En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä muita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ken guru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Ken guru

Vieras
Ymmärrätkö sinä erilaisuutta, vai onko vaikea ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia erilaisine haluineen, tarpeineen ja käytöstapoineen?

Tuolla toisessa ketjussa joku ei ymmärrä muiden meikkaamista. Toiset eivät ymmärrä ihmisiä jotka ostavat tiettyä vaatemerkkiä, tai eivät osta sitä.

Oletko sinä ymmärrystä vailla muita kohtaan joissain näinkin arkipäiväisissä asioissa, ja mitä se tarkoittaa ettei ymmärrä? Miten voi olla ymmärtämättä? Tätä todella ihmettelen ja aidosti. Olisin siis halukas kuulemaan näkemyksiä tästä.

Ja vielä kysymys, että mikä ajaa ihmiset tällaiseen ymmärtämättömyyteen? Onko ymmärtämättömyys se oikeasti vain ärtymystä muiden valinnoista, vai ajatteleeko joku todella että vaikka nyt esim. meikkaamala tekee jotain väärin eikä ns. hyväksy sitä oikeana toimintatapana?

Onko tällaisen ymmärtämättömän henkilön mielessä joku tietty malli tai kaava miten kaikki asiat "kuuluu" tehdä, ja kaikkien pitäisi osata ymmärtää tehdä ne samalla tavalla?

En ymmärrä.

[QUOTE="jaaha";25005135]minä ymmärrän. taustalla ymmärtämättömyyteen on usein pelko tai kateus.[/QUOTE]

Näimpä.
Pelon ja kateuden lisäksi uskon että joidenkin ihmisten kohdalla kyseessä on opittu käyttäytymismalli kotoa.
Vanhemmat eivät ole yrittäneet selittää lapsilleen elämän moninaisuutta ja ihmisten erilaisuutta, suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa.
Vanhemmat ovat tod.näk puhuneet pahaa lastensa kuullen muista ihmisistä,taivastelleet muiden ihmisten valintoja yms. yksinkertaisesti opettaneet lapsen siihen ette muiden erilaisuutta tarvitse ymmärtää tai hyväksyä.

On asioita mitä en ihan ymmärrä. Esim. tupakanpoltto, ryyppääminen, huumeiden käyttö ym. Siis se että miksi piti ikinä edes aloittaa.

Meikkaaminen ja eri vaatteet nyt ovat pikkuasioita, mutta sinäänsä välillä en käsitä sitäkään miksi jotkut vartavasten haluavat meikata itsensä ihan karmeiksi tai pitää hirveitä vaatteita.
Mutta tosiaan, kaikilla on omat mielipiteensä ja makuna :)

On asioita mitä en ihan ymmärrä. Esim. tupakanpoltto, ryyppääminen, huumeiden käyttö ym. Siis se että miksi piti ikinä edes aloittaa.

Meikkaaminen ja eri vaatteet nyt ovat pikkuasioita, mutta sinäänsä välillä en käsitä sitäkään miksi jotkut vartavasten haluavat meikata itsensä ihan karmeiksi tai pitää hirveitä vaatteita.
Mutta tosiaan, kaikilla on omat mielipiteensä ja makuna :)

Päihteidenkäytön aloitukseen liittyy varmasti monia,erilaisia ja erinäisiä syitä.
Joku on voinut aloittaa huumeidenkäytön kotiolojensa seurauksena, isä pahoinpidellyt ainakun viina- ja piripäissään ehtii ja äiti on ollut niin sekaisin ettei tunnista omaa lastansa.
Tälläisistä oloista olevalla teinillä on niin paha olo ja opittu malli kotoa, että käyttäytyy itsetuhoisesti ja alkaa käyttämään päihteitä.

Miten et voi käsittää että joku ihminen voi sinun silmissäsi näyttää rumalta/vastenmieliseltä/meikata huonosti/pukeutua huonosti kun kerran tiedät että ihmisillä on omat makunsa ja mielipiteensä?
Ei se sen vaikeampaa ole.
Hienoa olisi jos vielä kehittyisi ja kasvaisi sen verran ihmisenä että osaisi katsoa ensisijaisesti ihmisen persoonaa eikä kiinnittää sen suurempaa huomiota vaikkapa huonosti tehtyyn meikkiin.

