En ymmärrä näitä asuntolainaa pelkääviä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma koti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tutkikaa vähän tilannetta muualla maailmassa ja vetäkää siitä johtopäätökset. Vanhojen asuntojen hinnat eivät voi jatkuvasti vain nousta.

Ei tietenkään, mut nää asiat pitää miettiä ennen ostopäätöstä. Ei se riitä että sisustus miellyttää silmää, me mietitään ainakin jälleenmyynti arvo omien suunnitelmien mukaan aika tarkkaan ettei just tulis takkiin katastrofin iskiessä.

Alkuperäinen kirjoittaja asuntovelallinen:
Eli se joka ei uskalla ottaa asuntolainan riskiä, ei välttämättä aina ole tyhmä, vaan harkitsevainen. Riippuu hyvin paljon tuloista ja työpaikan pysyvyydestä uskaltaako lainaa ottaa ja miten paljon. Tämän ymmärrät vasta sitten kun olet itse käynyt läpi pari yt- kierrosta ja jossain kohdalla on arpa osunut myös omalle kohdalle.

Olen ollut lasten kanssa kolme vuotta kotona ja olen nyt osittaisella hoitovapaalla. Mies sai syksyllä potkut töistä. Tässä tilanteessa juuri olen erityisen onnellinen, että meillä on asuntolaina, jonka korot ovat mukavasti laskeneet näin lama-aikana. Maksamme nyt siis huomattavasti vähemmän asumisestamme kuin jos asuisimme vuokralla. Vuokrat ovat vain nousseet. Lainojen korot taas nousevat ja laskevat suhdanteiden mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja viraanlainen:
aina ei se että asuu vuokralla, ole kiinni omasta pelosta. Esim työttömät ei saa lainaa tai on muita syitä miks lainaa ei saa.

näillä määrillä mitä ollaan 15vuoden aikana maksettu vuokria olis jo ostettu KOLME taloa

Ja höpö höpö taas. Ensinnäkin te olette saaneet niin paljon tukia, että ei niillä taloa ostella. Taidat olla samanlainen haihattelija kuin appiukkosi :o

Ja jos nyt maksat itse vuokraa, niin sillä ei viidessä vuodessa taloa maksa.

15 vuotta ollaan miehen kanssa oltu yhdessä, joten 15 vuodessa oli kyllä saatu jo talo jos toinekin. Meillä olis velaton talo.

Teillä olis velaton talo,mutta ei kolmea.Vai oliko toi eka heitto ihan vaan läppää? :D

laske huvikses kuinka paljon esim 600e/kk tulee 15 vuodessa.

Hyvä ihminen siitä tulee niukin naukin yli 100 000?,108 000? jos tarkkoja ollaan ja sillä summalla sä et todellakaan saa kolmea taloa mistään.Hyvä jos sen yhden siellä Rovaniemellä vai missä nyt asuittekaan...

kyllä kuulr rovaniemellä on ollut useinkin noin 50 tuhannen taloja, kun ei ihn keskustaan muuta. ja mullahan on remonttireiska omasta takaa niin talon arvoa saa nostettua pinellä rempalla

ja tuo 600 oli vain noin arvio, on sit vuokraa enemmänkin maksettu

Tällä hetkellä löytyi kaksi,joista toinen 68 000? ja toinen 82 000?.Halvemmasta sanotaan,että peruskorjaus kesken ja myyjät eivät vastaa myöhemmin asunnon kunnosta,eli potentiaalinen pommi.Jälkimmäinen taas oli ihan ok rempattu,mutta paritalo,jossa pitää jakaa saunaosasto naapurin kanssa.Paritaloissa naapuri on aina rajoite,puhumattakaan siitä,että tämä ko. talo olisi 13km päässä keskustasta ja sullahan ei tunnetusti ole autoa tai busseja tai takseja taikka apostolin kyytiä tarjolla tai ainakaan rahaa yhteenkään.

Ja se,että sulla on oma remonttimies siellä nyrkin ja hellan välissä niin tarkoittaa vain sitä,että vaikka ostaisit sen töllin jostain vähän kauempaa keskustasta sillä reilulla viidellä kympillä,joutuisin joka tapauksessa upottamaan tuhansia euroja vielä sen mörskän remppaamiseen.Eli lasket miten päin vain,ei teillä KOLMEA taloa siellä olis VELATTOMANA. :D

108000?. Ja jos sen talon olisi ostanut lainalla, ei siitä olisi maksettu 15 vuodessa kuin ehkä 60000?... Lainan korot kun pitää ottaa myös huomioon!

