En varmasti vie teiniä kouluun jatkossakaan autolla. Mitäs kuppaa peilin edessä

[QUOTE="teuvo";25406795]Kuulostaa tavalliselta naisenalulta. Naiset on aikuisenakin tuommoisia.[/QUOTE]

Kuka on kuka ei. Meil oli aikanaan talossa 3 tytärtä+äiti. Yksi meistä puunasi ja tekee sitä edelleen. Loput pärjäsivät vähemmälläkin.
sen sijaan tunnen yhden miehen joka murkkuna meinasi aina myöhästyä koulusta kun puljasi suihkussa, meikkaava siskokin selvisi nopeammin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 7-luokkalaisen äiti;25406882:
Saako alakouluun meikata??? Huulikiiltoa laitettaessa ei luulisi myöhästyvän.
Saa, ei ole erikseen kielletty kenenkään toimesta. Mutta nyt ei ole puhe mistään, tyttären sanoja lainatakseni, "pandameikeistä". Todella hillitysti käyttävät meikkiä yleensäkin luokkakaverien kanssa. Huulikiilto ja ripsiväri on valtaosalla se meikki jota käyttävät. Jos tyttären kammo yliräikeisiin meikkeihin säilyy, niin luultavasti täällä säästytään yläasteen emokid, pandasilmä -meikkausvillitykseltä :D Ehkä vannomatta paras. Mistä sitä tietää miten muutaman vuoden sisään mennään.

Ja jos se olisi meikki miksi myöhästytään, lähinnä se aikaa vievä juttu on se peilin edessä tuijottaminen vasemmalta ja oikealta, oikealta ja vasemmalta. Ja ne hiukset! Välillä tytöstä tulee mieleen Gleen Rachel. Peilin eteen parkkeerataan, lauletaan ja harjoitellaan kuin yleisölle, välillä harjoitellaan ilmeitä, eleitä, välillä mitä lie etsii itsestään... Joskus mietin, ettei juurtuminen peilin eteen voi olla hyväksi.
 
[QUOTE="hohhoijaa";25406875]En ymmärrä niitä jotka kuskaavat lapsia kouluun. Itse en vie vaikka pakkasta olisi -30. Ei ihme että nykyään paljon lihavia ja laiskoja lapsia. Jopa 300metrin koulumatka mennään autolla ettei vaan kullannuppu joudu kävelemään[/QUOTE]

Sekin varmaan vähän riippuu millainen se matka on pituudeltaan ja vaarallisuudeltaan. Jos oletat, että lapsi menee bussilla sen vuoksi, että on laiska, niin ei se ihan niin mene.
 
Jaaaa
Ei ole kauaa siitä kun itse olin juuri tuo sun teini. Eipä auttanut äidin raivoamiset myöhästymisistä.

Voisit miettiä sitäkin, että miksi sun nuori tyttäresi kokee noin suurta peiliriippuvuutta? Miksei ole hyvä sellaisena kuin on, miksi pitää pakonomaisesti peilata ja laittaa tukkaa ja tarkastaa 10 kertaa onko varmasti hyvin, se uhalla että myöhästyy koulusta? Onko se ihan normaalia, onko lapsella minäkuva ok, vastaako se todellisuutta?

Mulle jopa äiti teki selväksi etten koskaan ole tarpeeksi hyvä ja purkaantui juuttumisena itsensä laitteluun, meikkamiseen ja koristeluun. Siihen sentään pystyin itse vaikuttamaan vaikken äitini arvostelulle mitään mahtanutkaan. Laittautuessani yritin kai korjata niitä "virheitä" jotta olisin kelvannut, niin koulussa kuin itselleni. Jokaisen noin nuoren tytön pitäisi kelvata ihan omana itsenään. Ruokitko sä jotenkin tätä väärää asennetta?
 
Ei ole kauaa siitä kun itse olin juuri tuo sun teini. Eipä auttanut äidin raivoamiset myöhästymisistä.

Voisit miettiä sitäkin, että miksi sun nuori tyttäresi kokee noin suurta peiliriippuvuutta? Miksei ole hyvä sellaisena kuin on, miksi pitää pakonomaisesti peilata ja laittaa tukkaa ja tarkastaa 10 kertaa onko varmasti hyvin, se uhalla että myöhästyy koulusta? Onko se ihan normaalia, onko lapsella minäkuva ok, vastaako se todellisuutta?

