En ymmärrä??? Lapsemme kummeista..

• Viestiketjun aloittaja Hämmästyttää
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihme vouhotusta. Ei kai se kummius nyt NIIN tärkeää ole?!?

Kirkon vaatimat 2 pakollista kummia on ihan perseestä koko juttu. Mihin se lapsi niitä kummeja tarvitsee?
No vaikka silloin, kun tuntuu ettei omille vanhemmille voi jostain asiasta puhua ja haluaisi johonkin aikuiseen turvautua. Kaikilla ei ole sukulaisten ja tuttavien laajaa verkkoa, josta valita. Toivoin kummeista tällaisia lapsen "ylimääräisiä" aikuisia.

vierass
Miksi te valitsette kummeiksi "puolituttuja"? Mulla on lasten kummeina joko meidän vanhempien sisaruksia (pakosta tekemisissä) tai YSTÄVIÄ, joiden kanssa ollaan tekemisissä muutenkin...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Ai kauheeta, mä en ole koskaan laittanut mitään neuvolakuulumisia mukulan kummeille, en siis kuuteen vuoteen. Enkä soittele joka viikko, että mikset halua osallistua kummilapsesi elämään. Miksi siitä kummiudesta pitää tehdä niin halvatun suuri numero ja hirveä henkinen (ja taloudellinen) taakka kummeille? Mutta ehkä mä vaan en ymmärrä, koska en itsekään (ainakaan palstastandardien mukaan) ole hyvä kummi, vaan itse asiassa aika surkea. Muistan vaan synttäreinä ja jouluna lahjalla ja kortilla.
Kirjoitin tuohon apn dilemmaan äsken vastauksen lukematta koko ketjua. Nyt luin ja en voi muutakuin peesailla vahvasti Gwenhwyfaria!

Minä en kummeille lapsen neuvolakäyriä lähetä tai oleta että meidän kummilastenkaan vanhemmat niitä meille lähettäisi. Jouluna muistan kummilapsiamme ja synttärinä, samoin meidän lasten kummit meidän lapsia.

Minä en muutenkaan ole kovin lapsrakas, miksi ihmeessä pitäisi väkipakolla yhteyttä pitää sen suuremmin?!?

Nyt joku vouhkaa, miksi edes aloin kummiksi. Siksi koska kirkko vaatii ne 2 kummia ja lasta ei voi kastaa ilman niitä, mikä on ihan hanurista koko juttu. Siksi kaikkien on PAKKO pyytää mukulilleen 2 kummia vaikkei haluaisikaan.

Itse en olisi ainakaan pyytänyt ketään, ellei olisi pakko ja tiedän monta muutakin, jotka olisivat toimineet samalla lailla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:

Kirkon vaatimat 2 pakollista kummia on ihan perseestä koko juttu. Mihin se lapsi niitä kummeja tarvitsee?
No vaikka silloin, kun tuntuu ettei omille vanhemmille voi jostain asiasta puhua ja haluaisi johonkin aikuiseen turvautua. Kaikilla ei ole sukulaisten ja tuttavien laajaa verkkoa, josta valita. Toivoin kummeista tällaisia lapsen "ylimääräisiä" aikuisia.
No just. Tuo vaatisi jatkuvaa näkemistä. Kuka pitää viikottain yhteyttä kummeihinsa...Ts kuka kertoo ongelmistaan suht tuntemattomalle kummille...? :eek:

Kummit ovat toisille vain välttämätön paha. Kun joku on KUITENKIN valittava, otetaan kuka vaan siihen hommaan. Ymmärrän kyllä, kun lasta ei voi kastaa jollei niitä kahta pakkokummia ota. Typerä muodollisuus.

