En tiedä tehdäkkö aborttia vai en...

• Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti
myy
Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Miksi olet raskaana? Hurvittelitko kaatokännissä jossain festarin pusikossa? Vai pettikö (avio)miehen kanssa ehkäisy? Jos jälkimmäinen, voisin sanoa että tee abortti. Muista kuitenkin että abortti on henkisesti raskas, mutta niin on varmasti myös viiden lapsen kanssa rumban pyörittäminen. Entä jos tunnet katkeruutta loppuelämän viidettä lasta kohtaan, sitä jonka vuoksi et päässyt töihin, henkinen kantti katkesi ja ehkä avioliittokin hajosi? Jos olet juuri päässyt töihin, neuvoisin pitämään siitä kiinni. Lapsen saaminen katkaisee sen kuitenkin vähintään vuodeksi. Varsinkin päälläjylläävän laman aikana uuden työhönpääsy (edes takaisin) ei ole mikään itsestäänselviö.

Hoitoavun tarjoaminen on täällä hieno juttu, mutta fakta hommahan on se, ettei arki tosi asiassa siitä juurikaan helpotu. Rahahuolet tulevat pahenemaan tietenkin - menetät palkkasi äitiysloman ajaksi, viides lapsi lisää menoja ja mitä jos joudutte hommaamaan uudena asunnon? Mieti realistisesti tulevaisuutta - vastasyntynyt siinä rinnapäällä kuulostaa ihanalta, mutta eivätkö jo nämä neljä lastasi ole ihania ja jokainen kehitysvaihe ihana omalla tavallaan?

Loppuviimeksi sinä toimit sen mukaan, mikä sinusta tuntuu oikealta ratkaisulta itsellesi, perheellesi ja tähän elämäntilanteeseen, tässä vain ''aborttia puoltavia pohdintoja''. Näin siis itse ajattelisin ja toimisin.

Hyvin sanottu! Asioita kannattaa miettiä monelta kannalta. Jaksamista ap ja voimia että saatte tehtyä oikean ratkaisun teidän perheenne kannalta.

Mä olen ihan samaa mieltä, mutta käsittämätöntä, että täällä kehotetaan pitämään lapsi.
Mitä elämän tuhlausta...tavallaan, vaikka lapsi onkin iloinen asia, mutta ehkä ei tässä apn tapauksessa niinkään. [/quote]

Onhan aborttikin elämän tuhlausta. (Yläosa oli lainausta.)

rider
Tahdon sanoa myös, ettei kaksplus ehkä ole paras paikka kysyä tällaisia :) Monella saattaa vauva juuri nyt siinä vieressä nukkua - miten he voisivatkaan sanoa että tee abortti?

aborttiin!
No eiköhän jo neljä lasta ole liikaa? Abortin voi tehdä pillereillä viikkoon 11 asti. Hullua puuhaa, jos lapsentekokoneeksi alkaa. Omale elämälle voi heittää kyllä hyvästit!

jeps
Tahdon sanoa myös, ettei kaksplus ehkä ole paras paikka kysyä tällaisia :) Monella saattaa vauva juuri nyt siinä vieressä nukkua - miten he voisivatkaan sanoa että tee abortti?
Totta, mutta aika järkyttävää, että täällä kannustetaan sulaan hulluuteen .... ja tuossa apn tilanteessa vaikuttaa sulalta hulluudelta pitää lapsi.