Mulle jopa äiti teki selväksi etten koskaan ole tarpeeksi hyvä ja purkaantui juuttumisena itsensä laitteluun, meikkamiseen ja koristeluun. Siihen sentään pystyin itse vaikuttamaan vaikken äitini arvostelulle mitään mahtanutkaan. Laittautuessani yritin kai korjata niitä "virheitä" jotta olisin kelvannut, niin koulussa kuin itselleni. Jokaisen noin nuoren tytön pitäisi kelvata ihan omana itsenään. Ruokitko sä jotenkin tätä väärää asennetta?
Tässäpä kerrakseen pohdittavaa.
Aloitetaan tästä: en ole raivonnut peilin edessä seisomisesta, enkä raivoa. Huomaauttaa siitä voin, aion sekä saan, ja kuten sanottu, miettiä missä menee normaalin raja. Etenkin näin kasvavalle nuorelle on varmaan tavallistakin se itsensä peilaaminen. Toisaalta, sekin on selvä, että hän käyttää sitä apuvälineenä harjoitellessaan luovia toimintoja. Mutta siitä on tullut myös jotain muutakin. Huolihan on, että hän etsii ylenmäärin itsestään virheitä kykenemättä nähdä sitä miten kaunis hän todella on. Peiliä tarvitaan, näkemään itsensä, ei vain etsimään itsestään huonoja puolia. Parhaimmillaan peilistä näkyy jo eletty ja jo odottava elämä. Teineille se ei taida sitä vielä tarjota samalla tavalla kuin jo yli kolmekymppisille tuleville ryppyjen kerääjille.

Pohdinta kaksi: En arvostele lapsen ulkonäköä, enkä ulkomuotoa. En ainakaan tietoisesti sitä tee. Se kuuluu niihin omiin kummituksiin ja taakkoihin, joita en halua lapsille siirtää.Tätä pitäisi kkuitenkin kysyä lapselta itseltään, ehkä hän on kokenut jonkin asian jollain tapaa toisin. Ehkä olen sanonut jotain tai jättänyt sanomatta jotain tärkeää. Sen saisi varmaan tietää ihan avoimella keskustelulla. Itselleni tuo arvostelu on niin ikään herkkä aihe, johtuen varmaan pitkälti omista kokemuksista. En koe minkään ulkonäöllisen asian olevan sellainen asia, jota pitäisi korostaa. Ei sitäkään, että tytär on ulkonäöllisesti todella kaunis. Vaikka niinhän se taitaa olla useimmista äideistä näin ja monella tapaa subjektiivinen kokemus. Minusta on lähinnä kummallista, että hän löytää itsestään virheitä. Etenkin pieni rako hampaiden välissä, joka minusta on osa tyttären omaa ulkonäköä ja kauni,s tuntuu olevan jotain todella vaikeaa tyttären hyväksyä.

Luulen, että arvostelulla ei pitkälle päästä. Mutta kyllä minultakin joskus lipeää typeryyden puolelle. Yleensä tytär niistä armollisesti huomauttaa, jos en itse ole huomannut. Vastaavasti toisin päin. Ehkä lapsien suurin, kamalin ja toisaalta mahtavinkin opetus on se, että joutuu itsekin opettelemaan asioita: nöyryyttä, armeliaisuutta, anteeksiantoa, anteeksipyytämisen jalon taidon, tiukkuutta, rajoja, rajojen venyttämistä tarpeen tullen, vastuun antamista, kärsivällisyyttä, omien rajojensa näkemistä, lapsen rajojen hahmottamista, omien sisäisten tunteiden kirjon ja niiden kanssa elämistä äitinä (enkä tarkoita vain positiivisia tunteita eli puhun jopa vihan, väsymyksen ja raivonkin tunteista), omien vanhempiensä näkyminen itsessään, etenkin se sisäinen oma äiti voi olla rankka ja pelottavakin kohtaaminen, jne. Minä en ole täydellinen äiti, en rauhallisin äiti, en täydellinen kasvattaja, olen tehnyt virheitä ja tulen tekemään virheitä, olen tehnyt hyviä ja onnistuneita asioita, ja tulen niitäkin tekemään. Yritän oppia, joskus takkuamalla. Olen ihan tyytyväinen jos saan lapset jotenkin päin edes ehjinä ja kokonaisina maailmalle.

Mutta voisi varmaan olla ihan hyvä keskustella tästä peiliasiasta tytön kanssa tänään. Ihan rauhassa. Ehkä muutenkin rauhoittaa tätä menoa täällä. Kaikilla on pitkiä päiviä ollut, etenkin tytön harjoitukset venyttää hänelläkin päiviä turhankin pitkiin mittoihin jos minulta kysytään.

