En taida koskaan selvitä veloistani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoista touhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoista touhua

Vieras
Velkaa on paljon, yhteensä noin 15000 euroa, kaikki yhteenlaskettuna. Ulosotossa ja luottotiedotkin on menneet.

(Syitä velkaantumiselleni en lähde tässä sen enempää erittelemään, mutta sanotaan näin, että oli elämässä vaihe, jolloin tuntui siltä, että millään ei ole mitään väliä ja ei vain jaksanut huolehtia mistään, yhdistettynä pitkähköksi venyneeseen työttömyysaikaan sotki asiat lopullisesti)

Nyt sitten olen saanut töitä ja koitan tässä saada raha-asioitani järjestykseen, ja ainoa, mitä olen onnistunut tekemään on tajuta, kuinka mahdotonta siinä on onnistua.

Eli teen keikkatöitä, ja tämän takia en voi koskaan olla varma seuraavan kuukauden tuloistani, joten en pysty/uskalla tehdä minkäänlaisia maksusuunnitelmia laskuilleni. Ja samoin myös kaikki velkajärjestelyt ovat poissuljettu mahdollisuus.

Ainoa keino onnistua velkojen maksussa olisi saada suht hyväpalkkainen kokoaikainen ja pysyvä työsuhde, ja siinä en tule onnistumaan ikinä. Sillä jos 35-vuotias ihminen ei ole kyennyt saamaan ko. työsuhdetta tähän mennessä, ei sellaista takuulla saa koskaan.

Älä heitä pyyhettä kehään vielä! Aina kannattaa yrittää saada aikaiseksi joku maksusuunnitelma.
Ja SE työ saattaa olla vaikka jo nurkan takana. Elämästä ei koskaan tiedä.

Peesi! Ja 15000 ei ole ihan toivottoman iso velka, vaikka pienituloisesta varmasti sellaiselta tuntuu!

Eikö niitä velkajärjestelyjä ja maksusuunnitelmia pystyisi millään tekemään jollekin pienelle minisummalle, jonka pysyisit maksamaan joka kuukausi vaikka palkkaa tulisi vain vähän? Ja sellaisina kuukausina, kun tuloja olisikin enemmän, lyhentäisit enemmän sellaisella summalla, jonka katsot sopivaksi.

Tuosta se lähtee! Olen varma että onnistut, jos viitsit yrittää. 15000 on pieni summa jos vain saat säännölliset tulot. Pikkuhiljaa maksat pois, onhan sinulla kuitenkin asunto? Jos tuntuu ihan toivottomalta voit kysyä apua sosiaalitoimistosta, ihan vain vaikka neuvojen toivossa jos et suoraa tukea saa.

Ota yhteyttä kuntasi/kaupunkisi velkaneuvojaan ja sitä kautta hakemus menemään Takuu-säätiöön, sielt sain itse apua ja velkoja oli lähemmäs 30.000e. Kevällä sain avun ja vielkin hieman on matkaa velattomuuteen mutta jo paremmalla tolalla. Minulla kylläkin vakkarityö...

15000 ei ole paha velka - johan melkein tuon verran joillekin kertyy opintolainojakin. Kunhan nyt vaan teet töitä ja lyhennät velkaa tasaisesti. Jos et osaa/uskalla tehdä maksusuunnitelmaa, niin lyhennät sitten kuukausi kerrallaan, esim. aina tietyn %-osuuden palkastasi.

Lisäksi täytyy vielä mainita, että noissa vapaaehtoisissa maksusuunnitelmissa ja velkajärjestelyissä mietityttää vielä lisäksi se seikka, että tietojeni mukaan jos ulosotto perii osuutensa suoraan palkasta, niin silloin voisi niiltä kuukausilta, jolloin tulot jäävät huomattavan pieniksi, saada ainakin jotain toimeentulotukea.

Mutta sen sijaan, jos itse lyhentää velkojaan vapaaehtoisesti, ei tähän ole mahdollisuuksia. (Itse en nyt työssäoloaikanani ole vielä tällaiseen tilanteeseen joutunut, mutta kun tosiaan en edes ensi kuukauden rahatilanteestani voi olla varma, niin se huono kuukausi voi olla edessä koska tahansa)

Älä nyt luovuta, eihän tuo velka suuren suuri ole. Jos saat vakityön ja saat vaikkapa 1400 e kk käteen, voit kuukausittain vaikka 100-150e maksaa ja velka lyhenee koko ajan.

Ei 15 000 ole ollenkaan mahdoton summa. Ajattele nyt, isolla osalla ihmisistähän on kymmenen kertaa tuon verran asuntolainaa, ja saavat sen kuitenkin loppujen lopuksi maksettua! :) Kyllä säkin tuosta selviät!

Yhteistyössä