[QUOTE="vieras";25005193]Näimpä.
Pelon ja kateuden lisäksi uskon että joidenkin ihmisten kohdalla kyseessä on opittu käyttäytymismalli kotoa.
Vanhemmat eivät ole yrittäneet selittää lapsilleen elämän moninaisuutta ja ihmisten erilaisuutta, suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa.
Vanhemmat ovat tod.näk puhuneet pahaa lastensa kuullen muista ihmisistä,taivastelleet muiden ihmisten valintoja yms. yksinkertaisesti opettaneet lapsen siihen ette muiden erilaisuutta tarvitse ymmärtää tai hyväksyä.[/QUOTE]

Varmasti totta. Itselläni on vähän vastaavanlaista "kasvatusta" ollut kotona (narsisti isä), joten kaikki haukuttiin aina huonompina, ja mitään ei hyväksytty. Mua tuo aina ahdisti, ja tietoisestikin olen pyrkinyt hyväksymään erilaisuutta tuon ahdistavan "kotiopin" vastaisesti. Vei vuosia että sain karsittua tuota oppia pois, koska vanhempien malli on lapselle usein tosi voimakas.

Osittain erilaisuuden ymmärtämiseeni vaikuttaa terveydenhuoltoalan koulutus (en tarkenna). Kaikkiin tuokaan ei valitettavasti pure. Mulla on aina ollut erittäin avarakatseisia ja hyvin kasvatettuja ystäviä. Onneksi!!

Myös ikä ja matkustaminen (toisessa maassa asuminen) on lisännyt avarakatseisuutta.

En ole vieläkään sillä "tasolla" ymmärtämyksissäni missä haluaisin olla. Mietinkin että onko muilla halua ja yritystä ymmärtää enemmän? Itse olen aina tehnyt työtä sen eteen, ja työ jatkuu edelleen. Varmasti loppuun asti.

Itselläkin on paljon parempi olla kun ei muiden valinnat ja pikku asiat ahdista.

Onko ymmärtämättömän ihmisen elämä suppeampaa (ainakin ajatusmaailmaltaan)?

sukulaisistani löytyy yksi ymmärtämätön (kaavoihin kangistunut) jonka tekemisiä ja sanomisia on mielenkiintoista seurata, joskus on tullut herkällä hetkellä lausuttua ääneen et mahtaa sun elämä olla vaikeeta.

[QUOTE="vieras";25005331]Onko ymmärtämättömän ihmisen elämä suppeampaa (ainakin ajatusmaailmaltaan)?

sukulaisistani löytyy yksi ymmärtämätön (kaavoihin kangistunut) jonka tekemisiä ja sanomisia on mielenkiintoista seurata, joskus on tullut herkällä hetkellä lausuttua ääneen et mahtaa sun elämä olla vaikeeta.[/QUOTE]

ethän sinäkään ymmärrä sukulaistas :D

En sano ettenkö ymmärtäisi mutta silti se joka kerta jaksaa yllättää miten mustavalkoinen ajatusmaailma joillain ihmisillä voi olla mitä erilaisempien asioiden suhteen. Ja vielä suuremmassa määrin ihmetyttää se miten hanakasti erilailla toimivaa ollaan toimintamalleistaan ja valinnoistaan syyllistämässä, sen sijaan että voitaisiin keskustella eriävistä mielipiteistä ihan neutraalisti, hyökkäämättä kenenkään kimppuun.

Mä en vaan aina yksinkertaisesti jaksa ymmärtää kaikkea ja kaikkia. Eikä mun pidäkään.

Mun mielestäni se olisi jo melko sairasta jos KAIKKIA ja KAIKKEA pitää aina ymmärtää viimeiseen saakka.

Tosin on monia asioita joita ymmärrän, mutten kuitenkaan ymmärrä.

Miksi hakattu vaimo jää väkivaltaiseen suhteeseen?

Miksi äiti valitsee viinan ja lasten väliltä viinan?

Miksi moni ummistaa silmänsä siinä kohtaa, kun kuuluisi soittaa lastensuojeluun/eläinsuojeluun?

Lista on loputon, eikä kaikki ole edes noin "dramaattisia" juttuja.

• Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="heh";25005574]En sano ettenkö ymmärtäisi mutta silti se joka kerta jaksaa yllättää miten mustavalkoinen ajatusmaailma joillain ihmisillä voi olla mitä erilaisempien asioiden suhteen. Ja vielä suuremmassa määrin ihmetyttää se miten hanakasti erilailla toimivaa ollaan toimintamalleistaan ja valinnoistaan syyllistämässä, sen sijaan että voitaisiin keskustella eriävistä mielipiteistä ihan neutraalisti, hyökkäämättä kenenkään kimppuun.[/QUOTE]

Samaa mieltä!

