En tahdo tietää asioita ennalta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hullu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hullu?

Vieras
Minusta ennustaminen on huuhaata. Jos joku tulisi ennustamaan minulle jotain, väittäisin ilman muuta, että kyseessä on huijari. En suostu uskomaan moiseen puuhaan, käsitykseni mukaan ennustaminen on mahdotonta.

Omituista tästä tekee se, että mulla on riesanani kyky tietää joidenkin ihmisten kuolema ennalta. Vaikka kuolema olisi äkillinen, enkä olisi tavannut henkilöä kuukausiin. Vihaan sitä. Ja itsepäisesti intän itselleni, ettei semmoinen ole edes mahdollista.

Luulisi, että kyvystä olisi edes jotain iloakin, (ehtisi muka varautua tulevaan) mutta koen sen vain ja ainoastaan taakkana. Jos päähäni yhtäkkiä pälkähtää ajatus, että joku on kuolemassa, mitä muka voin tehdä? Kertoa jollekulle, joka pitää minua hulluna, kuten itsekin pitäisin ihmistä, joka kertoisi minulle vastaavaa?

Ensimmäisiä kertoja, kuin näin kävi, yhtäkkiä mieleeni tuli voimakkaana runomuotoinen ilmoitus, että pappani kuolee pian. Muistan sen yhä sanatarkkaan. Minua hävetti, että ylipäätään ajattelin moista, sillä tietysti tulkitsin, että olin sen itsekseni runoillut. Siinä kohtaa tuntui kamalalta, kun todellakin erittäin pian pappa kuoli, etenkin, kun hänellä ei ollut mitään pitkäaikaissairautta, jonka takia kuolema olisi ollut odotettavissa. Vanhakaan hän ei vielä ollut. Se runonpaskiainen otti ja toteutui.

Toisen kerran jouduin yhtä vahvan ajatuksen takia yhtäkkiä lähtemään sukulaiseni luo, sillä "tiesin", että ellen mene katsomaan häntä saman tien, me emme tapaa enää. Kävinkin oven takana, mutta hän ei ollut kotona. En arvattavastikaan kehdannut soittaa pitkin sukua, tietääkö kukaan, missä ko. henkilö on, toivoin vain, että käymässä mökillä ja kotiutuisi parissa päivässä. Seuraavana aamuna minulle ilmoitettiin, että hänet oli edellispäivänä viety sairaalaan (vain muutamaa tuntia ennen kuin kävin ovella) ja hän oli kuollut yöllä.

Toisaalta olen voinut lohduttaa sairasvuoteen vierellä itkevää ihmistä hyvin vakuuttavalla äänellä, sillä yhtä varmasti tiesin, että erittäin vakava tilanne ei olisi kuolemaksi.

Erään kerran jätin automatkan väliin siitä syystä, että arvelin, etten itse jää henkiin, jos lähden. Tuttu, selkeä tie, hyvä ajosää jne. Seuraavan päivän lehdessä oli uutinen onnettomuudesta, jossa rekan perä oli lähtenyt heittelehtimään ja vastaantulija oli kuollut. Aamupäivällä, jolloin minäkin olisin ollut liikenteessä.

Tällä hetkellä minun on vaikea suhtautua ystävään, jonka isä on sairas. Pelokas ja hätääntynyt ystäväni yrittää parhaansa mukaan uskoa, että isä paranee. Tosi hienoa seurata vierestä ja valehdella, ettei ole mitään hätää. Vaikka on kyse enää viimeisistä viikoista.

Minkä hemmetin poppamiehen kaivan ja mistä, että pääsen tästä paskasta eroon? Tai päälääkärin, joka antaa hullun paperit ja voin piiloutua diagnoosin taa? Tämä on perseestä enkä edelleenkään TAHDO uskoa ennaltanäkemiseen tai muuhun skeidaan.

Et tahdo uskoa, vaikka näet?

En osaa neuvoa, vaikka poden itse ajoittain samaa, mutta aika lievänä. Joskus tuntuu, että viestit joita tulee, menevät ohi, eikä niistä ole silloin haittaa. Joskus taas saa viestin, jota ei pysty kiertämään, ja silloin tunnistan tuon, mitä kuvasit. Viesti voi myös olla epäselvä - tunnen, että kuolema on lähellä, mutten tiedä, kenestä on kyse. Silloin pelottaa.

En usko, että saat diagnoosia ja hullun papereita. Tai onko muuta, millä voisit sellaisia pyytää? Hulluna lääkäri sinua toki pitää.

Jotkut näkevät asioita, joita toiset eivät näe. Ei se aina helppoa ole...?

Onko sulla irl joku, jonka kanssa puhua asiasta omana itsenäsi?

Et tahdo uskoa, vaikka näet?

En osaa neuvoa, vaikka poden itse ajoittain samaa, mutta aika lievänä. Joskus tuntuu, että viestit joita tulee, menevät ohi, eikä niistä ole silloin haittaa. Joskus taas saa viestin, jota ei pysty kiertämään, ja silloin tunnistan tuon, mitä kuvasit. Viesti voi myös olla epäselvä - tunnen, että kuolema on lähellä, mutten tiedä, kenestä on kyse. Silloin pelottaa.

En usko, että saat diagnoosia ja hullun papereita. Tai onko muuta, millä voisit sellaisia pyytää? Hulluna lääkäri sinua toki pitää.

Jotkut näkevät asioita, joita toiset eivät näe. Ei se aina helppoa ole...?

Onko sulla irl joku, jonka kanssa puhua asiasta omana itsenäsi?