On kuitenkin syytä pitää järki kädessä sitä lainaakin ottaessa. Ihan tyhjätaskunakaan ei kannata aina lähteä ostamaan, kyllä sitä rahaa pitäisi vähän löytyä valmiiksi, ettei 100% tarvitse sitä lainaa ottaa tai enemmänkin, että saa rempattua sen ostetun asunnon. Samoin maksusuunnitelmien kanssa ei kannata vetää liian tiukalle. Koko talous voi romahtaa täysin, jos sattuu jotain odottomatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
ja täyttä typeryyttä maksaa toisen pussiin kymmeniä vuosia :D No, samapa toi mulle, itse onneksi ollaan fiksuja ja kerrytetään omaa omaisuutta, ei vuokranantajien.

No monet ei todellakaan kerrytä sitä omaa omaisuuttaa vaan maksaa pelkkiä korkoja pankille. Ja sit jos asunnon arvo vielä laskee ni menee miinuksen puolelle...

Alkuperäinen kirjoittaja oma koti:
Ensinnäkin sen kahdenkymmenen vuoden aikana, jonka velaton asua kituuttaa jossain halpis vuorkakolmiossa epämääräisessä lähiössä, olen saanut asua hulppeasti omakotitalossa turvallisella seudulla. Lisäksi olen maksanut asuntoni jo lähes velattomaksi. Jos joku tiukka paikka olisi tässä välillä tullut, niin minulla olisi aina mahdollisuus myydä asunto. Todennäköisesti saisin sievoisen summan voittoa.

Mua jäi häiritsemään minkälainen on halpis vuokrakolmio?
Tai epämääräinen lähiö? Ja mikä on sun käsitys hulppeasta omakotitalosta ja turvallisesta seudusta?

90-luvun lama jätti kyllä sellaiset traumat, et millään lainarahoilla ei olla vielä tähän asti eletty. Ei tosin omisteta kovin kummoista autoa ja omaa asuntoa ei vielä ole. Mulle kyl kelpais joku 50 000 ? tölli jota sit kunnostella.

Ylivelkaantuneet aiheuttivat itse ahdinkonsa, kun ahneuksissaan jäivät kahden talon loukkuun. Vanha talo myydään tietenkin aina alta pois ennen kuin ostetaan uusi tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Tai epämääräinen lähiö? Ja mikä on sun käsitys hulppeasta omakotitalosta ja turvallisesta seudusta?

Täällä pääkaupunkiseudulla on varsin monta surullista esimerkkiä lähiöistä, joissa on paljon kaupungin vuokra-asuntoja. Tuttavieni kokemusten perusteella näissä paikoissa ei kukaan täysijärkinen halua lapsiansa kasvattaa, jos on varaa valita jokin muukin paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ylivelkaantuneet aiheuttivat itse ahdinkonsa, kun ahneuksissaan jäivät kahden talon loukkuun. Vanha talo myydään tietenkin aina alta pois ennen kuin ostetaan uusi tilalle.
Ei pidä paikkaansa. Naapurit ostivat rivitalokolmion. Aikaisempaa asuntoa ei ollut. Ansiotulot putosivat laman seurauksena. Pankki vaati asunnon myyntiin. Valitettavasti asunnon hinta oli pudonnut muutamassa vuodessa yli 30 %. He muuttivat vuokralle ja maksettavaa jäi pankille iso summa.

On kuitenkin syytä pitää järki kädessä sitä lainaakin ottaessa. Ihan tyhjätaskunakaan ei kannata aina lähteä ostamaan, kyllä sitä rahaa pitäisi vähän löytyä valmiiksi, ettei 100% tarvitse sitä lainaa ottaa tai enemmänkin, että saa rempattua sen ostetun asunnon. Samoin maksusuunnitelmien kanssa ei kannata vetää liian tiukalle. Koko talous voi romahtaa täysin, jos sattuu jotain odottomatonta.

