En tiedä miten teillä muilla, mutta mua ahdistaa nää "monta lahjaa" jne kyselyt

• Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti
vieras
en ole koskaan lasten lahjoja laskenut, mutta ei niitä montaa ole (ei ole sukulaisia).Meillä joulun tekee, kodin laittaminen ruoanlaitto, lepo, joululaulut, syöminen, tuoksut, kynttilät ja yhdessä viltin alla pötköttely :)

näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ole koskaan lasten lahjoja laskenut, mutta ei niitä montaa ole (ei ole sukulaisia).Meillä joulun tekee, kodin laittaminen ruoanlaitto, lepo, joululaulut, syöminen, tuoksut, kynttilät ja yhdessä viltin alla pötköttely :)
just näin

kio
Ei meillä oo kyllä koskaan laskettu... saa mitä on toivonu jos ei oo kallis. Meillä saa kallista vain jos itse jaksaa säästää osan rahasta.. Me laitetaan sitte loput. Nyt huomaa, että tuottaa tulosta aika paljon.

vieras
En mäkään niitä listoja ymmärrä, mutten niistä ahdistukaan. Jokainen tallaa tyylillään. Ja olen kyllä sitä mieltä, että jokainen vanhempi saa vitosen kerättyä kokoon vaikka pulloja keräämällä, jotta saa lapselle lahjan. Ja vitosella saa jo vaikka mitä kirpparilta ja uutenakin :). Ja ilmaisiakin lahjoja on: voi kirjoittaa vaikka sadun lapselle tms. Kekseliäisyyttä peliin!

joulu
Ei ahdista. Minua ei kiinnosta muiden lasten Lahjojen määrä. Meillä lapset saa niin monta lahjaa kun itse näen tarpeelliseki niitä hankkia.
Meillä joulu on yhdessä olon juhla..pääasia ei ole lahjat

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
onko se joku paremmuuden merkki, monta lahjaa lapsi saa? Vai mitä se on?
Koittakaa ymmärtää että kaikki lapset eivät saa sitä yhtäkään!
Minusta tämä on jotenki jännä juttu, ku ite oon sitä tyytyväisempi mitä vähemmän lapsi niitä romuja saa. Leluja ja kaikkea on jo valmiiksi joka paikka täynnä. Itse ostan lapselle pari vaatetta ja leluja saa kummeilta ja sukulaisilta, jos saa.

vieras2
En näe siinä mitään kadehdittavaa, jos lapsi ei edes itse jaksa avata kaikkia lahjojaan tai leikkiä niillä. Röykkiöiden keskellä monella lapsella kilahtaa yli, vähän niin kuin sokerihumala... onko se jotenkin hienoa?

näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
En näe siinä mitään kadehdittavaa, jos lapsi ei edes itse jaksa avata kaikkia lahjojaan tai leikkiä niillä. Röykkiöiden keskellä monella lapsella kilahtaa yli, vähän niin kuin sokerihumala... onko se jotenkin hienoa?
peesi. Jos jotain kadehdin, on hyvät isovanhemmat, jotka hakevat lapsia luokseen mökile, jotka keittävät terveellisiä mehuja lapsille, jotka tuovat marjoja, jne. eli ajattelevat lasten parasta.
Mikään romu maailmassa ei todellakan saa mua kateelliseksi. sitä lienee kaikilla lapsilla liikaakin.

joo nuo kyselyt joissa lahjojen määrää lasketaan, se on typerää.
Mua myös ottaa pattiin kun puhutaan että joulupukki tuo lahjoja kilteille lapsille, kiltteys ja lahjojen määrä ovat sitten verrannollisia.
Tuntuu pahalta jos lapsi sitten luulee olleensa tuhma koska vanhemmilla ei ole varaa ostaa montaa lahjaa.
Kuvittelee sitten kavereiden olleen häntä kiltimpiä vaikke siihen mitään muuta syytä olisi :'(

Alkuperäinen kirjoittaja monkeyfamily:
Mua myös ottaa pattiin kun puhutaan että joulupukki tuo lahjoja kilteille lapsille, kiltteys ja lahjojen määrä ovat sitten verrannollisia.
Tuntuu pahalta jos lapsi sitten luulee olleensa tuhma koska vanhemmilla ei ole varaa ostaa montaa lahjaa.
Kuvittelee sitten kavereiden olleen häntä kiltimpiä vaikke siihen mitään muuta syytä olisi :'(
VARAA ostaa? Moni jolla on varaa ostaa vaikka mitä, niin ei osta monta lahjaa. En todellakaan usko lapseni kuvittelevan, että tuhmuudesta johtuu se että meillä ei ole lahjaröykkiöitä. Vaan haluan että lapseni nauttii enemmän niistä muutamasta lahjasta.

Se on vanhemmassa itsessään, jos antaa lasten kuvitella että vain HYVÄ lapsi saa röykkiöittän lahjoja (ja antaa kateuden tulla pintaan, kun haluaisi tehdä samoin kuin naapurin mirkkuli). Jouluun kuuluu muutakin kuin lahjat ja moni niistä on pienellä budjetilla tehtävää.

uuniomena
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei ahdista. Pikemminkin on mielenkiintoista lukea, miten muillakin lahjojen määrä vähenee lasten kasvaessa.
Juurikin näin. Isoille on helppo sanoa, että saavat 1-2 kunnon lahjaa. Saavathan nuo muutenkin ympäri vuoden kaikkea tarvitsemaansa.

jaa
Alkuperäinen kirjoittaja monkeyfamily:
no siis itse sanon, että kukaan ei ole aina kiltti ja pukki tuo kaikille lapsille lahjat.

Kukkaro
Ei minuakaan kiinnosta mitä kukin antaa lapselleen lahjaksi, tai kuinka monta.
Tuntuu että se on sellaista rehentelyä, jonka lapset sitten oppivat ja rehentelevät koulussa lahjojen määrällä, kuin se mitä joulu on. ;)

kyllä tuota kiltteys-momenttia lapsille kuulutetaan muistakin tuuteista kuin kotona valitettavasti, jo perinteisissä saduissa, telkkuohjelmissä, tarhassa, harrastuksissa, koulussa, leikkipuistoissa.
Hyvä on jos tosiaan olisi poistumassa moinen käytäntö, ja itsestäkin tuntuu että ehkä ne on niitä vanhempia ihmisiä jotka edelleen nipistävät muksua poskesta sanoen, muista nyt olla kiltti niin joulupukki tuo lahjoja.
Eikä tässä voi tuota VARAA-sanaa sulkea pois, siitä se useimmiten kuitenkin on kiinni se määrä.
Hyvä niille perheille joilla varaa ja silti rajoittavat lahjojen määrää, useimmiten näin kuitenkaan ei ole, turha sitä kieltää.

Yhteistyössä