kylläpäs
on ap saanut kitkeriä kommentteja, ilmeisesti joillain on hankala olla. Meillä kummeina on hyviä ystäviä ja monestikin laitellaan puolin ja toisin lasten neuvolamittoja jne. Ei kai tuo nyt niin kamalaa vouhotusta ole. Ja jos tosiaan ei kiinnosta, niin voi vastata vaan "ok". Mut jos ystävä ei pidä 4 kuukauteen mitään yhteyttä niin ei se normaalia ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Miksi te valitsette kummeiksi "puolituttuja"? Mulla on lasten kummeina joko meidän vanhempien sisaruksia (pakosta tekemisissä) tai YSTÄVIÄ, joiden kanssa ollaan tekemisissä muutenkin...
Itsellä ei oo sisaruksia, miehen sisko on kuollut, vanhemmillani ei oo sisaruksia ja muutenkin on vähän laiha tilanne tällä alueella. Valitsin ekan lapsen kummit sillä periaatteella, että ihmiset joiden kanssa olin eniten tekemisissä, mutta sitten kävi kuitenkin huono tuuri, ilmeisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Ai kauheeta, mä en ole koskaan laittanut mitään neuvolakuulumisia mukulan kummeille, en siis kuuteen vuoteen. Enkä soittele joka viikko, että mikset halua osallistua kummilapsesi elämään. Miksi siitä kummiudesta pitää tehdä niin halvatun suuri numero ja hirveä henkinen (ja taloudellinen) taakka kummeille? Mutta ehkä mä vaan en ymmärrä, koska en itsekään (ainakaan palstastandardien mukaan) ole hyvä kummi, vaan itse asiassa aika surkea. Muistan vaan synttäreinä ja jouluna lahjalla ja kortilla.
Etkö ole ystävien kanssa missään tekemisissä 4 kuukauteen? Eikä ole kyse siitä että PITÄISI TAI VELVOTTAISIN heitä mitenkään! Itse hoidan omat lapset ja ostan tarvittavat asiat.
Toinen lapseni kummeista on siskoni, jonka kanssa ollaan kyllä tekemisissä melkein päivittäin ainakin puhelimen välityksellä. Toisen kummin kanssa näimme vissiinkin joulun alla viimeksi, olisikohan ollut ehkä marraskuuta? Puhelimessa olemme puhuneet ehkä kerran sen jälkeen. Oman kummilapseni olen nähnyt viimeksi joulun kieppeillä myöskin, sitä ennen kesällä.

vieras
Jos on vaikka 7 lasta...Loppuu ehdokkaat kesken...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

kummius, YSTÄVYYS...?
??? Liittyy toisiinsa miten? :eek:
Mä en ainakaan valitsis lapseni kummiks ihmistä joka ei ole ystävä tai sukulainen! Kummin tehtävä on olla osallinen lapsen elämää (siinä suostumisvaiheessa hyvä miettiä tätäkin asiaa) halus tai ei :D Nykyää kummin virallinen tehtävä tää henkinen kasvatuspuoli on vähän heikentyny, ni on sit muuten vaan mukana lapsen kasvua seuraamassa.
Mut kyllä kummin pitäis muistaa lapsen synttärit ym. vaikka edes sillä kortilla.

Soita ap sille ja sano suorat sanat :D!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:
Itsellä ei oo sisaruksia, miehen sisko on kuollut, vanhemmillani ei oo sisaruksia ja muutenkin on vähän laiha tilanne tällä alueella. Valitsin ekan lapsen kummit sillä periaatteella, että ihmiset joiden kanssa olin eniten tekemisissä, mutta sitten kävi kuitenkin huono tuuri, ilmeisesti.
No peesi. Ei kaikilla ole laajaa ystävä- / tuttavapiiriä :headwall:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja timpalanti:
Mä en ainakaan valitsis lapseni kummiks ihmistä joka ei ole ystävä tai sukulainen! Kummin tehtävä on olla osallinen lapsen elämää (siinä suostumisvaiheessa hyvä miettiä tätäkin asiaa) halus tai ei :D Nykyää kummin virallinen tehtävä tää henkinen kasvatuspuoli on vähän heikentyny, ni on sit muuten vaan mukana lapsen kasvua seuraamassa.
Mut kyllä kummin pitäis muistaa lapsen synttärit ym. vaikka edes sillä kortilla.

Selitetty tässä ketjussa jo 1000 kertaa; Kirkko pakottaa. Kaikilla ei ole sukulaisia tai tuttavia taikka niitä läheisiä ystäviä :headwall:

justiinsa
Jos on vaikka 7 lasta...Loppuu ehdokkaat kesken...
Että otetaan sitten melkein kadulta tuntemattomat kummeiksi kun NIIN paljon lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja timpalanti:

Selitetty tässä ketjussa jo 1000 kertaa; Kirkko pakottaa. Kaikilla ei ole sukulaisia tai tuttavia taikka niitä läheisiä ystäviä :headwall:
Toki omat vanhemmat tai isovanhemmat tai omat kummit voi kanssa kummiuttaa. Mut joo, typerä keksintö (2). Luinkin jostai et Helsingissä on kummipula, kun porukka eroo kirkosta nii ei riitä kummeja ja tosissaan mietittiin pitäiskö yks kummivanhempi riittää. Harmi lapselle jos ei oo läheisiä kummeja, ite ainakin pidän erityisen paljon omistani!

