Enään ei palautella ilmaiseksi tavaraa nettimyynnissäkään

  • Viestiketjun aloittaja HYVÄ JUTTU
  • Ensimmäinen viesti
bin
niin siis eihän se palautus oo ilmaista, vaan se on ilmaista asiakkaalle. joku sen kuitenkin aina maksaa. asiakkaat vaan sene enempää ajattelematta käyttää hyväkseen systeemiä.
 
Keittiönoita
täytyy ymmärtää vähän verkkokauppojakin, eukot tilaa 3...5 eri kokoa ja mallia sovitteille, pitää ja maksaa yhden ja palauttaa loput

onhan siitä aika riesa ja ihan omalla käytöksellään naiset on tän aiheuttanu
Mutta tuo kotona sovittaminenhan on ollut mainoslause jo ennen nettikauppojakin eli silloin, kun selattiin Anttilan, Elloksen ja Hobby Hallin postimyyntiluetteloita. Sehän siinä oli juuri ideana, että selasit kotisohvallasi luettelon, tilasit, sovitit ja palautit ne, jotka oli liian pieniä/suuria/ei vastannut odotuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: HippuTAR
"harmi"
täytyy ymmärtää vähän verkkokauppojakin, eukot tilaa 3...5 eri kokoa ja mallia sovitteille, pitää ja maksaa yhden ja palauttaa loput

onhan siitä aika riesa ja ihan omalla käytöksellään naiset on tän aiheuttanu
Samoilla ajatuksilla.
Samassa perhekerhossa käy yksi äiti joka kehuu aina kun tilasi housut ja milloin mitäkin
ja otti niitä 3 eri kokoa jotta voi rauhassa sovittaa mitkä niistä on sopivat ja loput voi palauttaa :O
 
vierass
[QUOTE="Kuluttaja";29557468]Ymmärrän. Minäkin tilaan jonkin verran netistä lastenvaatteita, ei ole mitään tarvinnut palauttaa, aina ovat sopineet. Katsomme välillä myös yhdessä nettikuvastoa ja lapsi/lapset saavat valita mieleisensä vaihtoehdon.[/QUOTE]

Netistä en ole tainnut kuin yhden takin tilailla lapsille :D Ja se oli ihan sopiva, edellinen oli samaa merkkiä, joten oli helppo se sopiva koko katsoa.

Mutta housut on se ongelmallisin ostos, sopivan mallin löytäminen ei ole aina helppoa, yleensä ne ovat niitä kivijalkakauppaan palautettavia lasten vaatteita. Jotain collegehousuja vielä voi ostella kokeilematta, mutta muut eivät olekaan sitten aina niin sopivia. Itselleni en voisi kuvitellakaan ostavani housuja kokeilematta, no ehkä toiset samanlaiset voisi ostaa mallin ja koon mukaan. Sama juttu kenkien kanssa. Ja rintaliivien.
 
Ootteko te vähän tyhmiä? Ei se palautusten maksullisuus tietenkään ole pakollista. dorkat. Nyt vaan firmat saa itse päättää maksavatko palautuskulut vai ei, kun ennen niiden oli pakko maksaa. Tuota mahdollisuutta tuskin kovin moni käyttää hyväkseen, juuri siksi etteivät ihmiset sitten uskalla tilata.

Vähän voisi järkeäkin käyttää näissä asioissa.

:D :D ai kutturainen mitä kierrettä ^

Sori, sori ei tällekään paljon muuten voi..:cool:.
Mä olen aina ollut paljon tyhmä, mikään vähän ei riitä :D
No juu, järkeä ei myöskään ole, en voi käyttää. Aamen.
 
"Kuluttaja"
Netistä en ole tainnut kuin yhden takin tilailla lapsille :D Ja se oli ihan sopiva, edellinen oli samaa merkkiä, joten oli helppo se sopiva koko katsoa.

Mutta housut on se ongelmallisin ostos, sopivan mallin löytäminen ei ole aina helppoa, yleensä ne ovat niitä kivijalkakauppaan palautettavia lasten vaatteita. Jotain collegehousuja vielä voi ostella kokeilematta, mutta muut eivät olekaan sitten aina niin sopivia. Itselleni en voisi kuvitellakaan ostavani housuja kokeilematta, no ehkä toiset samanlaiset voisi ostaa mallin ja koon mukaan. Sama juttu kenkien kanssa. Ja rintaliivien.
Joo housut ovat hankala juttu. No lapsille nekin ovat vielä menneet aika hyvin, mutta itselleni en voisi kuvitellakaan ostavani housuja sovittamatta. Eli ne ostan kivijalkaliikkeestä.
 
"vieras."
Suomalaisyrityksillä on kevät aikaa muuttaa omia käytäntöjään uuden lainsäädännön mukaiseksi. Väänänen arvelee, että moni yritys päättää jatkaa vastaisuudessakin nykyisellä mallillaan.

– On jännä nähdä, ottavatko yritykset maksuttoman palautusoikeuden kilpailuvaltikseen. Olemme eri järjestöjen kautta saaneet sellaista viestiä, että aika moni iso toimija aikoo tehdä jatkossa niin.

