En ymmärrä nuorisoa..

Mikä nykyajan vapaakasvatuksen metodeissa on mennyt pieleen kun lapset roikkuu rikkomassa leikkipuyistoja ja tekevät pahaa..? Eilen 3 ehkä noin 15-vuotiasta lasta vei mun viis vuotiaalta ja sen seitsemän vuotiaalta kaverilta pikkuautot kesken leikkien leikkipuistossa ja piilotti ne! Kyllä harmitti poikia kun isommat niin teki! Ja äitiäkin kun tuli taas mieleen et taitas kunnon selkäsaunakasvatus sittenki olla paikoillaan ettei menis käytös tollaseks :(
 
Mä kyllä yritän kasvattaa omaani niin ettei käyttäytyis noin. Kiellän ja rankaisen, vaikka se vissiin on kovinkin paheksuttua ainakin täällä.

Ja oikaisisin muitakin lapsia/nuoria jos huonosti käyttäytysivät, saattais tehdä niille ihan hyvää.
 
vieras
Meidän 3 v:n nalle oli unohtunut leikkipuiston keinuun, seuraavana päivänä siitä löytyivätvain riekaleet ja pehmusteet lensivät pitkin leikkikenttää. Kokosin riekaleet äkkiä talteen... 3 v. totesi ei ole minun nalle.... sitten jupisi jotain nallen viemisestä lääkäriin. Onneksi meidän ihana pph sai nallen kursittua kasaan.

Ihmetyttää myös repiminen ja rikkominen :(

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Etkä tietenkään sanonut niille teineille mitään?
No hitto viä olisin kyllä sanonut ja oisen ojankin isä olis sanonut mutta kun ite olin koiralenkillä ja toisen pojan isä oli talonsa pihassa (leikkikenttä talojen tonttien rajalla).. Harmittaa ennen kaikkea sen vuoks et näin ne teinit kun kävelin puiston ohi ja ne oli lähdössä ja siinä vaiheessa en vielä tiennyt et ne oli ottanut lasten autot pois. Siis tehköön mitä vaan mut toi et pitää pikkulapsien leikit pilata niin tosi kivaa :/ Ei nyt ihan toivois et viisvuotias joutuu kokeen kuinka paska maailma sitä oikeesti odottaa..
 
Olihan niitä ennenmuinoinkin, mut ehkäpä jokaisen pitäisi ottaa se oma lusikkansa käteen muutakin kuin kiillottaakseen sitä, ja ammentaa vähän ajatuksellakin omalle jälkipolvelleen. Eikä vaan olettaa että kyllä se päiväkoti tekee sen mun puolestani :whistle:
 
sfdsd
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
muksuilla ei ole rajoja!!! vapaa kasvatus?
Jep juuri vapaakasvatus ja saa tehdä mitä vaan ja uhota vanhemmille vieraille ihmisille mitä vaan :headwall:

Huomasin sen kun tuossa opiskelin 30v. itselleni ammatin että ne muo 8-9v. nuoremmat on ihan "hassuja" esim. mulle ei tulis mieleenkään heittää roskia maahan, enkä heittänyt lapsenakaan... mut nää luokkakaverit heitti... ihan pokkana, sisällä koulussa tai ulkona...

Mä opetan lapsilleni tapoja, esinm. just et roskat roskiin, kerätään myös kävelyreissuilla muitten possujen roskia..
Naapuriin muutti perhe jossa saman ikäiset lapset ku meillä...

Sinne ne lapset roskansa viskoo.. mut niinpä tippuu iskältäkin "vahingossa" jatkuvasti röökiaskeja, tumppeja tohon rivarin pihalle... Mistä lie lapset oppineet huonoille tavoille....


 

Yhteistyössä