En tahdo äitiäni elämääni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lilli

Vieras
En jaksa, en tahdo enkä voi ymmärtää.

Sen mä vielä jotenkin jaksan ymmärtää, että on alkoholisti. Mutta muu meneekin jo yli ja pahasti!

Tänne meidän luo, tai veljensä luo tai vanhempiensa luo se välillä pakenee väkivaltaista puolisoaan. Käy tekemässä rikosilmoituksen ja taas palaa tän miehen luo kuin ei mitään.
Ja sitten voivottelee kuinka elämä on kamalaa!

Tässä on nyt sille koko suvun voimin puhuttu, tarjottu apua, kerrottu turvakodeista yms. Eikä sillä ole mitään merkitystä.
Aina palaa tuttuihin kuvioihin.

Viime viikollakin ilmaantui tänne meille silmä mustana ja muutenkin kärsineen näköisenä. Ja korkkasi siiderin aamupäivällä. Ja kehtasi vielä ottaa nokkiinsa kun kielsin juomasta meillä. Mä en tahdo lapseni näkevän moista touhua, enkä niitä mustia silmiäkään! Onneksi lähti aika nopsaan jatkamaan matkaansa.

Mun alkaa mitta olla täysi. Eihän mun todellakaan ole pakko sietää moista!

Ei ole pakko kestää. Joskus on vain paljon helpompi jatkaa elämää ilman, jälkeenpäin tuntuu kuin painolasti olisi tipahtanut harteilta. Omakin elämä on elettävä.

Perhe on ihmisen voimavara ja oikeasti ainoa pysyvä asia ihmisen elämässä.

Äitisi on vaivalla sinua kantanut 9 kuukautta. Kärsinyt kaikki pahoinvoinnit, kolotukset supistukset, säryt ja synnytyskivut. Yöt valvonut sinun vierelläsi toivoen sinulle pitkää ja hyvää elämää sinua ruokkien. Ja nyt sinä vuorostasi toivot hänelle mahdollisimman lyhyttä elämää ja poissa silmistäsi.

?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Äitisi on vaivalla sinua kantanut 9 kuukautta. Kärsinyt kaikki pahoinvoinnit, kolotukset supistukset, säryt ja synnytyskivut. Yöt valvonut sinun vierelläsi toivoen sinulle pitkää ja hyvää elämää sinua ruokkien. Ja nyt sinä vuorostasi toivot hänelle mahdollisimman lyhyttä elämää ja poissa silmistäsi.

?

tytär on kärsinyt äidistään koko elämänsä!

Niinpä. Tässä nyt on ollu muutenkin huolta, niin ei jaksaisi näitä äidin tempauksia.
Ja kaikille muillekin läheisille tuo äitini elämäntyyli on kovin raskasta kestettävää.

Mä välillä toivon että tulisi se yksi kaiken lopettava lyönti..Pääsisi äitikin pois.

?

Sinun mielipiteesi.

Voisitpa hetkeksi astua kenkiini.. Ihan helppoa ei ole koskaan ollut elämä äitini kanssa.

?

paskat sanon minä perhe ei oo se kenestä oot tullut vaan perhe on se kuka sua rakastaa ja luottaa ja uskoo kenen kanssa jaat elämäs. Perhe ei oo verisiteistä kiinni

Perhe ei oo mikään juoppo akka joka saa sut voimaan pahoin.

paskat sanon minä perhe ei oo se kenestä oot tullut vaan perhe on se kuka sua rakastaa ja luottaa ja uskoo kenen kanssa jaat elämäs. Perhe ei oo verisiteistä kiinni

Niin, mulla on nyt oma perhe. Mies ja lapsi. Ja heille tahdon antaa kaiken liikenevän energiani. Ja tietysti pitää jaksaa huolehtia itsestäänkin.

Tietysti mua surettaa äidin kohtalo mutta se ei ole mun käsissäni.

Alkuperäinen kirjoittaja lilli ap:

Niin, mulla on nyt oma perhe. Mies ja lapsi. Ja heille tahdon antaa kaiken liikenevän energiani. Ja tietysti pitää jaksaa huolehtia itsestäänkin.