– Ehkä yritykset miettivät sitä, että kuluttajat alkavat tilata varovaisemmin, jos palautuksesta joutuukin maksamaan. Voi olla, että kuluttajan asema ei siis paljon muutu tässä suhteessa.

Ostitko verkosta? Ilmainen palautusoikeus loppumassa - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

Ei kaikki välttämättä palautuksesta maksua ota.
 
erkki45
täytyy ymmärtää vähän verkkokauppojakin, eukot tilaa 3...5 eri kokoa ja mallia sovitteille, pitää ja maksaa yhden ja palauttaa loput

onhan siitä aika riesa ja ihan omalla käytöksellään naiset on tän aiheuttanu
Juu, naisilta pitäisi ottaa äänioikeus pois. No onneksi jatkossa ne liikkeet, joissa ei ole ilmaista palautusta, pystyvät myymään reilusti halvemmalla.
 
"yritys"
Suurin osa tilaa ihan ihan fiksusti ja palauttaa vain satunnaisesti, mutta on niitäkin, joille tilaaminen ja palauttaminen on jonkinlainen harrastus. Tilataan neljä kappaletta samankokoisia ulkovaatteita ja todennäköisimmin palautetaan kaikki. Käytännössä tällaiset ostosten tekijät vaikuttavat mm. siihen, ettei verkkomyynnissä kannata olla yhtä suuria alennuksia ale-aikaan kuin myymälässä, jossa palautuksia ei ole. Ja tähän mennessä ei tiettyjä isompia tuotteita ole edes kannattanut nettimyynnissä myydä palautusriskin ja korkeiden postikulujen vuoksi. Nyt nekin on mahdollista myyntiin laittaa. Kaikkineen mun mielestä hyvä ja odotettu muutos myös asiakkaalle. Paitsi sille harrastuksena palauttelevalle.
 
klrrq
[QUOTE="Kuluttaja";29557424]Otatko kivijalkaliikkeestäkin aina tavaraa, josta osan palautat?[/QUOTE]

Lasten vaateissa ja tietyissä muissa tilanteissa parhaita on myymälät joista vaatteet voi tuoda kotiin sovitettavaksi. Onneksi sitäkin palvelua vielä saa.
 
"vierasvieras"
Alkuperäinen kirjoittaja enään;29557471:
Enään enään enään enään enään enään se kun tulee monellakin murteessa
(kuten minulla)
enään ei saa murteella puhua joka silloin tuleepi luonnostaan enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään enään
Meillä sanotaan ennään :D
 
"vieras."
Tuo tilailu ja tavaroiden palauttelu on aivan uskomatonta. Minunkin lähipiirissä on heitä, jotka saaattavat tilata neljäkin toppatakkia ja monet farkut kerrallaan ja sitten sovittavat ja ottavat yhdet jos sitäkään ja loput takaisin.

Hirveä työ yritykselle ja sitten palautuskustannukset on aivan älyttömät, kun niitä palautuksia tulee enemmän joiltain mitä ostoja.
 
.....
Ootteko te vähän tyhmiä? Ei se palautusten maksullisuus tietenkään ole pakollista. dorkat. Nyt vaan firmat saa itse päättää maksavatko palautuskulut vai ei, kun ennen niiden oli pakko maksaa. Tuota mahdollisuutta tuskin kovin moni käyttää hyväkseen, juuri siksi etteivät ihmiset sitten uskalla tilata.

Vähän voisi järkeäkin käyttää näissä asioissa.
Onko kivaa haukkua muita? Kertoo paljon sinusta ihmisenä.
 
.......kk
Mä olen vanhanaikainen ja en tilaa netistä oikein mitään. Jonkun lelun olen tilannu Jenkeistä, mutta muuten tykkään mennä kauppaan sovittamaan. Tietty jos ois sellanen peruskroppa malli johon kaikki sopii niin sitten ois helppo tilata.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras.";29557657]Tuo tilailu ja tavaroiden palauttelu on aivan uskomatonta. Minunkin lähipiirissä on heitä, jotka saaattavat tilata neljäkin toppatakkia ja monet farkut kerrallaan ja sitten sovittavat ja ottavat yhdet jos sitäkään ja loput takaisin.

