En ymmärrä vanhempia jotkaa ostaa alle 10v lapselle joululahjaksi vaatteita tms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun 8-vuotias poika sanoi just eilen että haluaa uusia kalsareita lahjaksi (ja ennenku joku alkaa urputtamaan, niin tapana on ostaa uusia tarpeen mukaan, että siitä ei ole kiinni.) 5_v tyttö toivoi legojen lisäksi kuulakarkikynää ja housuja :D

Joka vuosi oon neulonu lapsille villasukat, ja aina ne on ollut mieluisat. Vaatelahjat myös. Viimevuonna saivat pyyhkeet, ja ne oli tosi mieluisat, edelleen niistä puhuvat että pukki toi. Vaatelahjat kuuluu meidän jouluun, ehdottomasti.

Jaa kyllä meillä 3 poikaa on aina tykännyt kaikenlaisista lahjoista ja paketeista. Ihan yhtä innoissaan ovat uusista kalsareita kun leluista. Saman on todenneet tässä ketjussa muutkin.

Kannattaisi siis vähän miettiä sitä omaa rooliaan kasvattajana.

Kun itse olin pieni, odotin joulua ja syntymäpäiviä nimenomaan siksi, että sain silloin uusia vaatteita. Perheemme oli köyhä, ja silloin ei ollut mitään henneseitä mistä olisi saanut halpoja vaatteita, ja kuljinkin veljeni vanhoissa. Sitten jouluna tuli usein uusia, ja muistankin eräänkin kerran kun sain uuden haalarin ja olin onnesta soikea.

Lukematta ketjua sen kummemmin niin komentoin että meidän 6v poika on tarkempi vaatteistaan kuin 10v ja 7v tytöt ikinä. Ja kyllä, he ovat saaneet joka vuosi syntymästään lähtien lahjaksi vaatteita.

No mä olin ennen samaa mieltä, esimerkiksi musta oli tosi tylsää kun multa kummina pyydettiin lakanoita tai kylpytakkia muutaman vuoden vanhalle lapselle. Mutta en enää ajattele noin, koska nyt meidän lapset on kaikista lahjoista innoissaan, edellyttäen että niissä on joku kiva kuva. Esimerkiksi ajattelin kyllä heille hankkia mieleiset pyjamat pukinkonttiin. Tietenkin jos joku saa ainoana lahjana vaatteen niin se on eri asia, mutta meillä kuitenkin tulee niitä lelujakin varmaan ainakin 5 kpl.

[QUOTE="hmm";27572094]No tätä mä nyt tarkoitin, siis muuten vaan voi ostella näitä lintulakanoita ja hämylisukkia, joista muksut tykkää, ja jouluksi sitten niitä superriemunkiljahduksia aikaansaavia lahjoja <3[/QUOTE]

Miksi lapsille pitäis ihan jatkuvasti olla ostamassa lahjoja? Eikö riitä että saavat niitä joulun ja synttäreillä ja ehkä vielä nimppareilla?

Oon ihan samaa mieltä. Muistan miten kummitätini osti aina mulle vaatteita lahjaksi. Kerran osti kivan paidan, mutta muuten meni kyllä aika pahasti pieleen. En siis tykännyt. Hienot vaatteet ois ollu kyllä kiva juttu, mutta harva osaa ostaa oikeenlaisia vaatteita. En kyllä koskaan ole tykännyt niistä ihmeellisen värisistä villasukista mitä lapsena sai paketeista.

Tosi pienelle lapselle on ihan normaalia ostaa vaatteita (jollekin 0-2 vuotiaalle). Enemmän ne sillonkin äidille tulee kun lapselle. Uusia pussilakanoita on ollut kiva saada jouluna, mutta olenkin tyttö. Jos haluaa lasta ilahduttaa varmasti, niin kannattaa ostaa leluja. Tiedän, että jotkut on vastaan tätä krääsäyhteyskuntaa, mutta jos nyt halutaan miettiä lasten näkökulmasta, niin harva niistä tykkää.

Meillä lapset 2v ja 4v poika saavat lahjaksi myös vaatteita.

