En vaan voi käsittää... (lapset, lasten kaverin & vkl aamut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Nyt menossa jo kolmas vkl putkeen kun lapsen kaveri hakkaamassa meidän ovea aikaisin aamulla. Tänään oli 7:10, viime vkl oli jo 6:40 kysymässä lastani leikkimään. Meillä ainakin vkl aamut pyhitetty lepäämiseen ja siihen että saa nauttia kiireettömistä aamuista. Tänään lapsen kaveri oli sitten ihan pokkana tulossa ovesta sisään kun sen avasin ja sitten sanoin tosi tiukasti että lapseni ei voi vielä olla kun nukkuu, eikä meille muutenkaan saa tulla viikonloppuisin näin aikaisin kun haluamme vielä nukkua!! Kyseessä siis 7v. lapsi. Miten ihmeessä lapsen vanhemmat kehtaa lapsen päästää näin aikaisin toisten ovia paukuttamaan?!?
Itse ainakin olen kieltänyt ennen kymmentä menemästä kenenkään ovelle.

munki lapsi haluais useesti jo esim 8 aikaa lähteä ulos, mutta en todellakaan päästä siihen aikaa pyörimään ihmisten oville. kuulostaa kyllä todella erikoiselle

[QUOTE="vvieras";29673247]Nyt menossa jo kolmas vkl putkeen kun lapsen kaveri hakkaamassa meidän ovea aikaisin aamulla. Tänään oli 7:10, viime vkl oli jo 6:40 kysymässä lastani leikkimään. Meillä ainakin vkl aamut pyhitetty lepäämiseen ja siihen että saa nauttia kiireettömistä aamuista. Tänään lapsen kaveri oli sitten ihan pokkana tulossa ovesta sisään kun sen avasin ja sitten sanoin tosi tiukasti että lapseni ei voi vielä olla kun nukkuu, eikä meille muutenkaan saa tulla viikonloppuisin näin aikaisin kun haluamme vielä nukkua!! Kyseessä siis 7v. lapsi. Miten ihmeessä lapsen vanhemmat kehtaa lapsen päästää näin aikaisin toisten ovia paukuttamaan?!?
Itse ainakin olen kieltänyt ennen kymmentä menemästä kenenkään ovelle.[/QUOTE]

Mikä siinä on ongelma, menette illalla aikaisin nukkumaan ja heräätte kello 6 ja kaikki on hyvin.

Tietävätkö tämän lapsen vanhemmat asiasta, entäs jos vaikka itse nukkuvat tai torkkuvat puoliunessa, eivätkä edes tiedä lapsen lähteneen ulos.

Itse ohjeistin aikoinaan meidän naapurin lapsia, että ovikelloa ei saa viikonloppuaamuisin soittaa, jos keittiömme verho oli vielä suljettu. Siihen he oppivat, kelloa eivät vielä siihen aikaan tunteneet.

Vanhempia en edes tunne kovin hyvin, mutta sanoin asiasta tällä viikolla nähdessämme. Olivat tietoisia että lapsi ulkona jo noin aikaisin, mutta tuli kuva ettei äitiä vois vähempää kiinnostaa kun hälle asiasta sanoin. Ja se nyt taas nähtiin tänä aamuna.

Kyllä munkin lapset ovat useeseen otteeseen olleet heti aamutuimaan menossa kavereita pyytämään, mutta ole sen kieltänyt ja ovat oppineet siihen että lupa kysytään ennenkuin mennään ja nyt kun osaavat kellon niin siitä myös katsovat.

Itse tykkään kölliä vkl sängyssä jos ei mitään menoa. Mikä sen ihanampaa kuin lapsukaiset kainalossa saa rauhassa heräillä uuteen päivään :) Kyllä sitä kiirettä ja aikaisia aamuja liiankin kanssa.

Ehkä ne vanhemmat on siihen aikaan aamusta nukkumassa edellisillan/yön humalaa pois, eikä niitä kiinnosta lapsen hyvinvointi? Tosin toisia vanhempia ei vaan kiinnnosta lapsi ja sen tarpeet, vaan omat tarpeet menee edelle, kuten tarve/halu nukkua pitkään vapaapäivinä. Kuten mun kaverin mielestä oli ok tai siis hänen etuoikeus nukkua viikonloppuna yhteentoista, vaikka alle kouluikäinen heräsi jo ennen kahdeksaa. No pitihän sitä työttömänkin saada viikonloppuleponsa :/

Niin no ei ap:lla käynyt mielessä, että KAIKKI ei välttämättä halua harrastaa samanlaisia vkl-aamuja kuin teillä? Lapsen kaverin perheessä voi olla tapana herätä ajoissa ja lähteä liikkeelle ajoissa myös viikonloppuisin.
En itsekään anna kyllä lapsen lähteä ennen kymmentä hakemaan ketään ulos, mutta niinkuin itsekin sanoit että omat lapsesikin haluavat useaan otteeseen mennä aamutuimaan hakemaan kavereita ulos, niin eiköhän tuo ole lasten juttu. Aikuiset haluaa ehkä makoilla sängyissä aamuisin, kun lapset ovat jo valmiita päivän touhuihin. Ongelma taitaa olla siis enemmän aikuisten kuin lasten...

Älkää avatko ovea, that's it.

