En ymmärrä pariskuntia, jotka eivät voi mennä minnekään erikseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "0000"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
0

"0000"

Vieras
Eräs ystäväni loukkaantui verisesti, kun ei saanut ottaa miestään häihin mukaan. Itselleni tämä ei olisi ongelma, kun kerta ystäväni tapauksessa hääpari ei tuntenut miestä ja vierasmäärää täytyi rajoittaa.
Ollaan ajateltu viettää iltaa ihan vain kaveriporukalla, mutta sinnekin on aina joku kaveri raahannut miehensä mukaan.
Mentiin kerran elokuviin viime tipassa ja istuttiin siihen, mihin lippuun oli merkitty paikka. Tottakai sielläkin piti joidenkin pariskuntien ruveta säätämään mainoksien pyöriessä, jotta pääsisi kumppaninsa viereen istumaan.
Äitini sai aina järkyttävän raivokohtauksen, jos joutui jonnekin menemään yksinään. Jopa kauppaan täytyi isän mennä mukaan.
En käsitä.

[QUOTE="minna88";24184538]Tuon hääjutun ymmärrän, jos sieltä ei tunne ketään, mutta en ymmärrä sitä, jos ihan periaatteen takia pitää saada raahattua puoliso mukaan.[/QUOTE]

Jos saisin kutsun esimerkiksi jonkun kaukaisen sukulaisen häihin, josta en tunne ketään, en menisi yksin. Jotkut kaverihäät olisi eri asia.

No jos me kerran vuodessa mennään yhdessä leffaan niin vierekkäiset paikat täytyy saada. (ei kyllä mentäis jos ei saatais heti kassalla)

Häihinkin oletan että myös minun AVIOmies saa kutsun, onhan se hyvien tapojen mukaista.

Meidän kaveri-iltoihin on aina miehetkin tervetulleita, harvemmin kyllä tulevat....

Ja kauppaankin haluan miehen tulevan, ihan siksi että mun ei tarvii kokea sitä tuskaa yksin. (ruuhkassa miettiä mitä ostaa ja maksaa ne ja kantaa painavat kassit kotiin) Ei ole miehelle mikään ongelma. Pikkuostokset eri asia toki.

No mun mielestä siinä ei ole mitään loukkaantumista, jos kerran hääpari ei ole miestä millään tavalla tuntenut. Mutta olettaisin tietenkin, että muutkaan ei sitten tuo avecceja, jos ne eivät ole hääparin ystäviä.

Orvolta voisi tuntua, jos menisi semmoisiin häihin, joista ei ketään muuta tunne kuin hääparin. Mutta harvoin taitaa tämä olla tilanne, yleensä itse olen ainakin sitten sopinut jonkun kaverin/sukulaisen kanssa, että mennään yhtämatkaa, jos sitä aveccia ei ole kutsuttu.

[QUOTE="vieras";24184712]

Häihinkin oletan että myös minun AVIOmies saa kutsun, onhan se hyvien tapojen mukaista.
.[/QUOTE]

Mutta entä jos juhlapaikkaan ei mahdu kaikkien avecceja, mutta haluaa silti nämä ystävät kutsua? On eriasia kutsua esim. 7 ystävää avecceineen, kun 14 ilman aveccia. Aika moni ystävä jäisi kutsumatta, jos pitäisi kaikkille avecit laskea mukaan.

Eriasia on tietysti jos miehesi on myös hääparin ystävä.

No me ollaan myös parhaita kavereita miehen kanssa, että jos joku meno kiinnostaa meitä molempia, niin yhdessä mennään tietenkin. Jos toista ei kiinnosta, niin voidaan liikkua erikseen, ei ole ongelma...

:D Joitakin varmaan kiinnostaa kaikki samat asiat sit niin paljon ja tykkäävät liikkua yhdessä.

Mä loukkaantuisin jos mun miestä ei kutauttaisi häihin ja mut kyllä. En menisi ollenkaan.

Olen aivan täysin samaa mieltä. Sillä ei ole mitään väliä, että kuinka huonosti sen puolison tuntee, mutta kyllä aviopari on paketti, ja sillä selvä. Jos kehtaa olla niin tökerö, ettei suostu ymmärtämään, että aviopari on aina pari, niin kyllä minäkin jätän osallistumatta sellaisiin pippaloihin.

Tyttöjen illat on kyllä tyttöjen illat, että ei niihin kyllä tarvitse puolisoa välttämättä raahata...