Jenis
Miksi olet raskaana? Hurvittelitko kaatokännissä jossain festarin pusikossa? Vai pettikö (avio)miehen kanssa ehkäisy? Jos jälkimmäinen, voisin sanoa että tee abortti.
Mikäs kieroutunut logiikka tuossa piilee? Eli jos mahdollisimman "vahinko" vahinko jonkun tuntemattoman kanssa niin pidä lapsi, ja jos taas lapsi tulisi pysyvään parisuhteeseen niin tee abortti? Selvennätkö vähän tuota näkemystä? Lapsen parasta kai tässä oli tarkoitus ajatella?

rider
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Totta, mutta aika järkyttävää, että täällä kannustetaan sulaan hulluuteen .... ja tuossa apn tilanteessa vaikuttaa sulalta hulluudelta pitää lapsi.
KUTEN yllä kirjoitinkin, minä tekisin tuossa tilanteessa abortin, mutta vinkkasin vain, ettei ehkä tämä paras paikka tuollaisia kysellä

jeps
Alkuperäinen kirjoittaja Anni Vadelma:
Mä olen ihan samaa mieltä, mutta käsittämätöntä, että täällä kehotetaan pitämään lapsi.
Mitä elämän tuhlausta...tavallaan, vaikka lapsi onkin iloinen asia, mutta ehkä ei tässä apn tapauksessa niinkään.
Onhan aborttikin elämän tuhlausta. (Yläosa oli lainausta.)

[/quote]

No jaa. Katson kuitenkin muun perheen ja apn jaksamisen olevan tärkein tässä asiassa.
Vahinko on käynyt, joten siitä on turha ipistä, mutta kannattaa oikeasti miettiä mikä on tärkeää ja mikä ei ja olla vaikka hieman itsekäskin, joka on tietenkin äitiyden myytissä omituinen tabu, mutta ihan noin yksilön kannalta mietittynä tärkeää.

rider
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Miksi olet raskaana? Hurvittelitko kaatokännissä jossain festarin pusikossa? Vai pettikö (avio)miehen kanssa ehkäisy? Jos jälkimmäinen, voisin sanoa että tee abortti.
Mikäs kieroutunut logiikka tuossa piilee? Eli jos mahdollisimman "vahinko" vahinko jonkun tuntemattoman kanssa niin pidä lapsi, ja jos taas lapsi tulisi pysyvään parisuhteeseen niin tee abortti? Selvennätkö vähän tuota näkemystä? Lapsen parasta kai tässä oli tarkoitus ajatella?
Tässä minä hain enemmän sitä pointtia, ettei aloittaja selvästikään ole mikään typerä pikku tytönheitukka, joka on sählännyt ilman ehkäisyä tuntemattoman kanssa jossain pusikossa. Aloittaja on vakiintunut, (toivottavasti) ehkäisystä huolehtinut aikuinen, jolla nyt vain on sattunut vahinko. Hänen ei siis mielestäni kannata lähteä millekään itsensäsyyttelylinjalle, jos täällä kuumat kivet alkavat lennellä. Positiivisesti yllättävää kyllä, kukaan ei ole vielä lähtenyt ''palat helvetin tulessa''-linjalle, jota pelkäsin.

Kyllä minä näen eroa jos nyt puskassa heilutaan ilman kortunkin tuntemattoman kanssa, tai että ollaan oltu vastuullisia ja ehkäisty, mutta sitten on vain käynyt vahinko. Minä en tuomitse aborttia kummassakaan tilanteessa, mutta ensimmäisessä tapauksessa peräänkuuluttaisin järkeä. En lähtisi kummassakaan syyttelemään, mutta liian paljon on tullut vastaan työssä 20+ naisia, jotka unohtavat kivan keskellä järjenäänen :/

Tuntuuko ap sinusta, että tässä oikeasti on vain kaksi vaihtoehtoa, joko abortti tai sitten loppuunpalaminen viidennen lapsen kanssa? Jos kuitenkin perheenne saisi tukea jostain, että pieni elämä saisi syntyä eikä sinun tarvitsisi uupua? Jos haluat, voit laittaa yksityisviestiä, jos vaikka sattumalta asuttais samalla suunnalla, niin voisin auttaa.. Tiedän, että ei tälläinen hoitoapu koko tilannetta hoida kuntoon, mutta jos tilanteeseenne löytyisikin apu pieninä palasina kerrallaan?

