En tiennyt hiilareista ja laihduin näin paljon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja happy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

happy

Vieras
Olen jotenkin onnistunut välttymään noilta muotiruokavalioila, joten en ollut kuullut karppauksestakaan. Mä kuitenkin ihan kokeeksi jätin perunan, riisin, leivän ja pastan pois, kun huomasin, että ne väsyttää ja turvottaa. Samoin makean syöntiä vähensin. Yllätyksekseni laihduin 6 kiloa kuukaudessa:o Söin ihan sillain, että nälkä ei tullut, ehkä vähän enemmän ja useammin kuin ennen..

Mä oon niin innoissani tästä olosta, kun ruoan jälkeen ei turvota tai väsytä ja varsi on solakoitunut. Tummaa leipää voi syödä kohtuudella, se ei vaikuta niin pahasti ja tykkään siitä, mut esim. riisi ja makaroni on pahinta mitä voi itselleen tehdä, menen ihan veteläksi niistä. Liikuntakin on nyt jotenkin kivempaa.

Hmm. Mie superallerginen ihminen en tiä mitä söisin jos en söis perunaa, riisiä leipää ja pastaa... Pelkkää hirven-, naudan- tai poronlihaa ja yksinkertasta salaattia mussuttelisin. :| No mut enpä ole laihutuksen tarpeessakkaan...

Onnea sulle kuitenki onnistumisesta :D :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Hmm. Mie superallerginen ihminen en tiä mitä söisin jos en söis perunaa, riisiä leipää ja pastaa... Pelkkää hirven-, naudan- tai poronlihaa ja yksinkertasta salaattia mussuttelisin. :| No mut enpä ole laihutuksen tarpeessakkaan...

Juu, kiitoksia. Siis mullakaan ei ollut tarvetta laihduttaa oikeastaan, bmi oli 23, en tie mitä nyt, normaali kuitenkin ja en sinänsä lähtenyt laihduttelemaan. Mulle vaan nuo hiilarit teki aika kamalan olon. Ihan vahingossa ja siinä sivussa lähti nuo kilot, en pistä pahakseni kylläkään:D Mut se parempi vointi on vielä hienompi juttu. Laihtuminen vaan yllätti, kun kävin katsomassa vaa'alla kun housut alkoi tuntua löysemmiltä:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juu, kiitoksia. Siis mullakaan ei ollut tarvetta laihduttaa oikeastaan, bmi oli 23, en tie mitä nyt, normaali kuitenkin ja en sinänsä lähtenyt laihduttelemaan. Mulle vaan nuo hiilarit teki aika kamalan olon. Ihan vahingossa ja siinä sivussa lähti nuo kilot, en pistä pahakseni kylläkään:D Mut se parempi vointi on vielä hienompi juttu. Laihtuminen vaan yllätti, kun kävin katsomassa vaa'alla kun housut alkoi tuntua löysemmiltä:)

Sehän se tärkeintä on että olo on hyvä. =) Mie kyllä voisin muuten kokkeillakki jotaki makaronien pois jättämistä, ihan huvikseen, mutko on muutenki niin yksinkertanen ruokavalio etten uskalla :D

Muakin kiinnostais tietää, että millä korvasit riisin, pastan ja perunan? Meillä ainakin perus arkiruokia on esim. spagetti ja jauhelihakastike, kana ja riisi, peruna ja lihapullat, liha- ja nakkikeitto (perunaa), lasagne, pihvit ja lohkoperunat, lohi ja perunamuussi jne... Tekis mieli kokeilla hiilarien vähentämistä (hyvinvoinnin vuoksi, en ole ylipainoinen), mutta munhan pitäis kai opetella tekeen ihan uudet ruuat?!

Meillä riisi, pasta ja peruna korvataan ihan vaan kasviksilla :) Esim. tänään oli kukkakaali-parsakaalimuusia kanan kaverina. Ja esim. kesäkurpitsa on ihana lisuke ihan vaan pannulla paistettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä:
Muakin kiinnostais tietää, että millä korvasit riisin, pastan ja perunan? Meillä ainakin perus arkiruokia on esim. spagetti ja jauhelihakastike, kana ja riisi, peruna ja lihapullat, liha- ja nakkikeitto (perunaa), lasagne, pihvit ja lohkoperunat, lohi ja perunamuussi jne... Tekis mieli kokeilla hiilarien vähentämistä (hyvinvoinnin vuoksi, en ole ylipainoinen), mutta munhan pitäis kai opetella tekeen ihan uudet ruuat?!