Mä ainakin nautin kun saan ihan omaa aikaa, joko yksikseen tai sitten otan muksut (vaikka isoja ovatkin) mukaan. Mies käy pitkillä kalareissuilla kavereittensa kanssa ja minä lähden esim. Thaimaahan pariksi viikoksi tyttöjen kanssa. Me ollaan aika erilaisia loman viettäjiä joten tämä järjestely sopii meille oikein hyvin. Mies voi myös mennä juhliin yksin(kin), samoin minä. Aina ei edes huvita mennä mukaan joten tällöin mies voi mennä sitten yksin. Kyllä sitä silti ehditään "nyhjätä" yhdessä ihan tarpeeksi :)

Kyllä me mieheni kanssa tykätään ja halutaan käydä yhdessä sellaisissa mukavissa tilaisuuksissa, juhlissa jne. Ja toki myös vähemmän mukavissa tilaisuuksissa, kuten hautajaiset vaikkapa. Me loppujen lopuks päästään niin harvoin mihkään vapaalle lapsista, et mieluusti mennään sit yhdessä kun päästään. Kumpaakaan ei kiinnosta sen kummemmin lähtee esim ryyppään omien kavereiden kanssa, tai muutenkaan hillua missään.

Mutta onhan toki paljon paikkoja, joissa ihan osataan käydä yksinäänkin ja erossa, toinen yleensä sillon vahtii lapsia. Esimerkiks kaupassa, yleensä lääkärissä ym käydään ihan erikseen. Ja on jotain tapahtumia, jossa mä käyn yksin tai kaverin kanssa (esim lapsimessut) ja missä mies käy yksin (rallit). Mut pääsääntösesti tykätään siis mennä yhdessä semmosiin arjesta poikkeaviin paikkoihin ja tilaisuuksiin, enkä kyllä nää siinä mitään pahaa.

Ja meiltä ei varmaan lähtis kumpikaan, jos häihin tulis kutsu vaan toiselle. Nään sen muutenkin outona, ainakin sillon jos kyseessä on aviopari.

[QUOTE="Mina";24184750]Mutta entä jos juhlapaikkaan ei mahdu kaikkien avecceja, mutta haluaa silti nämä ystävät kutsua? On eriasia kutsua esim. 7 ystävää avecceineen, kun 14 ilman aveccia. Aika moni ystävä jäisi kutsumatta, jos pitäisi kaikkille avecit laskea mukaan.

Eriasia on tietysti jos miehesi on myös hääparin ystävä.[/QUOTE]

No se on voivoi, sitten ei varmaan kutsu, etiketin vastaisesti. Sit saatan mennä yksinäni, mutta kyllä mä siitä saatan vähän motkottaakkin esim. kaverille.

[QUOTE="Mina";24184750]Mutta entä jos juhlapaikkaan ei mahdu kaikkien avecceja, mutta haluaa silti nämä ystävät kutsua? On eriasia kutsua esim. 7 ystävää avecceineen, kun 14 ilman aveccia. Aika moni ystävä jäisi kutsumatta, jos pitäisi kaikkille avecit laskea mukaan.

Eriasia on tietysti jos miehesi on myös hääparin ystävä.[/QUOTE]

Aviopuoliso on aina sen henkilön toinen puolisko. Häihin on kyllä kutsuttava silloin molemmat, ja sitten vain karsittava niistä vähemmän tärkeistä kavereista. Tästä aviopari jutusta noin suurissa juhlallisuuksissa ei kyllä voi karsia.

Itse en omaa miestä tyttöjen iltoihin ottaisi mukaan, mutta ei maailmani kaadu, jos joku sellaiseen iltaan puolisonsa toisikin näytille.

Tuon hääkutsutilanteen kyllä ymmärrän, joskus on pakko karsia vieraita ja silloin luonnollisesti karsitaan ensin niistä tuntemattomista aveceista. Sen sijaan minua kyllä loukkaisi jos kaveriporukkaan ei mahtuisi yhtä ihmistä lisää, päinvastoin itse olen kyllä aina toivottanut tervetulleeksi ihmisen joka on tärkeä minulle tärkeälle ihmiselle. Eri asia joku tyttöjen ilta, mutta siis jos yleisesti jotain kaveriporukalla, niin olisi outoa. Toisaalta mites sitten jos olisi kyse tyttöjen illasta ja yksi kaveruksista toisi tyttöystävänsä mukanaan? Olisiko se yhtä paha kuin poikaystävän tuominen?

Minulla on huono kuva häistä, joihin kutsutaan vain toinen puolisoista. Mieheni oli tällaisissa häissä ja ne muistuttivat enempi miesten ryyppyjuhlia. Voi morsian raukkaa, kun joutui viettämään hääyön yksin sulhasen juhliessa kavereittensa kanssa.

[QUOTE="Vieras";24184872]Aviopuoliso on aina sen henkilön toinen puolisko. Häihin on kyllä kutsuttava silloin molemmat, ja sitten vain karsittava niistä vähemmän tärkeistä kavereista. Tästä aviopari jutusta noin suurissa juhlallisuuksissa ei kyllä voi karsia.