MUOKS: Siis en ole raivonnut myöhästymisistäkään. Puhuttelun pitänyt kyllä, tiukan sellaisen. Mutta esimerkiksi olen kokenut turhaksi huomauttaa lapselle myöhästymisestä, jonka on aiheuttanut puhdas väsymys. Ja uskokaa pois, niitä tässä talossa on tullut ja tulee sattuneista syistä... nimeä mainitsematta meillä on yksi yökukkuja, joka verottaa kaikkien jaksamista.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="äiti";25407341]Järkkyä, laittaisitko talvella 17 asteen pakkasessa kulkemaan 20km/suunta tienlaitaa, missä ei ole jalkakäytävää?[/QUOTE]


Sehän nyt ihan riippuu matkasta. Meillä pojilla koulumatka n. 25km erisuuntiin. Toinen jos myöhästyy, ainut vaihtoehto on olla menemättä koko päivänä kouluun. Toinen taas jos myöhästyy pääsee tunnin kuluttua seuraavalla bussilla eli myöhästyy vain tunnin.
 
No mikset sinä voi heittää?
Myöhästyi oman hidastelun vuoksi, eikä sitä lasketa tarpeeksi inhimilliseksi syyksi, kuten vaikka sitä että olisi yliväsynyt hänestä johtumattomien ulkoisten asioiden vuoksi.

Toinen, ei käynyt aikatauluun. Katsoin, että omat menoni ja tehtäväni olivat nyt merkityksellisempiä juuri tänä päivänä kuin varmistaa, että kuudesluokkalainen ennättää tänään kouluun. Huomenna uusi päivä ja uusi yritys.
 
Myöhästyi oman hidastelun vuoksi, eikä sitä lasketa tarpeeksi inhimilliseksi syyksi, kuten vaikka sitä että olisi yliväsynyt hänestä johtumattomien ulkoisten asioiden vuoksi.

Toinen, ei käynyt aikatauluun. Katsoin, että omat menoni ja tehtäväni olivat nyt merkityksellisempiä juuri tänä päivänä kuin varmistaa, että kuudesluokkalainen ennättää tänään kouluun. Huomenna uusi päivä ja uusi yritys.
sä vaikutat kyllä todella tiukkapiposelta vanhemmalta :( hellitä vähän :)olet itsekkin ollut joskus teini :)
 
"höh"
Mun kuudesluokkalainen on lapsi vielä. 12v, painaa reilu 30 kg, reilu 140 cm pitkä. En vielä puhu teinistä, mutta luulen että murrosikä on tulossa.

Onneksi ei meikkaa kouluun eikä laita hiuksia. Ripsaria laittaa, mutta se vie muutaman minuutin ja on itse asiassa aika hyvä, paremmin saa sen laitettua kuin minä.
 
,,,,,,,,
Miksi täällä puhutaan sellaisella "tytöt ovat tyttöjä" -äänensävyllä, ikään kuin 12-vuotiaan (ja jopa 5-vuotiaan) meikkaaminen ja ulkonäköönsä keskittyminen olisivat jotain normaaleja juttuja, joita kaikkien tyttölasten nyt vaan kuuluu tehdä?

Katsoinpa huvikseni vanhoja luokkakuvia, eikä minun nuoruudessani ihan oikeasti vielä teinitkään olleet niin teinixejä kuin nykyään. Eikä 90-luvun puoliväli ja loppupuoli nyt NIIN kaukana ole, että evoluutio olisi pitkälle kehittynyt ;)

Nykylapset ovat nykylapsia, mutta ei tuo tyttölasten ulkonäkökeskeisyys mikään sisäänrakennettu juttu ole, vaan kulttuuri on mitä on.
 
Hyvä ap, nyt alkaakin olla hyvä hetki opettaa tytölle vähän itsenäisyyttä ja vastuun kantamista, aloittaen tuollaisista asioista että itse hankkiutuu kouluun ajoissa. Ja jos ei hoida asioita, niin siitä tulee seuraamuksia. Lapsi kyllä kiittää sitten aikuisena, kun ei ole liikaa passattu.
 
Yksss
Tuttua mutta onneksi taaksejäänyttä elämää (ainakin hetkeksi) meillä ;)

Teinityttö vitkasteli ja sitten kiukutteli mulle kun myöhästeli, mun vika kun en vie autolla jne. Kerran jäi makaamaan eteisen lattialle suutuksissa kun en lähtenyt viemään, menin pihahommiin ja lenkille, siinä se makas vielä 2h päästä, ei antanu periks mutten antanu minäkään :D

Ikää tuolloin kuitenkin jo 15v...

