En tykkää. Sain töitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Draumsyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja bonja:
tässä kuviossa hiukan ikävänä sivumakuna on tuo, kun ap ei ensin kelvannut. Näiden kahden kieltäytyjän takia sitten on pakko ottaa työ vastaan, koska muuten ei tipu korvauksia. En kyllä pysty kuvittelemaan, mitä tuossa itse tekisi.
Kun yhtäkkiä kelpaisikin itse, kun paikkaan valitut ymmärsivät kieltäytyä.
Tulee sellainen olo, että ei ole mitään ulospääsyä, vaan tosiaan pakko mennä.

Minkähänlaisia opettajia nämä kaksi kieltäytyjää mahtavat ovat motivaatioltaan. Kun tässä ap:n motivaatiota niin moititaan. Opettajien valmistamiseen ei valitettavasti ole vielä keksitty tehdasta, josta putkahtaa motivoituneita ja täydellisiä tuotteita. Opettaja kun on ihminen.

Tuohan se eniten tympiikin, kun ensin ei huolita ja sitten onkin pakko mennä. Jos olisi heti huolittu, menisin paljon tyytyväisempänä. Mutta nyt on tosiaan tunne, että oon vaan jokin viimeinen hätävara, jota pyydetään, kun mitään muuta ei saatu. :(

joku voisi auttaa sinua sen valinnaisaineen kanssa täällä vähän, jos tietäisi mikä se on

Valitan, ei voi. Siihen ei mitään apuja voi täältä saada. Pitää lähteä kirjastoa tutkimaan, josko sieltä löytyisi jokin ihana kirja, joka luotsaa minut läpi tulevasta vuodesta...

Moniin pahoihin valinnaisaineisiin löytyy kyllä apuja. Senhän on pakko olla joku seuraavista: kässät, kuvis, musa, liikunta, atk... tulisko mulle nyt muuta mieleen. Käsityöhön ja kuvikseen löytyy oppikirjoja hyvillä ohjeilla, mitä teettää, jos ovat pieniä oppilaita... varmaan muihinkin.

Nimimerkki en mäkään välttämättä halua opettaa sirkkelin käyttöä varhaismurkuille :)

joo, olen joskus ollut saamassa jotain työtarjousta, siis ei mitään haastattelujakaan tehty vaan ihan kyselty olisinko tulossa paikkaan x. Satuin tietämään, että sinne on tosi vaikea saada ihmisiä syystä y. (no heh, ilmaisulle).
Ja kieltäydyin, vaikka ei päätös ihan helppo ollut. Ketään muita ei silloin sitten vielä vaivattu paikalle, ei ollut haastattelurumbaa että oli ok siinä mielessä.

Mutta toivotaan tosiaan että ehtisit saada vaikka toisen paikan. Niin, miten kauan tässä työssä pitäisi sitten olla, jos sen ottaa vastaan. Jos on kovin pitkälti tai peräti virka niin...

Mä lähden nyt neljättä vuotta opettamaan valinnaisainetta, josta en tykkää, jota en osaa ja joka ei vaan ole mun heiniäni. Plääh... Luojan kiitos sitä ei kuitenkaan ole kuin kaksi tuntia viikossa! Ja pikkupiikkis, niitä valinnaisaineita on PALJON muitakin kuin nuo sun luettelemat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä lähden nyt neljättä vuotta opettamaan valinnaisainetta, josta en tykkää, jota en osaa ja joka ei vaan ole mun heiniäni. Plääh... Luojan kiitos sitä ei kuitenkaan ole kuin kaksi tuntia viikossa! Ja pikkupiikkis, niitä valinnaisaineita on PALJON muitakin kuin nuo sun luettelemat.

"kiva" kuulla, että kohtalotovereitakin löytyy... Tuosta kahdesta voisi vielä kuvitella selviävänsä, mutta 4... Tosin taitavat olla kaksi ryhmää, joten molemmat voi vetää samalla suunnitelmalla.

Onhan niitä, mutta jos kyse olisi esim. kielistä niin voisko niihin mitään apuja kirjastosta hakea tässä vaiheessa kesää... siis tyyliin en osaa ranskaa - > pitää opettaa ranskaa 4 h viikossa, niin ei se vaan tuu onnistumaan kuukauden pänttäämisellä.