Varsinkin tuo 4v on toisinaan jopa ärsyttävän tarkka vaatteistaan. Mikä tahansa paita ei käy, se mikä eilen oli hyvä, ei tänään ole mistään kotoisin.

Meillä 8v. poika toivoo pääasiassa merkkivaatteita lahjaksi. Pari sellaista lelutoivetta on eksynyt joukkoon, jolla voi pelata kaverin kanssa. Lisäksi toiveissa on tietokonetta, stereoita ja tv:tä. Varsinaisia leluja ei enää halua.

Älä siis sääli meidän lasta, joka saa eniten pehmeitä paketteja. Hän saa sellaiset lahjat, mitä itse toivoo, ei sellaisia mitä tuntematon plussamamma katsoo parhaimmaksi.

[QUOTE. Tiedän, että jotkut on vastaan tätä krääsäyhteyskuntaa, mutta jos nyt halutaan miettiä lasten näkökulmasta, niin harva niistä tykkää.[/QUOTE]

Niinpä niin. Keistäköhän (ja kenen kasvattamista) tulevaisuuden yhteiskunta muodostuukaan? Tottakai NicoPetterin pitää saada jouluisin ja syntymäpäivinään sellanen kasa krääsää että naapurit kalpenee kun niistä koulussa tai pk:ssa kertoo...

Huoh!

Jos otsikossa lukee, ettei ap ymmärrä miksi VANHEMMAT ostaa JOULU- ja SYNTYMÄPÄIVÄLAHJAKSI pehmeitä paketteja, niin kovin monella näyttää olevan tarve todistella, että "kyllä meidän lapset arvostaa vaatelahjoja". Sehän ei ollut se pointti. Niitä vaatteita kun ostellaan pitkin vuotta, niin miksi pitäisi antaa t-paitoja jouluna? Kuten joku kirjoittikin, ne sukulaisten / tuttavien ostamat pehmeät paketit varmaan piisaa vallan mainiosti, niin kyllä se vanhemman osa on ostaa se hitusen kalliimpi "päälahja".

Miksi lapsille pitäis ihan jatkuvasti olla ostamassa lahjoja? Eikö riitä että saavat niitä joulun ja synttäreillä ja ehkä vielä nimppareilla?

Niin, en tiedä miten teillä, mutta meillä on ihan pakko ostaa vaatteita, pyyhkeitä, lakanoita jne muulloinkin kuin jouluna ja synttärinä. Tietysti jos talous kaatuu puuhapetesukkiin niin kannattaisikohan miettiä taloudenpitoaan uudemman kerran...

[QUOTE="Hmm";27573057]Jos otsikossa lukee, ettei ap ymmärrä miksi VANHEMMAT ostaa JOULU- ja SYNTYMÄPÄIVÄLAHJAKSI pehmeitä paketteja, niin kovin monella näyttää olevan tarve todistella, että "kyllä meidän lapset arvostaa vaatelahjoja". Sehän ei ollut se pointti. Niitä vaatteita kun ostellaan pitkin vuotta, niin miksi pitäisi antaa t-paitoja jouluna? Kuten joku kirjoittikin, ne sukulaisten / tuttavien ostamat pehmeät paketit varmaan piisaa vallan mainiosti, niin kyllä se vanhemman osa on ostaa se hitusen kalliimpi "päälahja".[/QUOTE]

Miksi sen päälahjan pitää nimenomaan olla 100e maksava lelu eikä lapsen toivoma samanhintainen huppari? En todellakaan ostele muksulle, varsinkaan pienille, joka kauppareissulla mielettömän kalliita vaatteita.

Oon ihan samaa mieltä. Muistan miten kummitätini osti aina mulle vaatteita lahjaksi. Kerran osti kivan paidan, mutta muuten meni kyllä aika pahasti pieleen. En siis tykännyt. Hienot vaatteet ois ollu kyllä kiva juttu, mutta harva osaa ostaa oikeenlaisia vaatteita. En kyllä koskaan ole tykännyt niistä ihmeellisen värisistä villasukista mitä lapsena sai paketeista.

