En ymmärrä toisten lastenkasvatusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ap:n kanssa samaa mieltä siinä mielessä, että tähän pyritään. Esim. lapselle annetaan tilaa sitä myöten kun häneen voidaan luottaa, mutta jo taaperovaiheessa voi sattua vanhinkoja (vanhemmille) eli ei heti tule mieleen, että lapsi meneekin availemaan kaappeja, jos vähän aikaa onkin häntä katsomatta. Tai ekaluokkalainen saa jo ola yksin ulkona, niin ei heti tule mieleen, että hän keksiikin napata äidille tuliaisiksi naapurin parvekekukat yms.
Eli ei varmuuden vuoksi voi kokoajan lapsen perässä kävellä, koska lapsi oppii myös siitä, että saa vastuuta itselleenkin.

Ja sitten esimerkkinä jonottaminen. Lapsen pitää oppia jonottamaan esim. kaupan kassalla tai ruokaa seisovasta pöydästä. Mutta pienen lapsen ei tarvitse olettaa jonottaa vaikkapa lentokentällä puolituntia jotta saadaan kassit ruumaan tai sairaalassa on ihan kohtuullista päästää pieni potilas jonon ohi.

[QUOTE="vieras";25250746]AP.. Kerrotko kuinka lapsen kanssa voisi harjoitella siellä julkisella paikalla nätisti olemista jos sitä lasta ei sinne kannata viedä sen vuoksi kun se saattaa riehua..?? Itsellä 7 kk vauva, joten mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan?? :) kuinka opetella käyttäytymään elokuvissa, ravintoloissa yms. tilanteissa jolloin ollaan lapselle vieraammassa ja erilaisessa ympäristössä..[/QUOTE]

Helppo juttu. 7 kk vauvalle järjestetään olot sellaisiksi, ettei sen tarvitse "riehua". Maha täyteen, riittävästi viihdykettä, hyvät päikkärit pohjalle - tai jos lapsi osaa nukkua vieraissa paikoissa, sijoitetaan koko meno päikkärien aikaan.

Aikuinen sitten käyttää harkintaansa, että minne hän voi mennä vauvan kanssa täyttäen tämän tarpeet ja häiritsemättä muita ihmisiä. Juuri viimeksi eilen olin vauvan 8kk kanssa ravintolassa. Hyvin meni, kun järjestin pienelle riittävästi viihdettä. Elokuviin en vauvaa veisi, paitsi baby bioon. Liikaa kovia ääniä,ja liian suuri mahdollisuus häiritä toisia.

Opettamalla ja selittämällä mitä lapselta odotetaan. Epätoivottu käytös tuo seuraamukset. Omani olen poistanut kaupasta jne ja on oppinut. Harjoitusta siis mutta niin että lapsi tajuaa eikä ole pellossa.

Itse olen monien äitien kanssa keskustellut tuosta kaupparaivoamisesta, että jos sieltä kaupasta lähdetään pois se on myöskin yksi voitto lapselle. Normaalit askareet pitää saada hoitaa lapsen käytöksestä huolimatta ja rangaistaan sitten esimerkiksi olemalla ostamatta sitä hyvää ja olemalla kiellon jälkeen huomioimatta käytöstä, mikäli pelkkä kielto ei riitä. Siitähän se lapsi vasta innostuu kun saa aina huomiota kun käyttäytyy huonosti.

[QUOTE="a p";25252426]Tietysti tuo lastenkasvatus on haasteellista, jos ei itsekään hallitse käytöstapoja.[/QUOTE]

Aloitus oli ihan asiaa,mutta tämmöset alentuvat kommentit vie pohjan pois koko jutulta. Inhottaa ihmiset jotka selkeästi pitävät itseään muita parempina.

Itse olen monien äitien kanssa keskustellut tuosta kaupparaivoamisesta, että jos sieltä kaupasta lähdetään pois se on myöskin yksi voitto lapselle. Normaalit askareet pitää saada hoitaa lapsen käytöksestä huolimatta ja rangaistaan sitten esimerkiksi olemalla ostamatta sitä hyvää ja olemalla kiellon jälkeen huomioimatta käytöstä, mikäli pelkkä kielto ei riitä. Siitähän se lapsi vasta innostuu kun saa aina huomiota kun käyttäytyy huonosti.

Mä oon tässä vähän samoilla linjoilla. Jos aina pompitaan sen lapsen pillin mukaan ja aletaan erikoisjärjestelyihin sen takia että "kersaa" kiukuttaa,niin eiks se mee vähän yli? Kyllä pitäs pystyä normaalit hommat tekemään ja asiat hoitamaan ilman että tahdin määrää uhmaikäinen lapsi.

[QUOTE="vieras";25252506]Aloitus oli ihan asiaa,mutta tämmöset alentuvat kommentit vie pohjan pois koko jutulta. Inhottaa ihmiset jotka selkeästi pitävät itseään muita parempina.[/QUOTE]

Selkeästi on ihmisiä, jotka tekevät toisille sellaista, mistä itsekään eivät pitäisi. Eli röyhkeitä ja itsekkäitä. En tiedä liittyykö tyhmyys jotenkin tällaiseen, on niin tyhmä että ei ymmärrä miten kuuluu käyttäytyä, vai onko kyseessä puhdas röyhkeys: minulle kaikki heti nyt, muille ei mitään.

Yhteistyössä