Ja vähän paremmin mulle aukenikin nyt että miten ihmiset on niin ymmärtämättömiä, kun tajusin kuinka monta asiaa on omaakin ymmärrystäni parantanut.

Mun mielestäni se olisi jo melko sairasta jos KAIKKIA ja KAIKKEA pitää aina ymmärtää viimeiseen saakka.

Juuri näin!
Ja kaikkia rikollisiakin pitää aina ymmärtää. Jos joku puukottaa toisen, niin hänellä oli jokin syy ja häntä pitää ymmärtää.
Tai jos joku ajaa kolmion takaa kylkeen, niin häntäkin pitää ymmärtää.

Niin v*tun ärsyttävää kun aina pitää ymmärtää kaikkia.

Mä en vaan aina yksinkertaisesti jaksa ymmärtää kaikkea ja kaikkia. Eikä mun pidäkään.

Tosin on monia asioita joita ymmärrän, mutten kuitenkaan ymmärrä.

Miksi hakattu vaimo jää väkivaltaiseen suhteeseen?

Miksi äiti valitsee viinan ja lasten väliltä viinan?

Miksi moni ummistaa silmänsä siinä kohtaa, kun kuuluisi soittaa lastensuojeluun/eläinsuojeluun?

Lista on loputon, eikä kaikki ole edes noin "dramaattisia" juttuja.

Chef, kohdistin kysymykseni koskemaan lähinnä arkipäiväisiä asioita. Vaikka olen itse kyllä näissä esille ottamissasikin asioissa sitä mieltä, että ei pitäisi olla ymmärtämättä ennen kuin tietää kaikki k.o asiasta, tai on kävellyt niissä toisen saappaissa. Mutta nuo kyllä ovatkin vaikeampia juttuja ns. ymmärtää.

Nyt vaan hämmästelen sitä että joku ei hyväksy esim. tiettyjä vaatemerkkejä lapsilla, tai jopa vaatteiden väriä, tuomiten siis muiden valinnat. Ostaako lahjat kirpparilta, tekeekö ne itse, ja kuinka monta kpl:tta niitä lapsille antaa. Sun muuta sellaista joka on ainoastaan mielipide ja mieltymys kysymys.

Chef, kohdistin kysymykseni koskemaan lähinnä arkipäiväisiä asioita. Vaikka olen itse kyllä näissä esille ottamissasikin asioissa sitä mieltä, että ei pitäisi olla ymmärtämättä ennen kuin tietää kaikki k.o asiasta, tai on kävellyt niissä toisen saappaissa. Mutta nuo kyllä ovatkin vaikeampia juttuja ns. ymmärtää.

Nyt vaan hämmästelen sitä että joku ei hyväksy esim. tiettyjä vaatemerkkejä lapsilla, tai jopa vaatteiden väriä, tuomiten siis muiden valinnat. Ostaako lahjat kirpparilta, tekeekö ne itse, ja kuinka monta kpl:tta niitä lapsille antaa. Sun muuta sellaista joka on ainoastaan mielipide ja mieltymys kysymys.

Mä en nyt ymmärrä tuota lausetta. Siis mitä se tarkoittaa? Eli pitää siis ymmärtää, jos ei tiedä kaikkea asiasta tai ei ole ollut niissä saappaissa?Niinkö? Vai mitä häh. Meni nyt vähän yli tuo lause.

Mutta jos tarkoitit tuota, niin mä olen kyllä nyt osittain eri mieltä. Miten ihmeessä sä VOIT ymmärtää asiaa, jota et ole itse kokenut? Toki sitä voi jollakin tasolla yrittää ymmärtää, muttei se välttämättä onnistu.

Ymmärtämättömyys ja valintojen tuomitseminen on kaksi eri asiaa. Voivat ne olla yhdessäkin, mutta usein evät ole.

Mä en ymmärrä sitä, että pojalle puetaan selvästi tyttövärinen ulkopuku, jossa saattaa olla vielä frillakin. En niin kertakaikkisesti ymmärrä. Mun ei tulisi pieneen mieleenikään pukea poikaa selvästi tytön vaatteisiin. Ei edes silloin, jos puku on peritty isosiskolta, joka usein on moisessa pukeutumisessa syynä.

Mutta ei se sitä tarkoita, että sen tuomitsisin. Kyllä sä saat pukea pojallesi vaikka balettiasun päälle, jos siltä tuntuu. En usko siitä olevan mitään haittaa, eli vaikken sitä ymmärrä, en sitä kuitenkaan lähde tuomitsemaan.