Miksi avaat oven ? Vai jääkö pimpottamaan pitkäksikin aikaa ? Luulisi melko pian lapsikin ymmärtävän, että on turha tulla aamulla ovelle, jos ette ikinä avaa viikonloppuisin esim. ennen kymmentä..? Kurjaa, että on naapurustossa noin hönöjä, tai välinpitämättömiä vanhempia :(

Oli ongelma aikuisten tai lasten, ei ole kohteliasta mennä pimpotteleen toisten ovikelloja vkl aamuina kukonlaulun aikaan. Mitä sitten vaikka vanhemmat haluavat nukkua -se on jokaisen oikeus ja oma asia. Eikä kyse ole välttämättä siitä, että nukutaan pitkään. Minä tykkään juoda aamukahvini rauhassa yöpaita päällä ja katsella telkkaria kenenkään häiritsemättä. Meillä ei onneksi tuota ongelmaa ja on pidetty huoli ettei omakaan lapsi lähde naapureita hätyyttelemään kovin aikaisin.

Kyllä se on ISO ongelma, jos lapset päästetään ravaamaan naapureihin viikonloppuaamuisin seitsemän aikoihin. Jos meille tulisi joku, menisin saman tien palauttamaan lapsen kotiinsa ja vanhemmat varmasti tajuaisivat sen jälkeen olla päästämättä pilttiään häiritsemään.

Askartele kyltti, kortti tms, jonka virität ovikellon päälle. Esim "Shhh, täällä nukutaan!" tai jos eivät osaa lukea, ni "Zzzzz" tai nukkuva tyyppi. Sitten kerrot lapsille, että ku kortti on paikoillaan, ei kelloa saa rimputtaa.

Kuka jaksaa/muistaa mitään lappusia ja lippusia ovikelloon viritellä pe- tai la-iltana ennen nukkumaan menoa? O_o
Kyllä mä sanoisin tuolle lapselle, että vkl:a ei saa tulla ovelle pimpottelemaan. Lapset tulee pihalle sitten, kun on herätty ja piste.
Tuo yllä mainittu "verhot kiinni -ei tulemista" oli myös hyvä.:)

Onkohan siellä perheessä kaikki ihan hyvin? Seuraavalla kerralla saata lapsi kotiovelle, soita ovikelloa ja näet missä jamassa vanhemmat ovat. Haiseeko vanha viina jne. Meillä kävi tällaiset varhaiset sisarukset, söivät viikonloppuisin aamupalaakin kun kotona ei kuulemma ollut mitään. No, sittemmin lastensuojelun perhetyö on ollut aika tiiviisti heidän elämässään mukana kun ongelmia oli enemmäkin.

Mä veisin kanssa takaisin kotiin ja kertoisin, että herättivät koko perheen ja että jos vaikka sovitaan, että teidän lapset tulevat puistoon, pihalle sitten kun teidän perheen aamuhommat on tehty. Kyllä on vanhemmuus aika hukassa jos sunnuntaisin annetaan lasten soitella toisten ovikelloja ennen seitsemää. Me herätään aina ennen kuutta, mutta ei tulisi mieleenikään päästä lasta hakemaan kavereita/kyläilemään tuohon aikaan. Jos vanhemmille puhuminen ei auta niin, saako teiltä tosiaan vaikka ovikellon patterin pois ja ette vaan avaa ovea. Tosin mulle tulisi mieleen myös tuo,että ehkä lapsi hakee turvallista aikuista ja seuraa ja miksei sitä aamupalaakin, kuten Jellonainen ylempänä mainitsi. jooppss...

Meillä on omille lapsille tuo kymmenen rajana kans, että saa mennä ovikelloa pimputtaa, ite saatetaan olla pihalla jo 8.30, mut sillon en vielä päästä kenenkään oville. Verhot kiinni- metodi myös käytössä, eli jos vielä kymmenenkin jälkeen naapurissa kaikki verhot tiukasti kiinni, ei mennä ovelle. (Meillä naapurissa sellainen porukka, joilla on vähä ihmeelliset aikataulut, matkustelevat yötä myöten ja kesäaikaan saattavat valvoa , lapsetkin, aamupuolelle yötä, niin sit nukkuvatkin pitkälle päivään)
5ja 7v lapset kyseessä

samaa kun joku muukin kirjoitti...että sanoisin ekalla kerralla ihan ystävällisesti että meille ei voi tulla oven taakse esim. ennen klo 9, varmaan oppisi äkkiä. Tai jos tulee joka viikonloppu eikä tajua kellosta (eikä vanhemmat) niin sitten lappu ulko-oveen, vaikka stop merkki kun ei saa tulla ja vihreä valo kun saa tulla. Ton tapaisia meillä käytti naapuri kun teki yövuoroa niin eivät lapset soittaneet silloin ovikelloa ja herättäneet...

ymmärrän oikein hyvin että ärsyttää...itse olen aina ollut aikainen herääjä....myös lapsena....hämärästi muistelen että olisin joskus muutamia kertoja aamulla 7-8 (kellonajasta en ihan varma)pintaan mennyt pyytämään kaveria ulos.vanhempani olisivat taatusti kieltäneet jos olisivat tienneet.

En tykkäisi minäkään. Itse asiassa en tykkää kun joskus kaverit ovat viikonloppuna ovella 8.30 jolloin saatetaan vielä nukkua. Samoten ärsyttää kun arkisin haetaan lapsia vielä klo 20.30 jolloin ovat jo sängyssä

Yhteistyössä