Tosi pienelle lapselle on ihan normaalia ostaa vaatteita (jollekin 0-2 vuotiaalle). Enemmän ne sillonkin äidille tulee kun lapselle. Uusia pussilakanoita on ollut kiva saada jouluna, mutta olenkin tyttö. Jos haluaa lasta ilahduttaa varmasti, niin kannattaa ostaa leluja. Tiedän, että jotkut on vastaan tätä krääsäyhteyskuntaa, mutta jos nyt halutaan miettiä lasten näkökulmasta, niin harva niistä tykkää.

Ei köyhä ja kateellinen palstamamma tätä myönnä.

Voi luoja että teillä mammoilla on paha olla joilla on tarve pitää joululahjojenkin hankintaa pitää jonain kilpa-ajoina! Voi herttinen sentään!
Miten te jaksatte vängätä vastaan jos joku kertoo lapsen suurimman toiveen olevan pehmeä paketti? Miksei pehmeitä paketteja saisi ostaa kun KUKAAN ei ole sanonut ettei lapsi saisi YHTÄÄN leluakin? Jokainen ostaa sellaisia lahjoja joiden uskoo miellyttävän lapsiaan ja varmasti se oma äiti ja isä on ne jotka paremmin tietää toivomukset ja ilonaiheet kun joku tuntematon, anonyymi palstailija!
Te olette ihan hullua sakkia kaikki jotka viitsitte tässä paukutella henkseleitä!

Meidän lapset saavat suurimmaksi osaksi pehmeitä paketteja joten lasten kilpahuudoissa eivät varmaan siinä asiassa päiväkodissa pärjää, mutta epäilen että päikyssä monella ei ole vara sanoa että "Oltiin joulunalus lomamatkalla ja isi osti mönkkärin meidän perheelle jolla ajeltiin joululoman aikaan".

[QUOTE="Hmm";27573057]Jos otsikossa lukee, ettei ap ymmärrä miksi VANHEMMAT ostaa JOULU- ja SYNTYMÄPÄIVÄLAHJAKSI pehmeitä paketteja, niin kovin monella näyttää olevan tarve todistella, että "kyllä meidän lapset arvostaa vaatelahjoja". Sehän ei ollut se pointti. Niitä vaatteita kun ostellaan pitkin vuotta, niin miksi pitäisi antaa t-paitoja jouluna? Kuten joku kirjoittikin, ne sukulaisten / tuttavien ostamat pehmeät paketit varmaan piisaa vallan mainiosti, niin kyllä se vanhemman osa on ostaa se hitusen kalliimpi "päälahja".[/QUOTE]

No mä ostan sitä, mitä pojat (12v, 9v ja 5v) toivovat. Ja jos isommat pojat ovat toivoneet nimenomaan joululahjaksi Angry Birdsin pussilakanoita, H&M:n tiettyjä villapaitoja ja Ice watchin rannekellot, niin mä ostan heille mieluummin ne kuin 150 e:n Lego-paketit, joita ei ole toivottu. Siksi.

Mun joululahjakategoriaan ei kuulu

Alushousut ( jollei niitä erikseen pyydetä )
Sukat ( wtf?! )
Deodorantit ( jollei ole esim. hugo bossia tms.) vaan jotain niveaa tai axea ( hyi )
Konvehtirasiat
karkit

jne.

Vaatteet kuuluu kyllä noin muuten, mutta en osta jos en ole varma varsinkaan vanhemman lapsen kohdalla.

Ensinnäkin ihan sen takia että lapsi oppii arvostamaan kaikkea mitä sieltä paketista tulee. Että ne sukat on ihan yhtä hyvä joulupaketin sisällys kuin se superhyperauto. Toisekseen kukaan ei tainnut väittääkään että ne vaatteet olisivat se ainoa lahja mitä lapset saa.

Kolmanneksi. Mä en osta lahjaksi perusteeppareita lapsille. Mä ostan lahjaksi esim. juuri sen hupparin mitä on jo pitkään kuolannut, tai ne kalliit farkut jotka ovat olleet toivelistalla jo pitkään. Tai sen kalliin lautalupuvun mitä kaikilla on tai ne converset pieneksi jääneiden tilalle. Ja kyllä, ainakin meillä se voi silloin olla se "hitusen kalliimpi päälahja" mikä on vanhempien osa ostaa ja mitä toivotaan kaikista hartaimmin.