Pienemmät sisaret ilmeisesti nähneet tota venkuamista tarpeeksi sill heistä kasvanut säntilliset lapset (nyt 13v ja 11v) joita ei tarvi juuri ikinä edes hoputtaa :D

Mut se on ohimenevä vaihe, pelisäännöt kannattaa sopia isännän kans ja tietenkin aina voi joustaa joku aamu ja viedä se sinne koulun pihaan autolla oikein oven eteen ja muista se Jari Sillanpään levy soimaan täysillä sillon autostereoista ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV;25411499:
Hyvä ap, nyt alkaakin olla hyvä hetki opettaa tytölle vähän itsenäisyyttä ja vastuun kantamista, aloittaen tuollaisista asioista että itse hankkiutuu kouluun ajoissa. Ja jos ei hoida asioita, niin siitä tulee seuraamuksia. Lapsi kyllä kiittää sitten aikuisena, kun ei ole liikaa passattu.
Sanon ihan suoraan, että vastuunkantamisessa myöhästymisten suhteen on vasta nyt tullut ongelmia. Vastuuta on annettu ja annetaan vastakin sen mukaan kuin pystyy kantamaan ja kuin on pakko kantaa. Itsenäisyyttä ja itsenäisesti tekemistä on joutunut opettelemaan ja joutuu opettelemaan vastakin. On joissain asioissa hyvin itsenäinen, joissain asioissa sitten ei. Sanotaanko näin. En ole, enkä voi aina olla paikalla paapomassa, kuten realiteetit sanelee. Lopullisen vastuun kannan tietysti minä huoltajana, mutta tietyissä asioissa häneltä odotetaan selviytymistä ja vastuunkantoa. Eikä kouluun selviytyminen ajoissa ole niistä suinkaan ainoa.
 
Elä sää poistele niitä :D Kofeiini annosko sai liipasinsormen herkäksi?
juu. Aivot vähän kirkastuivat.

(lähetin hyvin yksioikoisen kommentin : Hakkaa se bussikuksi...

mutta saatuani kahvia, ei se minusta( kaan) enää ollutkaan hauska... jotenkin vaan tuntui, että tässä ketjussa ihmiset takertuivat epäoleelliseen.. meillä on onneksi koulu ihan vieressä, mutta toisaalta sehän ei mitään takaa. Sitten vasta voikin helposti myöhästyä. Vielä ei hiukset ole viivästyttäneet, mutta ilmiselvästi peilin edessä vietetty aika on pidentynyt. Samoin se vaatteiden valitsemiseen käytetty aika...siis esikoisella:cool: Minä selviän ovesta aina ripeästi...
 
juu. Aivot vähän kirkastuivat.

(lähetin hyvin yksioikoisen kommentin : Hakkaa se bussikuksi...

mutta saatuani kahvia, ei se minusta( kaan) enää ollutkaan hauska... jotenkin vaan tuntui, että tässä ketjussa ihmiset takertuivat epäoleelliseen.. meillä on onneksi koulu ihan vieressä, mutta toisaalta sehän ei mitään takaa. Sitten vasta voikin helposti myöhästyä. Vielä ei hiukset ole viivästyttäneet, mutta ilmiselvästi peilin edessä vietetty aika on pidentynyt. Samoin se vaatteiden valitsemiseen käytetty aika...siis esikoisella:cool: Minä selviän ovesta aina ripeästi...
Ehkä tässä mennään asian vierestä, ohi, ympäri, halataan pilkkua, tai nylkytetään pilkun vieressä. Minäkin. Mutta sellainen ei taida olla ihan tavatonta palstakommunikaatiossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
vierailija
[QUOTE="jaa";25406791]Onko se teini jo, 12-vuotias? Puhun tuosta omastani teininä, täytti juuri 17 vuotta. Onneksi ovat aina kerenneet kouluun, herätys tarpeeksi ajoissa jokaisen tarpeille.
Täyttää pian 13-vuotta. Ja ne asiat jotka ovat muuttuneet tässä viimeisen vuoden aikana, ovat enemmän teini-ikämäisiä. Sekä fyysiseltä että psyykkiseltä kehitykseltä. Lapsihan tuo on ja lapsena pysyy pitkin teini-ikää (jonka virallisen määritelmänkin tiedän lukuperusteisesti). Jotenkin muutenkin on kumma katsoa näitä nykyisiä ala-asteelaisia, kun ne ovat esimerkiksi fyysiseltä kehitykseltään jo yläasteikäisten oloisia, psyykkiseltä sitten voi heitellä hyvinkin paljon.

Jos muistelee omasta nuoruudestaan, niin meillä oli luokka... lautaa täynnä. Ja asiat joista keskultiin ja joita läpikäytiin olivat erilaisia.
[/QUOTE]
Voi, silloin ei ollut joka marketissa myynnissä topattuja rintsikoita.
 

Yhteistyössä