti, että eivät lähteneet sitä kaikkea edes poistamaan.

Sit tehtiin 2 IVF-hoitoa ja niistä toisesta PASista lopulta tärppäs. Raskautta sanotaan usein endon parhaaksi hoidoksi, mutta taidan olla yksi niistä, joilla tilanne päinvastoin paheni raskauden jälkeen...Lisää tosielämän endokertomuksia ja muuta faktaa löytyy endometrioosiyhdistyksen kotisivuilta http://www.endometrioosiyhdistys.fi/

Ehkä voisit ennen lääkäriin menoa katsoa vaikka tuolta sivuilta noita endon yleisempiä oireita, jotta osaat kertoa sit lääkärille endoepäilyistäsi. Mieti kans valmiiks sellasia juttuja kun kierron pituus, vuodon kesto, vuodon määrä, mihin aikaan kierrosta kipuja on , mitä särkylääkettä ja paljonko käytät kipuihin...mitähän muuta.

Mulla ainakin lapsettomuustutkimuksissa ensin tehtiin verikokeita ja munanjohtimien aukiolotutkimus SSG, jossa ultran kanssa seurataan meneeko ruiskutettu neste munanjohtimista läpi (vastaanotolla tehdään, ei nukuteta). Niiden perusteella sit jatkot.

Tiedän ja muistan ittekin, miten tutkimuksiin meno pelotti. Mekin oltiin yritetty pari vuotta siihen mennessä ja mä olin ihan varma, että jotain on (mulla) vialla...Mutta parempi tietää kuin elää arvailujen kanssa ja pelätä. Sit voidaan hoitaakin, kun teidetään mikä mättää. Tsemppiä ja hyviä jatkoja sulle

:wave: Toivottavasti kaikki hoituu parhain päin!
 
Kiitos vastauksista mindy ja kristiina!:) Olen tosiaan menossa kovien menkka kipujen vuoksi sinne endo tutkimuksiin ja tietty yritän samalla urkkia tietoja tähän lapsen saantiin vaikka sitä ei varsinaisesti tässä mun jutussa tutkita. Työterveyshuollon kautta pääsin tutkimuksiin koska kovat kivut vaikuttaa minun työkykyyn. Olen vasta menossa eka käynnille enkä tiedä mitä siellä sitten tehdään mutta yritetään saada näille kivuille selkeyttä. Kai siltä gyneltä voi ohimennen kysellä tähän vauva hommaan liittyviä juttuja vaikka ei asiaan kuulukkaan. Siitä olen onnellinen että ei tarvitse lähteä julkiselle jonottamaan ja meillä työterveyshuoltona iso yksityinen sairaala niin siellä kaikki palvelut saman katon alla:) Tsemppiä kaikille jotka tämän asian kanssa joutuu elämään! :flower:
 
Itselläni endo todettiin maaliskuussa kun vihdoin tajusin mennä yksityislääkärille (kuukautiskipujen ja lapsettomuuden takia). Lukuisia kertoja kävin tk:ssa jossa kieltäydyttiin tekemästä mitään... Yksityislääkäri näki heti sisätutkimusta tehdessään mistä on kyse, mutta ultrasi varmuuden vuoksi. Antoi heti lapsettomuus diagnoosin ja laittoi samatien leikkausjonoon.

Leikkausaika tuli kesäkuun alkuun. Mulla ei pelkkä tähystys auttanut, koska endoa ihan joka puolella isoina klimppeinä (myös munasajoissa) ja kohtu ja peräsuoli liimaantuneet yhteen pitkältä matkalta, joten avasivat sitten koko mahan... Suolen kanssa niin paha tilanne, että väliaikainen avanne leikattiin samalla kertaa...

Tällä hetkellä odotan tuota suolen yhdistysleikkausta ja lapsettomuushoidon jäässä sen aikaa. Onneksi munasarjat kohtuu hyvässä kunnossa ja munajohtimet auki.

Henkisesti oon aivan riekaleina, koska kaikki on tapahtunut hyvin lyhyessä ajassa Tänään tuli töissä täydellinen lamaannus ja työkaverit passitti kotiin kesken päivän. Kävin päivystysajalla lääkärissä, määräsivät täksi viikoksi sairaslomaa ja neuvoivat ottamaan yhteyttä mielenterveystoimistoon heti huomenna. Onneksi mies on aivan ihana ja ymmärtäväinen koko tätä tilannetta ja ennenkaikkea mua kohtaan. Ensimmäistä kertaa sellainen olo, että tästä vielä noustaan.
Kamalan vaikea käsittää, että yksi sairaus vie terveyden, lapsensaanti kyvyn ja mielenterveyden mennessään.

Kuukautiskipuihin syön ardinexia ja litalginia jotka yhdessä otettuna vie kivun pois mutta sekoittaa pään niin tehokkaasti, että työn teko mahdotonta.
 
itsekin noista kivuista kärsineenä voin kertoa että AINOA lääke mikä auttaa on Napromex 500 mg. mikään burana ja panacod ei tehonnut lainkaan, panacodista tuli vaan todella väsyneeksi. testaa tota napromexia, ei sekota päätä ja vie kivun tehokkaasti. ota vaikkapa panadol seuraksi, muita tulehduskipulääkkeitä ei saa käyttää samanaikaisesti. ja toi on kyllä sitten reseptilääke.
nyt ei olekkaan viimeiseen kuuteen kuukauteen noita vaivoja ollut, la helmikuussa.
 

Yhteistyössä