Endoako?

• Viestiketjun aloittaja Kysyvänä
  • Ensimmäinen viesti
Kysyvänä
Vaivoina jo pari vuotta kestänyt ajoittainen alavatsa ja alaselkä kipu, tiheentynyt virtsaamisen tarve, turvotus. Viime aikoina uutena oireena myös jalkojen pakotusta. Minulta on kauan sitten pari kertaa poistettu endopesäkkeitä. Nyt gyne sanoo, että syy ei ole endon (sisätutkimuksen ja ultran perusteella) ja käskee mennä tk lääkärille vatsan alueen tutkimukseen. Tk:ssa tehty sigmoideoskopia, gastroskopia, ultra ym. kokeita, ei kuulema vikaa tälläkään puolella ja käsketään mennä takaisin gynelle. Itse olen huomannut, että kun kuukautiset loppuvat niin muutaman päivän päästä alkaa maha- ja selkäkipu, turvotus ja tiheentynyt virtsaamisen tarve. Eikö endossa tavallisemmin kivut ole juuri ennen kuukautisia? Onko kellään samanlaisia oireita ja mikä on syy?

-tia-
Moi,

Ultran ja sisätutkimuksen perusteella ei voi sanoa onko sinulla endo vai ei. Esim rihmamainen endo ei näy emättimen kautta ultratessa. Laparoskopialla se selviää.

Näin minulla
Minulla oli noin kaksi vuotta jatkuvaa huonoa oloa,oikean puoleisen vatsan ja alavatsan kipuja,nivusia särki,jalkoja särki kauttaaltaan,alaselkää särki,väsytti armottomasti.Nyt olen kuitenkin kivuista päässyt,toivottavasti.Tehtiin radikaali leikkaus lokakuussa,poistettiin kohtu ja munasarjat/johtimet.

Näin minulla
Jäi vielä tuohon edelliseen viestiin laittamatta,että virtsaamis ja ulostamisvaikeudet alkoivat muutamia kuukausia ennen leikkausta.Joskus virtsaaminen kävi kipeää ja uloste oli milloin löysällä ja milloin kovalla.Vatsa turposi kans toisinaan.

Kysyvänä
Tehtiinkö sinulle ensin laparoskopia jossa endo huomattiin ja vasta sitten pätettiin tehdä radikaali leikkaus? Oliko sinulla oireita myös ylävatsalla, polttelua? Entä muita oireita?

Näin minulla
Minulla todettiin gyneultrassa munasarjoissa kiinteää kudosta.Sitä sitten seurattiin 5 kk:tta.Viimeisimmässä ultrassa nähtiin sitten,että toinen munasarja on tuhoutunut.Lääkäri päätti,että tehdään radikaalileikkaus laparoskopiassa mahdollisimman pian.Leikkauksessa sitten selvisi,että munasarjoissa oli endometrioomat ja ympäri vatsakalvoa ja peräsuolen pinnalla endometrioosia.Taisipa se ylävatsa olla aika-ajoin myös kipeä ja turvoksissa .CA 12-5 arvo oli myös kokoajan koholla,sehän on yleistä myös endometrioosissa.Niitä muita oireita olenkin luetellut nuissa muissa viesteissäni.

Yhteistyössä