Meillä 8v:n suurin toive on saada villahousut =) Saa ne tosin jo ennen joulua kun en osaa sovittamatta tehdä.
Riemunkiljahduksia on aiheuttanut myös uusi yöpuku, prinessa pyyheliina jne. 3v. oli aivan onnessaan salama mcqueen pyyhkeestä. Pyyhkeitä meillä toki on muutenkin, mutta tuon laitoin pakettiin enkä ole koskaan kokenut että se olisi jotenkin noloa tms.

Riemunkiljahduksia aiheuttaa myös ne lelut ja pelit joita saa ja joita on toivonut. Sopivassa suhteessa molempia on ihan jees!

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27573091:
Miksi sen päälahjan pitää nimenomaan olla 100e maksava lelu eikä lapsen toivoma samanhintainen huppari? En todellakaan ostele muksulle, varsinkaan pienille, joka kauppareissulla mielettömän kalliita vaatteita.

Hei ymmärretäänkö täällä tahallaan väärin vai mitä ihmettä? En mä ole ostamassa "joka kauppareissulla" lapsille vaatteita, mutta kyllä niitä useammin ostetaan kuin pari kertaa vuodessa. Niitä ostetaan silloin kun on tarvis! Jouluna lapsilta kyllä löytyy kaikennäkösiä toiveita, niistä vain kuulostella se kannattavin.

Ei meillä kyllä ole lapset olleet pettyneitä jos ovat saaneet lakanoita, villasukkia tai muita vaatteita lahjaksi. Lahjalistoilla on aina ollut joka vuosi ihan 3v lähtien yöpuku, villasukat tai lämpösukat ja jos vanha kylpytakki on pieni niin sellainen ja jokin extra hieno lakanasetti...
Meillä on pehmeitä lahjoja todella paljon enemmän mitä kovia lahjoja. Ja mitä isommaksi lapset kasvaa sen enemmän se muuttuu. Eivät ole kyllä ikinä motkottaneet vaan ne ovat olleet ihan lempi juttuja.
Viime jouluna minun 12v poika sanoi, että haluaa vain minun neuloman villatakin, muuta ei tarvitse.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="hmm";27573249]Hei ymmärretäänkö täällä tahallaan väärin vai mitä ihmettä? En mä ole ostamassa "joka kauppareissulla" lapsille vaatteita, mutta kyllä niitä useammin ostetaan kuin pari kertaa vuodessa. Niitä ostetaan silloin kun on tarvis! Jouluna lapsilta kyllä löytyy kaikennäkösiä toiveita, niistä vain kuulostella se kannattavin.[/QUOTE]

Ei ymmärretä tahallaan väärin. Sä nyt vaan et näytä ymmärtävän että joku lapsi tosissaan voi kaikista eniten toivoa jotain paitaa/housua/lippistä. Ja miksi sitä nyt ei sitten olisi kannattavinta silloin ostaa, vaan pitäisi väkisin ostaa päälahjaksi se legopaketti?

Mikä vika on vaatteissa? Romuja saa kuitenkin ja liikaa.

Me ei nyt osteta varmaan vaatteita, mutta ihan hyvä lahja on vaatteet. Kyllä mun 8-vuotias poikani tykkää pehmeistäkin paketeista. Niiden vaatteiden vaan pitää olla tietynlaisia :D.

Tänä vuonna on jopojalle ostettu Legon poliisiasema, kun se on yksi niistä isoista toiveista, mutta kyllä tuohon vois lisäksi aivan hyvin ostaa jotain vaatetta. Tytär sai juuri synttärilahjaksi Monster High -lakanasetin ja on mieluinen. Ihan kiva, että tulee jotain muutakin kuin leluja. Synttärilahjoina tuli nimittäin myös mm. 3 Monster High -nukkea. Kivempi tuo lakanasetti on kuin neljäs nukke :D

Yhteistyössä