Tuomitseminen vaatemerkkien, värien, lahjamäärien yms. kohdalla onkin ihan idioottimaista. Mutta en mä kyllä usko, että kovinkaan moni OIKEASTI niin pieniä ja mitättömiä asioita lähtee tuomitsemaan. Ei ehkä ymmärrä, mutta siitä on vielä pitkä matka tuomitsemiseen.

Juuri näin!
Ja kaikkia rikollisiakin pitää aina ymmärtää. Jos joku puukottaa toisen, niin hänellä oli jokin syy ja häntä pitää ymmärtää.
Tai jos joku ajaa kolmion takaa kylkeen, niin häntäkin pitää ymmärtää.

Niin v*tun ärsyttävää kun aina pitää ymmärtää kaikkia.

Eikä ole, päinvastoin.
Elämä on paljon helpompaa ja leppoisampaa kun kykenee ymmärtämään muita ihmisiä.
Hyväksyminen ja ymmärtäminen on eri asia.
Minä saatan ymmärtää miksi joku päätyy puukottamaan toisen, mutta en hyväksy tekoa.
See?

Mä en nyt ymmärrä tuota lausetta. Siis mitä se tarkoittaa? Eli pitää siis ymmärtää, jos ei tiedä kaikkea asiasta tai ei ole ollut niissä saappaissa?Niinkö? Vai mitä häh. Meni nyt vähän yli tuo lause.

Mutta jos tarkoitit tuota, niin mä olen kyllä nyt osittain eri mieltä. Miten ihmeessä sä VOIT ymmärtää asiaa, jota et ole itse kokenut? Toki sitä voi jollakin tasolla yrittää ymmärtää, muttei se välttämättä onnistu.

Ymmärtämättömyys ja valintojen tuomitseminen on kaksi eri asiaa. Voivat ne olla yhdessäkin, mutta usein evät ole.

Mä en ymmärrä sitä, että pojalle puetaan selvästi tyttövärinen ulkopuku, jossa saattaa olla vielä frillakin. En niin kertakaikkisesti ymmärrä. Mun ei tulisi pieneen mieleenikään pukea poikaa selvästi tytön vaatteisiin. Ei edes silloin, jos puku on peritty isosiskolta, joka usein on moisessa pukeutumisessa syynä.

Mutta ei se sitä tarkoita, että sen tuomitsisin. Kyllä sä saat pukea pojallesi vaikka balettiasun päälle, jos siltä tuntuu. En usko siitä olevan mitään haittaa, eli vaikken sitä ymmärrä, en sitä kuitenkaan lähde tuomitsemaan.

Tuomitseminen vaatemerkkien, värien, lahjamäärien yms. kohdalla onkin ihan idioottimaista. Mutta en mä kyllä usko, että kovinkaan moni OIKEASTI niin pieniä ja mitättömiä asioita lähtee tuomitsemaan. Ei ehkä ymmärrä, mutta siitä on vielä pitkä matka tuomitsemiseen.

Tuolla lauseella tarkoitan sitä, että ei pitäisi tehdä "päätöksiä" ymmärtää tai olla ymmärtämättä tuntematta asiaa. Jokaisessa asiassa on yleensä paljon enemmän syitä taustalla kuin mitä ensi silmäys antaa ymmärtää. Kyllä mä ymmärrän valtavasti asioita joita en ole itse kokenut. Ottamalla asioista selvää on helpompi ymmärtää. Ja ymmärtäminen ei tosiaan tarkoita aina hyväksymistä.

Ja totta, ymmärtäminen ja tuomitseminen ovat myös kaksi eri asiaa. Ihmettelen silti pelkästään ymmärtämisenkin puolesta, että ei voi esim. ymmärtää lapsen pukemista tietyn värisiin vaatteisiin. Kyllä mä ymmärrän esim. sitä että mun au pair perheen äiti osti kirkuvan punaiset rattaat kahdelle pojalleen, koska vaan piti punaisesta. Ei mua ikinä kirpassut mihinkään suuntaan työnnellä poikia niissä (kaksosten rattaat).

Minä ymmärrän hyvin monia asioita, likikään kaikkia niistä en hyväksy. Mutta ymmärrän myös sen, että kaikkea ja kaikkia en voi edes aina ymmärtää.. ja ymmärrän senkin,ettei minun edes tarvitse.

Itseänikään en aina ymmärrä, siinä suhteessa soisin kyllä väliin ymmärryksen lisääntyvän.

Yhteistyössä