Mikä voisi olla niin odottamatonta, että talous romahtaisi niin totaalisesti, ettei pystyisi lainaa pitämään? Vuokrahan nyt kuitenkin on aina pakollinen meno jos ei omaa ole, joten sen verran on pakko olla aina. Jos tulee työttömyyttä tai raha-tilanne muutoin heikkenee tilapäisesti, pankista saa todella helposti lyhennysvapaata, jopa vuodeksi kerrallaan, jolloin maksat ainoastaan korot + vastikkeen, joihin saat kelalta jopa asumistukea! Eli asumiskulut pystyy saamaan minimiin (etenkin nyt kun korot ovat ihan naurettavia) Vuokra-asunnosta tuskin saa neuvoteltua kuluja puolta pienemmäksi, toki siihenkin asumistuen saa.

Toki jos on luonteeltaan ihminen, joka ei millään tavoin suunnittele tulevaisuuttaan ja mieti maksukykyään pitemmällä aikavälillä eri tilanteissa, tulee niitä ongelmia vuokralaisenakin. Mutta ai niin, sossuhan siinä tapauksessa auttaa... :)

Täällä pääkaupunkiseudulla on varsin monta surullista esimerkkiä lähiöistä, joissa on paljon kaupungin vuokra-asuntoja. Tuttavieni kokemusten perusteella näissä paikoissa ei kukaan täysijärkinen halua lapsiansa kasvattaa, jos on varaa valita jokin muukin paikka.

:D Mä olen varmaan asunut useimmissa näistä surullisista esimerkeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

:D Mä olen varmaan asunut useimmissa näistä surullisista esimerkeistä.

kuten myös töölössä ja punavuoressa ja arabianrannassakin. Muutimme 2 vuotta sitten takaisin tänne rupulähiöön ja viihdymme erinomaisesti!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Juu ainahan sen asunnon voi myydä pois, joskus vain velkaa jää silti jäljelle.

Selitä vähän mitä sä tarkoitat?

Esimerkiksi niin että asuntoa ostettaessa on ollut itsellä säästöjä 15%, valtiontakaus 15% ja asunnon arvosta lasketaan vakuudeksi 70%. Kuvitellaan vaikka että asunnon arvo ostohetkellä on 200 000 euroa. Tulee lama, ja asunnon arvo tippuu 50 000 euroa, ollen enää 150 000. Nyt sulla on tilanne, jossa lainaa on enemmän kuin asunnosta saa myytäessä. Ja joskus silti voi olla tilanne että se kämppä on pakko myydä....

Tämä oli aivan loistava pointti - tästä kaikki lähti jenkeissä (tähän taantumaan johtanut), kun kaikki vaan oletti että asuntojen hinnat vaan nousee ja nousee..

Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
ja täyttä typeryyttä maksaa toisen pussiin kymmeniä vuosia :D No, samapa toi mulle, itse onneksi ollaan fiksuja ja kerrytetään omaa omaisuutta, ei vuokranantajien.

edelleenkin sanon että aina se ei ole omasta halusta kiinni tahtooko vai ei.,

No kuule kyllä se on ihan omasta halusta kiinni! Jos ryssii asiansa niin ettei saa asuntoa varten pankista lainaa , niin se on voi voi.... Tokiseen on pareen maksaa koko ajan omia seniä kun jotain vuokra-asuntoa, eikö?

aina ei se että asuu vuokralla, ole kiinni omasta pelosta. Esim työttömät ei saa lainaa tai on muita syitä miks lainaa ei saa.

näillä määrillä mitä ollaan 15vuoden aikana maksettu vuokria olis jo ostettu KOLME taloa

Ja höpö höpö taas. Ensinnäkin te olette saaneet niin paljon tukia, että ei niillä taloa ostella. Taidat olla samanlainen haihattelija kuin appiukkosi :o

15 vuotta ollaan miehen kanssa oltu yhdessä, joten 15 vuodessa oli kyllä saatu jo talo jos toinekin. Meillä olis velaton talo.

Teillä olis velaton talo,mutta ei kolmea.Vai oliko toi eka heitto ihan vaan läppää? :D

Hyvä ihminen siitä tulee niukin naukin yli 100 000?,108 000? jos tarkkoja ollaan ja sillä summalla sä et todellakaan saa kolmea taloa mistään.Hyvä jos sen yhden siellä Rovaniemellä vai missä nyt asuittekaan...

no meillä on perustavistalo, ja sekin maksoi noin 160 000 euroa. ja todellakin sitä ei makseta 15 vuodessa pois 600 euron lyhennyksillä.

ei lähellekään.

ja todellakaan se ei riitä se laina, jos talo on oma vaan maksetaan kiinteistöverot, tontin vuokrat, sähköt vesi, lämmitys, jätemaksut, ym menoja, lumikolat, ruohonleikkurit, pensassakset, lannoitteita nurtsille ym.