Hirveä työ yritykselle ja sitten palautuskustannukset on aivan älyttömät, kun niitä palautuksia tulee enemmän joiltain mitä ostoja.[/QUOTE]
Jos muistelette 70-lukua, kun postimyynti oli vielä uusi juttu, niin juuri noinhan kaupat perustelivat sitä, miksi kuluttajan kannattaisi ostaa postimyynnistä. Sillä konstilla saatiin syrjäseutujenkin mammat ostamaan lapsilleen vaatteet Anttilasta, vaikka lähin tavaratalo olisi ollut 200 km päässä. Pian tuli Ellos, joka myi koko maahan ja vain postimyynnistä. Ja Hobby Hallillakaan ei ole myymälöitä kuin muutamassa paikassa, silti asiakkaita on ympäri maan. Mutta eipä silloin mikään pikkuputiikki postimyyntiä tarjonnutkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29557708:
Jos muistelette 70-lukua, kun postimyynti oli vielä uusi juttu, niin juuri noinhan kaupat perustelivat sitä, miksi kuluttajan kannattaisi ostaa postimyynnistä. Sillä konstilla saatiin syrjäseutujenkin mammat ostamaan lapsilleen vaatteet Anttilasta, vaikka lähin tavaratalo olisi ollut 200 km päässä. Pian tuli Ellos, joka myi koko maahan ja vain postimyynnistä. Ja Hobby Hallillakaan ei ole myymälöitä kuin muutamassa paikassa, silti asiakkaita on ympäri maan. Mutta eipä silloin mikään pikkuputiikki postimyyntiä tarjonnutkaan.
Juu, mutta ei silloin niitä samoja tuotteita tilattu useita. Tilattiin ehkä joku puku ja pusero ja sitten lähetettiin takaisin, jos ei sopinut. Huvikseen ei tilattu, sillä silloinhan tuotteet piti maksaa, kun ne postista haki ja palautusrahat tulivat sitten joskus kuukauden kuluttua. Nyt tilaillaan surutta sadoilla euroilla kerralla tavaraa. Jonkinmoinen ero. Ei joskus 70-luvulla ihmiset tilanneet sadoilla markoilla vaatetta ja tavaraa. Nykyisin saattaa vähätuloiset tilata noin vain 500 eurolla vaatetta ja vuosi sitten maksellaa tiliasiakkaan tai sitten palautetaan 400 euron edestä takaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
"yritys"
Kuluttajien käyttäytyminen on kyllä muuttunut selkeästi parisen vuotta sitten. Aiemmin palautukset olivat melko harvinaisia, mutta nykyään osuus on jo huomattava ja vaikuttaa kyllä kustannuksiinkin ja sitä myöten tuotteiden hintoihin. Luottofirmojen myötä rahattomallakin asiakkaalla on mahdollisuus ostaa paljon, ottaa kuvia blogiinsa yms. ja lähettää takaisin näkemättä laskua koskaan. Tiettyjen asiakkaiden ostoskäyttäytyminen on yritykselle täysin kannattamatonta.
 
  • Tykkää
Reactions: lasipää edellä
Keittiönoita
[QUOTE="vieras.";29557731]Juu, mutta ei silloin niitä samoja tuotteita tilattu useita. Tilattiin ehkä joku puku ja pusero ja sitten lähetettiin takaisin, jos ei sopinut. Huvikseen ei tilattu, sillä silloinhan tuotteet piti maksaa, kun ne postista haki ja palautusrahat tulivat sitten joskus kuukauden kuluttua. Nyt tilaillaan surutta sadoilla euroilla kerralla tavaraa. Jonkinmoinen ero. Ei joskus 70-luvulla ihmiset tilanneet sadoilla markoilla vaatetta ja tavaraa. Nykyisin saattaa vähätuloiset tilata noin vain 500 eurolla vaatetta ja vuosi sitten maksellaa tiliasiakkaan tai sitten palautetaan 400 euron edestä takaisin.[/QUOTE]
80-luvulla oli yllättävän yleistäkin, että juuri vähätuloiset hurahtivat postimyyntiä harjoittavien yritysten tiliasiakkaiksi. Oma esikoiseni on syntynyt 1986 ja tunsin aika montakin pienituloista yksinhuoltajaa, joilla oli tili ainakin Anttilassa ja Elloksella. Ostettiin lapsille läjä vaatteita ja monet joulunakin lahjat ja sitten sitä 1000 markan tiliä lyhennettiin 50 markalla kuukaudessa. Ja joutuivatpa jotkut silloin maksuvaikeuksiinkin näiden osamaksutiliensä vuoksi.

Sen kyllä uskon, että palautusten määrä on lisääntynyt. Aiemmin tosiaan tilattiin yksi toppapuku ja jos se oli liian pieni, se palautettiin. Harvemmin tilattiin enää isompaa kokoa olevaa samanlaista vaan oli tilattu jo joku toinen puku. Mutta kuluttajan kannaltahan on helpompaa tilata useampi, sovittaa ne ja palauttaa liian pienet ja liian isot kuin alkaa tilaamaan ja palauttamaan yksi kerrallaan. Ottaahan sitä kaupassakin sovituskoppiin mennessään useamman vaatteen eikä vain yhtä kerrallaan.
 
"vieraana"
Ei vaikuta koska en juuri tilaa postimyynnistä. Joskus tilasin Halensilta jotain ja vaatteet oli tosi ohutta ja huonolaatuista eli palautin kun ei ollut yhtään sellainen että sen olisi voinut pitää.

Mutta jos tilaan jotain mukeja tai keittiön leivinliinoja ei niitä tartte nähdä etukäteen tietääkseen haluaako ne pitää vai ei.
 

Yhteistyössä