Halikatti
Itse en tajua kummien tärkeyttä. Me sanoimme lapsen kummeiille, ettemme odota sitten mitään muuta kuin että saamme kummit. Muutama valokuva ollaan annettu kehyksissä, kummit on käyneet kahvilla.

Jos joku ei vastaa viesteihin, on se itsessään omituista, olivat kummeja tai ei. Toki aika ikävää.

rew
Tykkään kovasti kummilapsistani, mutta kyllä mua alkaisi ahdistaa jos mulle raportoitaisiin heidän jokainen neuvolakäyntinsä ja napanöyhtänsä ja röyhtäyksensä. Antakaa kummeille tilaa hengittää! Heillä on omia lapsia, ja kunhan omasi on isompi, niin huomaat että lasten kanssa aika kuluu ihan huomaamatta, eikä ehdi edes ajatella mitään muuta, vaikka kuinka haluaisikin.

ok
On outoa ja ihmettelisin suuresti jos joku ystäväni ei vastaisi neljään kuukauteen ja yrittäisin lukuisia kertoja tavoittaa. Jos ei olisi mitään hyvää syytä (luult. ei ole), niin loukkaantuisin hieman.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Tykkään kovasti kummilapsistani, mutta kyllä mua alkaisi ahdistaa jos mulle raportoitaisiin heidän jokainen neuvolakäyntinsä ja napanöyhtänsä ja röyhtäyksensä. Antakaa kummeille tilaa hengittää! Heillä on omia lapsia, ja kunhan omasi on isompi, niin huomaat että lasten kanssa aika kuluu ihan huomaamatta, eikä ehdi edes ajatella mitään muuta, vaikka kuinka haluaisikin.
kerrotko minulle 4 lapsen äidille em?

rew
kerrotko minulle 4 lapsen äidille em?
Voi anteeksi nyt ihan kauheasti että multa meni ohi sun NELJÄN lapsen äitiys!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:
ilmeisesti heillä itsellään ei ole lapsia? voi olla ahdistusta ilmassa.
on lapsia
No siinäpä syy perhe-elämä on kiireisrä, ainakin meillä. eikai sitä joka viikko täydy nähdä, ei kummeus ole velvollisuus ja ei sitä voi muut päättää miten kukin sen hoitaa.

No itse ainakin annan. Yksi esikoisen kummeista asuu ulkomailla ja suhde lapseen on hyvä vaikka harvoin näkevät ja ovat käytännössä vähän tekemisissä. Tärkeintä on se tunne, että kummit ovat jossain ja ovat kiinnostuneita ja ajattelevat joskus lasta vaikkei koko ajan tiiviisti yhteyttä pidettäisikään. Että tunneside säilyy, jotta lapsi sitten isompana kokee ihmisen omakseen, jos vaikka tarvitsee aikuista ystävää.

ap
on lapsia
No siinäpä syy perhe-elämä on kiireisrä, ainakin meillä. eikai sitä joka viikko täydy nähdä, ei kummeus ole velvollisuus ja ei sitä voi muut päättää miten kukin sen hoitaa.
ymmärrän, mutta eikö ystävät pidä yhteyttä? olemme kyllä ennen pitäneet..

Varmaankin olisin aika huolissani, jos en olisi kuullut ystävistäni mitään vaikka olisi viestiä laitettu ja koittanut soittaa. Itse varmaan kysyisin suoraan onko joku hätänä, ja jos eivät viestiin tai soittoon vastaisi kävisin oven takana ainakin tarkistamassa onko joku todella hätänä. Kurja tilanne.

vieras
on lapsia
ymmärrän, mutta eikö ystävät pidä yhteyttä? olemme kyllä ennen pitäneet..
meillä ainakin on ystävien kanssa yhteydenpito vähentynyt, mutta pidetään yhteyttä ottamalla huomioon jokaisen aikataulut

Yhteistyössä