Mä korvasin wokkivihanneksilla, paistetuilla kasviksilla, höyrytetyillä vihanneksilla. Tykkään kovasti muusista, niin tein sitten/teen muusit parsakaalista, kukkakaalista ja porkkanasta, on muuten hyvää.

Keitot teen sillain, että jätän vaan perunan pois, tilalle kaviksia ja vaikka ruusukaalia, perunapalojen tilalle.

Maailmassa on ainakin kaksi miljardia hoikkaa ihmistä, jotka syövät pääasiassa riisiä. Ylipäänsä maailma pysyy hengissä ja ravittuina lähinnä hiilihydraattipitoisten viljojen ja kasvisten voimalla. Riisi, peruna, bataatti, maniokki, ohra, vehnä jne. ovat sitä perus"kauraa".

Eivät ihmiset ennenkään lihavia olleet, vaikka peruna ja leipä olivat suomalaisten tärkeitä syömisiä. Liian suuret annokset ja liian vähäinen liikunta lihottavat. Minä en karsi ruokavaliostani mitään pois muotidieettien takia.

Allergian juuret on suolistossa. Ja moni saa helpotuksen oireisiinsa, kun jättää kaikki viljat pois. Kannattais miettiä tuota...

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Maailmassa on ainakin kaksi miljardia hoikkaa ihmistä, jotka syövät pääasiassa riisiä. Ylipäänsä maailma pysyy hengissä ja ravittuina lähinnä hiilihydraattipitoisten viljojen ja kasvisten voimalla. Riisi, peruna, bataatti, maniokki, ohra, vehnä jne. ovat sitä perus"kauraa".

Eivät ihmiset ennenkään lihavia olleet, vaikka peruna ja leipä olivat suomalaisten tärkeitä syömisiä. Liian suuret annokset ja liian vähäinen liikunta lihottavat. Minä en karsi ruokavaliostani mitään pois muotidieettien takia.

Siinähän se vitsi onki, että nykysuomalaisen hiilarikuorma on liian suuri verrattuna fyysiseen aktiivisuuteen. Harva ehtii lisätä liikuntaa NIIN paljon, että suositellutkaan hiilarit kuluisivat, saati sitten herkkupuolen hiilarit.

Siksi ne on oivallinen kohde karsimiselle. Hiilareita vähentämällä ihmiskehosta tulee rasvapolttoinen eikä enää hiilaripolttoinen.

Laiva on kääntymässä, rasvatutkimuksista käydään juuri nyt suurta vääntöä. Tulevaisuudessa hiilarit ovat ne, joita kartetaan painonhallinnassa, ei rasva.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Jaa-a. Mulla ihan kohtuullisetkin annokset riisiä/perunaa tuntui pahalta, ei vaan sovi mulle. Oman olon kohentamiseksi oli kokeiltava muuta ja toimi. Elimistön toiminnassa ja metaboliassa on isojakin yksilöllisiä eroja.

Biokemian opintojeni myötä olen myös tullut siihen tulokseen, että hiilarit riisin/pastan/perunan muodossa vähenee mun ruokavaliostani pysyvästi. Tokihan perunassa on hyödyllisiä vitamiineja ja ravintoaineita, mutta nekin lähinnä kuoressa ja harvionpa perunaakaan tulee kuorineen syötyä. Ruokaloissakin ovat valmiiksi kuorittuja usein. Myös perunan glykeeminen indeksi on melko korkea verrattuna sen "hyötyihin", vitamiineja saa paremmassakin muodossa.

Mutta juu, jokainen toki syö mitä tykkää. Mä olen vain niin haltioissani kokeiluni onnistumisesta, päivään tuli heti lisää tunteja ja virkeyttä.

Yhteistyössä