Endo ja ivf onnistuminen, onko endo hoidettu ensin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milli81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milli81

Jäsen
13.02.2009
354
0
16
Haluaisin kysellä teiltä jolla on endoa, että onko sitä hoidettu (laparoskopia/hormoonit) ja miten se on vaikuttanut hoidon onnistumiseen?

Vai onko onnistuminen tullut jollain lisälääkityksellä esim kortisoni?

Itsellä tosiaan vasemmassa munasarjassa iso endometriooma (4cm) ja ensimmäinen ivf tuoresiirto takana josta nega, vaikka alkio top ja limakalvo näytti hyvältä.
Pakkasessa yksi alkio, siirto aikaisintaan syksyllä. joten mietin että kannattaisiko endoa hoitaa kesänajan, jos se vaikuttaa kuitenkin onnistumis mahdollisuuksiin.

Kiitos jo etukäteen vastauksista

Muokkasin otsikkoa, jospa vastauksia tulisi enemmän

Mulla tehtiin laparoskopia ennen hoitoja vuosi sitten, poistettiin mm. vasemmasta munasarjasta 3cm endometriooma, tulos silti molemmista kahden alkion tuoresiirroista negaa. Toisella kertaa endometriooman alku oli tullu takasin, mutta silti alkioiden laatu oli parempaa kun 1.hoidossa. Tässä ensimmäisessä pas:issa mukana myös kortisoni ja disperiini, ja tulos jää nähtäväksi.

kiitos risupesä vastauksesta.
Hienoa että sait vihdoin kortisonin, toivotaan että nyt tärppää!
Oliko jotain syytä miksi tuo disperiini laitettiin myös?

Mulla ollu kans aika korkeet hb ja mietin tuon yhteyttä onnistumisiin..

En mä tiedä miks toi disperiinikin otettiin mukaan, en edes erikoisemmin vaatinu sitä, mainitsin vaan että oon kuullu käytettävän :) kai sillä ajatuksella lääkäri sit kehotti ottaan ettei siitä haittakaan oo. Mulla on hyytymistekijät (fosfolipidit) ok, mutta kuulema voi silti auttaa jos on jotain mikrotromboja tms. mitkä ei näy tutkimuksissa mutta voi silti haitata kiinnittymistä.. Kannattaa pyytää toi tukostaipumustutkimus jo tässä vaiheessa, on sekin sitten tarkistettu!

Ainiin, ja mulla oli ennen toista hoitoa tosi pitkä kaava, 3kk lamautus procrenilla ja sitä jatkettiin vielä synarelalla.. en tiedä oliko sillä sitten osuutta alkioiden parempaa laatuun, vaiko enempi eri kasvatusaineilla.

Niin eikös se kortisoni annoskin ole aika pieni?
ihmettelen vaan miks julkisella on niin nuiva asenne sen käyttöön..
Kun täältäkin olen paljon lukenut monta onnistumistarinaa kun vihdoin on kortisoni otettu käyttöön.

Mulle tosiaan sanottiin ettei laparoskopiaa aleta tekemään jos kipujen kanssa pärjää, kun siinä lähtee kuulema kuitenkin tervettä munasarjakudosta mukana joka heikeintään ivf mahiksia.
Mutta mullakin tuli endo puolelle yks ainut rakkula jossa oli raaka munasolu, niin eipä siitä ollu muutenkaa paljon hyötyä :/
Sain kuitenki parin viikon päähän soittoajan jossa voin kysellä tuosta endon mahdollisesta hoitamisesta, ehkäpä pyydän myös noita tukostutkimuksia

Mulla on 2x5mg/päivä eli yht. 10mg ja siirtopäivästä lähtien. Eikös joillain oo ollu alkuun 20mg:kin? Otin mäkin kyllä jo "varaslähdön" niihin 3 päivää ennen siirtoo, 1,5mg käärmetabuja.

Sain kans melko kauan kinuta laparoskopiaa, ja kun paiseita ilmaantu lyhyessä ajassa pari lisää sen yhden viereen ja toisellekin puolen niin sanottiin että leikataan ne pois ennen hoitoja.
Ajattelin kysyä seuraavan punktion yhteydessä, jos siihen joudun, voisko kystan tyhjentää samalla enenevien vihlontojen/kirvelyjen takia, vaikka ilman leikkaustahan se ei pysy poissa kovin kauaa, mutta kun mulla ei näytä pysyvän leikkauksellakaan..

Yhteistyössä