Itse en omaa miestä tyttöjen iltoihin ottaisi mukaan, mutta ei maailmani kaadu, jos joku sellaiseen iltaan puolisonsa toisikin näytille.[/QUOTE]

Mut jos ei ole mitään vähemmän tärkeitä kavereita, vaan kaikki tosi rakkaita, jotka tahtoisi kaikki juhlaan? Toisin kuin joidenkin heidän puolisot, jota ei edes kunnolla tunne?

Häihin on kai tapana kutsua myös puolisot.

Mutta joo, näin yleisesti ottaen...Kyllä teki mieli hakata päätä seinään kerran, kun kutsuttiin kavereita tyttöjen iltaan. Ja yksi vastasi että kiitos mutta me emme pääse kun Marko (eli hänen miehensä, nimi muutettu) on iltavuorossa. Onko se Marko tyttö/nainen, häh?!

[QUOTE="vieras";24184975]Toisaalta mites sitten jos olisi kyse tyttöjen illasta ja yksi kaveruksista toisi tyttöystävänsä mukanaan? Olisiko se yhtä paha kuin poikaystävän tuominen?[/QUOTE]

No ei tietenkään niin paha, koska se on tyttö. Mut jonkun verran paha kuitenkin, koska se on tuntematon eli ei voi tilittää vapautuneesti henkilökohtaisuuksia, mikä mulle ainakin on tyttöjeniltojen pointti puolin ja toisin. Tuli muuten telkkarista hyvä ohjelma -tasoisia juttuja, joihin kuka tahansa tuntematon johon olen juuri tutustunut voisi osallistua, saan jauhaa ihan tarpeeksi jossain työpaikan kahvipöydässä, jos kerran 3kk näen vanhoja ystäviä, toivoisin vähän toisenlaista meininkiä. Jos ollaan vaikka jonkun kotona, niin ihan suoraan voin sanoa että se oikea meininki alkaa vasta siinä vaiheessa kun tämän mies lähtee johonkin omiin menoihinsa. Tottakai joidenkin ystävien miehet on munkin kavereita, mut ei niin hyviä ystäviä kuitenkaan että heille tahtoisin kertoa esim. huolestuttavista solumuutoksista papakokeessa tai siitä että epäilen mieheni pettävän minua tai ahdistelevasta esimiehestä tai mistä tahansa huolenaiheesta, johon toivoisin saavani tukea. Sen enempää kuin orastavasta ilosta, kun kuukautiset ovat olleet pari päivää jo myöhässä tai ihana mies harrastusryhmästä on tuntunut katselleen minua pitkään tai että olen ollut vahvoilla aivan mahtavan työpaikan haussa vaikka mikään ei vielä olekaan varmaa (kaikki nämä nyt keksittyjä esimerkkejä).

Jotkut bileet missä lähinnä dokaillaan, kuunnellaan musiikkia ja joristaan joutavia ja muutenkin pyörii paljon porukkaa on sit eri asia, se mulle on ihan sama vaikka joku toisi sinne ketä tuntemattomia tahansa vaikka jostain kadulta tai vaikka mummonsa kunhan on hyvä meno. Noissa tilanteissa uusiin ihmisiin tutustuminen on ihan luontevaakin, koska niissä monesti on joka tapauksessa jo toisilleen tuntemattomia eikä ilmapiiri niin intiimi. Tänne tietty ne kumppanitkin on oikein tervetulleita.

No, onko se sulta pois, jos pariskunnan osapuolet elää ihan omaa elämää?

Kyllä mä jätän varsin väliin vaikka sukulaisen häät, jos kutsu ei huomio miestä. Poikaystävää ei tarttee huomioida, mut kun kyseessä on kumppani, jonka kanssa elää ihan oikeasti.

Äiti ei voi ilman isää edes kaupassa käydä.. noh, entäs sitten? Ehkä sen takia ne on vielä yhdessä että käy kaksin kaikkialla, myös siellä kaupassa?

Mikä vittu siinä on, et pitäis olla rajaton vapaus olla mennä ja tulla parisuhteessa? Eikö siinä ole jo tarpeeksi, jos 8h+matkat menee työpäivään 6-8h pitäisi nukkua ja on vaan tavallisesti kaksi päivää vapaata viikossa? Harva kuitenkaan ihan kaikkea vapaa-aikaa on yhdessä, mutta eikös voi antaa niille jotka on vapauden ilman silmien muljauttelemista olla ihan vaan kaksin ja elää heille sopivaa elämää?
Jos joku vanha läheinen ystävä elää näin, ehkä huomaat, että syvemmän ystävyyden aika teillä on jo ohi ja paikka on puolisolla....

Yhteistyössä