En tahdo uskoa, vaikka näen, osuit juuri asian ytimeen. Muutenkin kuulostaa hirveän tutulta. Tuo kerta, kun henkilö joutui sairaalaan ja jonka oven takana turhaan kävin, sattui semmoisena hetkenä, kun mulla todellakin olisi ollut muuta menoa, olin autossa ajamassa ihan toiseen suuntaan. Tieto jysähti tajuntaani, ja siellä pysyi. Ajoin pysäkille miettimään, olenko tosiaan aivan tärähtänyt, vai pitääkö mun kääntyä ja mennä käymään. Itseäni viiripääksi moittien, mutta huolta täynnä käänsin auton ja ajoin hänen pihaansa. En voinut muuta. Edelleen harmittaa, etten tajunnut, mistä oli kyse, hyvästit jäivät heittämättä.

Lääkäriin en kylläkään ole oikeasti menossa, ihan vain siksi, etten todellakaan kehtaa mennä moista ruikuttamaan, maailmassa, jossa kukaan (minä mukaan lukien ) ei hitto soikoon usko koko juttuun. Ihan tarpeeksi käsittämätöntä, että kehtasin laittaa tekstini tänne.

Ystävät ja suku pitävät minua rationaalisena, rauhallisena, tieteellisellä tavalla asioihin suhtautuvana. Vähän vaikea löytää henkilöä, jolle puhua. Olisi edes joku isomummon isotäti, josta liikkuisi tarinoita, joku "shamaani" tai vastaava, niin voisin edes ajatella, että tämä on vain sukuvika.

Tietty jos uskaltaisi, voisi aina katsoa mitä tästä seuraa jos yrittäisi hyväksyä asian, mutta kun en uskalla.

Hassua, että jollakulla muullakin on tätä. Kiitos Rigel!

(vauva heräsi, menen rauhoittelemaan)

Se voi olla sukuvika. Ja itse uskon siihen, että henkilöt, joista saan viestejä, ovat tämän saman kyvyn/vaivan piirissä myöskin. Että prosessissa on ikäänkuin lähettäjä ja vastaanottaja. Oletettavasti toimin lähettäjänä itse myös, en vain tiedä sitä. Tai onhan siitäkin yksi kokemus, mutta silloin oli toisena osapuolena todellinen tietäjä.

Minusta vaihtoehdot ovat 1. uskaltaa tai 2. pakoilla ja piileskellä. Mieluummin olen avoin.

Ajoittain saan olla enemmän rauhassa. En tiedä, johtuuko rauhallisempi kausi minusta itsestäni vai jostakin ulkopuolisesta tai olosuhteista.

Mua kismittää juuri nyt kai eniten se, että tässä oli tosi pitkä "normaali" kausi. Luulin, että saan unohtaa koko asian.

Nuorempana mua ei ihan hirveästi tämä rassannut, mutta jossain vaiheessa törmäsin ihmisiin, joilla oli uskonnollinen kanta asioihin. En tokikaan mennyt sanomaan asiastani mitään ääneen, mutta jouduin jokusen kerran kuuntelemaan pitkiä puheita, miten kaikki ennustamiseen liittyvä on pääpirusta lähtöisin ja johtaa ikuiseen kadotukseen ja sun liirum sun laarum. Syntyi tarve pohtia, onko tämä nyt sitten hyvä vai paha ominaisuus, mistä se on peräisin ja mitä siitä seuraa. Aiemmin saatoin olla piittaamatta asiasta, ominaisuus oli toki olemassa, mutta yritin sivuuttaa sen. Hankaluuksia tulee kuitenkin silloin, jos joutuu erikseen rationalisoimaan jotakin näin järjenvastaista ja pohtimaan sitä. Oikeastaan tulisin tämän kanssa toimeen, jos minua ei vaivaisi, olenko tietyllä tavalla "pahanteossa" tahtomattani. Siis kun tietäisi, mistä tämä johtuu..!

Ehkä se on asia, joka ei selviä ikinä tai se selviää vasta myöhemmin. Mutta kun mä tahdon nyt heti.

Joopa joo. Kolme päivää sitten tuli fiilis ja tänään sitten se puhelu. Taas yksi "sattuma." Mitä minä tällä tiedolla oikein teen? Läheinen on kuollut vaikka mikä olisi. :(

Sympatiat sulle.
Itse "sairastan" samaa tautia. Itselle se vaan tapahtuu aina öisin. Useasti keskustelen näiden henkilöiden kanssa unessani.

Viimeksi näin unen jossa isäni kuoli, mutta olikin saanut vaan sairaskohtauksen yöllä ja joutunut sairaalaan. Äitipuoli soitti asiasta aamulla, kun en kehdannut mennä tuollaisen unen takia soittamaan isäukolle.

Olen jälkeenpäin kuullut, että meillä olisi suvussa jotain vastaavia skillejä ollut.
Ateistina ja skeptikkona olen kyllä yrittänyt keksiä miljoonia selityksiä tälle. En vaan keksi.
Se tunne on vahva, todella vahva. Se ei oikeastaan ole edes tunne, vaan sanoisin sitä tunnetta tiedoksi, mitä ei pidä tietää.

Itsellä on se etu, että en saa sitä muista kuin ihmisistä joihin minulla on todella vahva tunneside. Downside, että se ei koske pelkästään kuolemista. Helpoimpia oli keskustelu pitkään sairastaneen isoäitini kanssa hänen kuolinyönään. Pahin oli kun sain unessani selville, että ihastukseni oli löytänyt toisen. Miettikääpä sitä tunnetta hetki. Etuna se että asioita voi prosessoida sitten joitakin tunteja, ennenkuin ne iskee lapiolla naamaan. Tätä "tietoa" kyllä kielsin itseltäni ja vakuuttelin, että on vain unta, on vain unta.
Eipä ollut ei.

Uusimmat

Yhteistyössä