jeps¨
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tärkeintä on JO OLEMASSA OLEVIEN ihmisten jaksaminen, ei minkään 2 millisen toukan kivut, säryt tai kohtalo.
No niinpä!!!! Sitäpä ei täällä tajuta.
Täällä se toukka on tärkeämpi kun jo olemassa olevat.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps¨:
Tärkeintä on JO OLEMASSA OLEVIEN ihmisten jaksaminen, ei minkään 2 millisen toukan kivut, säryt tai kohtalo.
No, mä ajattelen, että ne on yhtä tärkeitä. En ajattele niin loukatakseni jotakuta. Ap kysyi neuvoa tilanteeseensa. Eiköhän neuvot molempiin suuntiin ole silloin luvallisia?

niin
No, mä ajattelen, että ne on yhtä tärkeitä. En ajattele niin loukatakseni jotakuta. Ap kysyi neuvoa tilanteeseensa. Eiköhän neuvot molempiin suuntiin ole silloin luvallisia?
Miten alkio, jolla ei ole edes avioja vielä voi olla tärkeämpää kuin esim. 4 lapsen äiti tai 5-vuotias lapsi, jolla on kokemusta elämästä, muistoja, tunteita, sukulaisia, ystäviä, koti, vaatteet, henkilötunnus jne?

Ei muita (näitä 4 lasta + vanhempia) uhraamalla kannata viidettä "väkisin" tehdä. Abortti on pieni toimenpide, jos jaksamista epäilee.

jeps
On tietenkin neuvot molempiin suuntiin luvallisia, mutta toisaalta mä en ole liiemmin neuvonut apeeta koska päätös on kuitenkin sillä, ainut mitä voin sanoa on, että mitä itse tuollaisessa tilanteessa tekisin.

En kannustaisi kuitenkaan pitämään lasta vaan sen takia, että en hyväksyisi aborttia.

Mä en tajua miten ihmiset kuvittelee, että tilanne ainakaan helpottuisi jos lapsen pitäisi...vaikka olis mitä apuja täällä virtuaalimaailmassa tarjolla sitä arkea ei kuitenkaan elä kun ap itse.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
On tietenkin neuvot molempiin suuntiin luvallisia, mutta toisaalta mä en ole liiemmin neuvonut apeeta koska päätös on kuitenkin sillä, ainut mitä voin sanoa on, että mitä itse tuollaisessa tilanteessa tekisin.

En kannustaisi kuitenkaan pitämään lasta vaan sen takia, että en hyväksyisi aborttia.

Mä en tajua miten ihmiset kuvittelee, että tilanne ainakaan helpottuisi jos lapsen pitäisi...vaikka olis mitä apuja täällä virtuaalimaailmassa tarjolla sitä arkea ei kuitenkaan elä kun ap itse.
Muistaakseni ap itse kysyi, että "mitä ihmettä voisin tehdä". Oletan siksi hänen pyytäneen palstalaisten mielipiteitä. Eihän tässä ole olemassa helppoa ratkaisua vain kaksi vaikeaa.

vieras
Mulla oli samantyyppinen tilanne. Pohdin pitkään mitä teen. Mies oli ehdottomasti abortin kannalla. Musta vaan ei ollut siihen... Tunnen itseni ja tiedän, että olisin pohtinut aborttia koko loppuelämäni, miettinyt miloin lapsi olisi syntynyt, milloin täyttää vuoden, osaisikohan jo kävellä??? Jne. kysymyksiä... Enää ei tartte miettiä vaan voi juhlia niitä synttäreitä ja nähdä ne ensiaskeleet... Helppoa meilläkään ei ole: asunto on pieni ja lainat on silti maksettava. Mutta se on maallista se, kyllä tämä lapsi on meille tarkoitettu korkeammalta taholta. Ehkäisy on pettänyt, muttei tiedetä milloin ja miten...

Yhteistyössä