ärsyttää kun kokonaan yhteisillä verorahoilla elävä ja mmelko leveästi elävä loisivat ihminen ja koko perhe sanoo maksaneensa jotain, kun oikeasti maksattaa muilla elämisensä, koko ison perheensä elämisen.

kyllä kuulr rovaniemellä on ollut useinkin noin 50 tuhannen taloja, kun ei ihn keskustaan muuta. ja mullahan on remonttireiska omasta takaa niin talon arvoa saa nostettua pinellä rempalla

ja tuo 600 oli vain noin arvio, on sit vuokraa enemmänkin maksettu

Rovaniemellä saa sitten asuntolainan ilman korkoa???

Ihan alkuun...mielestäni on sääli jos elämänlaatu ja onnellisuus on kiinni siitä asuuko vuokralla vaiko ns omassa/pankin omistamassa.
Meillä tämä asuntolaina on vielä suht tuore juttu ja niin kiva kuin tämä ajatus omistamisesta sitten joskus onkaan niin voin sanoa suoraan, että kyllä tämä 200te:n laina välillä hirvittää...sitten taas kun unohtaa tuon lainan ja maksaa vain kk-suoritukset niin ei tunnu missään.

Kaikki eivät halua asua samassa paikassa/ seudulla/ kaupungissa/ maassa koko loppuelämäänsä..Vaikka olisi lapsia.
Vuokralla asuessa on aika vapaa lähtemään ja muuttamaan vaikka minne :xmas:

Ja jos tulee jotain remppaamista, niin ei kun soitto huoltomiehelle ja homma hoituu :saint:

Tai jos löytyy homevaurio, kosteusvaurio, tai mikä muu tahansa ylläri, niin ei tartte miettiä mitä sitä tekisi: muuttaa toiseen, vuokranantajan järjestämään asuntoon, eikä varmasti jää velkaa maksettavaksi :saint:

ja vielä yksi syy: kaikissa paikoissa ei ole varaa perusduunareiden ostella asuntoja, ellei halua asua 32 neliön yksiössä koko perheen kanssa seraavaa 20 vuotta |O :/

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Kaikki eivät halua asua samassa paikassa/ seudulla/ kaupungissa/ maassa koko loppuelämäänsä..Vaikka olisi lapsia.
Vuokralla asuessa on aika vapaa lähtemään ja muuttamaan vaikka minne :xmas:

Ja jos tulee jotain remppaamista, niin ei kun soitto huoltomiehelle ja homma hoituu :saint:

Tai jos löytyy homevaurio, kosteusvaurio, tai mikä muu tahansa ylläri, niin ei tartte miettiä mitä sitä tekisi: muuttaa toiseen, vuokranantajan järjestämään asuntoon, eikä varmasti jää velkaa maksettavaksi :saint:

ja vielä yksi syy: kaikissa paikoissa ei ole varaa perusduunareiden ostella asuntoja, ellei halua asua 32 neliön yksiössä koko perheen kanssa seraavaa 20 vuotta |O :/

Just näin mä ajattelin kanssa monen monta vuotta...ja vieläkin tossa on monta tai oikeastaan kaikki ihan pätevät syyt asua vuokralla. Pääasia että se missä asuu tuntuu kodilta.

90-luvun lama jätti kyllä sellaiset traumat, et millään lainarahoilla ei olla vielä tähän asti eletty. Ei tosin omisteta kovin kummoista autoa ja omaa asuntoa ei vielä ole. Mulle kyl kelpais joku 50 000 ? tölli jota sit kunnostella.

No mun vanhemmat eivät olleet ylivelkaantuneita, eikä kahden talon loukussa. Valitettavasti molemmat jäivät työttömiksi teollisuuden ajaduttua lamaan ja sen seurauksena molempien työnantajat muutti Viroon halvemman työvoimanperässä. Asiaa ei auttanut sekään, että monien muiden hyväuskoisten tapaan olivat lupautuneet takaajiksi. Olisi silloin lapsena kamala miettiä, et mitähän sitä vois syödä kun rahaa on 5 markkaa ja autossa ei bensaa jolla hakea sitä ja kylille oli matkaa 20 km.

Mun mielestä mun on ihan turha haaveilla asuntolainoista tai mistä tahansa muusta lainasta niin kauan kun mä olen pätkätöissä.