Muitakin aineita tuli tässä mieleen, kotitalous esimerkiksi.

no opettajahan oppii opettamalla, vanhaa tietoa...
minä olen täysin ulkona koulumaailmasta nykyään, mutta olisi jotenkin kiinnostavaa tietää vaikka lukumäärä edes, montako valinnaisainetta voi olla olemassa. Eikö ne elämänkatsomustieto ja filosofiakin voi olla valinnaisaine nykyään. :) ulalla,todella

Ei voi uskonto tai et olla valinnaisaineita. Niistä ei mun tietääkseni voi ottaa edes mitään lisäkurssia. Filosofia voi olla. Biologiasta tai fysiikasta tai kemiasta voi olla valinnaisia kursseja, vaikka niitä on pakollisiakin kursseja. Samoin äidinkielestä voi olla vaikka ilmaisutaidon tai luovan kirjoittamisen valinnaiskurssi.

Kun ap laittoi että on yleinen valinnaisaine, en viitsi ehdotella jotain tähtitiedettä, joka sekin on teoriassa mahdollinen.

hups - korjaus:
ei kyllä kieliä voi tosiaan lähteä opettamaan maankuululla learning by teaching-metodilla

minun jos jonkun olisi tää pitänyt kyllä muistaa :headwall:

voitko sanoa liittyykö tuo valinnaisaine joihinkin a) taide- tai käsityöaineisiin
tai b) teoreettisiin ja älä vastaa jos tuntuu vähääkään epämiellyttävältä ajatus vastaamisesta, mutta jos b niin voin ehkä auttaa, pitää mustua sitten.

voitko sanoa liittyykö tuo valinnaisaine joihinkin a) taide- tai käsityöaineisiin
tai b) teoreettisiin ja älä vastaa jos tuntuu vähääkään epämiellyttävältä ajatus vastaamisesta, mutta jos b niin voin ehkä auttaa, pitää mustua sitten.

a. Olisikin b, niin selviäisin kyllä. Mutta kun en oo pätkääkään taiteellinen ja oon käsistäni aivan sairaan kömpelö.

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Onko tuo ainut mitä tarjota?Siis vaan neljä tuntia töitä viikossa?

On siinä enemmän tunteja. Muut tunnit vaan on ihan ok-juttuja. Mutta tuota inhottavan ärsyttävän rasittavaa valinnaisainetta on 4 tuntia joka ikinen viikko.

onko susta edes opettajaksi...?

Alkuperäinen kirjoittaja u:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Onko tuo ainut mitä tarjota?Siis vaan neljä tuntia töitä viikossa?

On siinä enemmän tunteja. Muut tunnit vaan on ihan ok-juttuja. Mutta tuota inhottavan ärsyttävän rasittavaa valinnaisainetta on 4 tuntia joka ikinen viikko.

onko susta edes opettajaksi...?

Ei varmaan. Kun en osaa yhtä valinnaisainetta opettaa, olen varmasti aivan kyvytön opettamaan mitään muutakaan. Valitettavasti vaan onnistuin koulutuksen läpäisemään hyvin arvosanoin, joten joudun opettajantöitä ottamaan vastaan. Huono tuuri, sanoisin.

a. Olisikin b, niin selviäisin kyllä. Mutta kun en oo pätkääkään taiteellinen ja oon käsistäni aivan sairaan kömpelö.

Ok. Jos se on käsityö ihan pienille koululaisille tai kuvis, njiin niihin todellakin on useita kirjoja, joissa on luokka-astettain käyty vuoden kierto läpi. vaikka joka tunnille siitä aihe, niin selviät kyllä. Ei sun itse tarvitse tehdä.

Jos on sellaista käsityön opetusta, että opetat ompelua tai neulomista muille, etkä itse osaa, niin onnea vaan :D

Mulle itselle tuotti tuskaa liikunta. En vaan muistanut kaikkien maailman pallolajien sääntöjä... kirjat mukana mutta vähän oli vaikeaa. Hiihto ja luistelu oli helppoja ja uimahallireissutkin, vaikka niissä oli oma jännityksensä aina.

Yhteistyössä