endo

• Viestiketjun aloittaja Mari
  • Ensimmäinen viesti
Mari
Hei!

Voisiko joku endometrioosia sairastava kertoa, millaiset oireet omassa endossasi on ollut/on?

Itse epäilen endoa, koska saan järkyttävän kovia kipukohtauksia aina orgasmin jälkeen, joskus myös vitsaamisen ja ulostamisen jälkeen. Joskus kivut tulevat ilman varsinaista syytä tai vaikkapa esim. juostessa. Kipu tuntuu oikeassa munasarjassa/alavatsassa/alaselässä sekä on viiltävää ja aaltomaista. Pahimmillaan kipu on täysin lamauttavaa ja joskus suusta alkaa valumaan kuolaa, niin paljon, että pitää mennä lavuaarin yläpuolelle sylkemään. Sen jälkeen ylävatsaan sattuu hetken kovasti, koska oletan että mahanesteet siellä ""nousevat"" ja sitten tilanne ohi (Oletan tämän sylki/mahanestejutun olevan elimistön luonnollinen reaktio kovaan kipuun?)Kipu on selvästi yhteydessä kuutautiskiertoon ja yleensä helpottaa toisena vuotopäivänä! Noin viikko menkkojen jälkeen on suhteellisen kivutonta aikaa, tosin myös silloin orgasmin jälkeiset kivut yleensä tulvevat, mutteivat niin voimakkaina. Kaksi-kolme viikkoa kuukaudesta on siis kivuliasta aikaa. Jostain syystä juuri nyt LAMAUTTAVAT kivut ovat tulleet kahden päivän aikaan varmaan n. 15 kertaa, jokaisen vessakäynnin jälkeen. Menkat alkavat ihan muutaman päivän sisällä. Seksiä ei voisi kyllä tällä hetkellä ajatellakaan ja muutenkin kaikki halut ovat menneet kipujen vuoksi. Mitään väli- tai tiputteluvuotoja minulla ei koskaan ole ollut. Olen kärsinyt tästä noin nelisen vuotta, ja joskus on pahempia ja joskus helpompia kausia. Gynegologi ei löytänyt mitään erityistä, ehdotti, että kyseessä olisi jokin lihasperäinen juttu? Mitä enemmän luen endosta, sitä vahvemmin uskon tämän olevan kuitenkin sitä.

Kiitos jo etukäteen kaikesta tiedosta.

linkki
Hei! Kun kukaan ei ole vastannut sinulle, niin suosittelen sinulle vaikka endottaret-palstaa, jossa voi lukea muitten tuntemuksia. Endo voidaan varmuudella diagnosoida tähystyksellä, joten kannattaa keskustella oman gynen kanssa kivuista, kivut eivät ole normaalia.
http://groups.msn.com/Endottaret/

Ninni
Mulla oli ovulaatiokivut ja kk-kivut jotka alkoi jo pari pvää ennen menkkoja. Kuukautisten aikaan kipu säteili toiseen reiteen ja selkään. Orgasmin jälkeisiä kipuja, ilmavaivoja,nipistelyä erityisesti toisella puolella alavatsaa jne... Sekä tiheentynyt pissaamisen tarve.

Vaivoihin olin jo tottunut mutta kun kaverilla todettiin endo aloin ynnätä yksi yhteenä vaivojani ja menin lääkäriin. Sain lähes itkeä että terveyskeskus lekuri antoi läheetteen jatkotutkimuksiin ja sieltä mut lähetettiin laparoskopiaan.Pakko ei olisi ollut mennä, lääkäri antoi valita haluanko leikkaukseen. Halusin varmuuden asiaan ja endohan se oli.

Nyt ""hoitona"" e-pillerit 3 laattaa putkeen kun en halua raskaaksi yrittää. Leikkauksesta 9 kuukautta ja alkaa oireet palailemaan pikkuhiljaa...höh.

Onnea matkaan, vaadi kunnon tutkimukset ja hoito!!! ainoa kunnon keino saada diagnoosi on tuo laparoskopia tähystys!

Yhteistyössä