Tietysti mua surettaa äidin kohtalo mutta se ei ole mun käsissäni.

Sanot äitilles että hoitaa itsensä kuntoon ja muuttaa sen miehen luota pois niin sen jälkeen voi palata teidän elämään jos on halukas mutta nyt et sitä tilannetta jaksa katsoa oman ja perhees hyvinvoinnin takia.

Sanot äitilles että hoitaa itsensä kuntoon ja muuttaa sen miehen luota pois niin sen jälkeen voi palata teidän elämään jos on halukas mutta nyt et sitä tilannetta jaksa katsoa oman ja perhees hyvinvoinnin takia.

No kuule, se on hakenut avioeroa, lähestymiskieltoja ja tehtaillut rikosilmoituksia, mutta aina se palaa tän miehen luo.

Mä en enää voi edes sanoa rakastavani äitiä. En tiedä olenko koskaan edes rakastanut.

No kuule, se on hakenut avioeroa, lähestymiskieltoja ja tehtaillut rikosilmoituksia, mutta aina se palaa tän miehen luo.

Mä en enää voi edes sanoa rakastavani äitiä. En tiedä olenko koskaan edes rakastanut.

No sit et ole sen kanssa tekemisissä. Soitat poliisit jos tulee teille pahassa kunnossa. ehkä kuulostaa kaameelta mut ei varmaan ole vaihtoehtoja ja kun sun äitis sen huomaa ja toiv ymmärtää ettet oo tekemisissä ennen kuin korjaa elämänsä kuntoon niin toivottavasti myös tekis sen loppujen lopuks kun huomaa et tyttärensä on menettämässä

?

Mielipide ihmiseltä jonka läheisellä ei koskaan ole ollut alkoholi ongelmaa?

Vaikea tilanne ap:llä. Jollakin tavalla se on vain hyväksyttävä, että toisen puolesta ei voi valintoja tehdä. Minusta on ihan hyvä että olet tehnyt selkeät rajat että teillä tai lasten nähden ei juoda, sitä ei kenenkään tarvitse sietää. Enemmän alkoholistia itseäänkin autaa se kun juomista ei hyväksytä kuin se että paapotaan silloin kun asiat menee päin p:tä.

No sit et ole sen kanssa tekemisissä. Soitat poliisit jos tulee teille pahassa kunnossa. ehkä kuulostaa kaameelta mut ei varmaan ole vaihtoehtoja ja kun sun äitis sen huomaa ja toiv ymmärtää ettet oo tekemisissä ennen kuin korjaa elämänsä kuntoon niin toivottavasti myös tekis sen loppujen lopuks kun huomaa et tyttärensä on menettämässä

Viime vuonna kertoi olevansa vakavasti sairas, elinaikaa muka muutama kuukausi. Ja täysin paskapuhetta oli!
Ei sillä ole muuta sairautta kuin alkoholismi ja sen tuomat muut jutut.
Valehteleekin siis aika sujuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja pims:
No asia on vaan niin, että äitisi ei voi parantua ennekuin itse sitä haluaa.
Ainoa asia, jonka sinä voit enää tehdä on SUOJATA ITSESI ja oman perheesi.

Tuskin se tuosta suosta elävänä pois pääsee. Sinne uppoaa.

Jos on jo niin syvällä, että juo käsidesiä kun muutakaan ei ole, niin mikä on ennuste paranemisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja pims:
No asia on vaan niin, että äitisi ei voi parantua ennekuin itse sitä haluaa.
Ainoa asia, jonka sinä voit enää tehdä on SUOJATA ITSESI ja oman perheesi.

Tuskin se tuosta suosta elävänä pois pääsee. Sinne uppoaa.

Jos on jo niin syvällä, että juo käsidesiä kun muutakaan ei ole, niin mikä on ennuste paranemisesta?

Ennusteesta en tiedä, mutta periaatteessahan se välähdys omasta sairaudesta ja hoidon tarpeesta voi tulla milloin vai. Eriasia on tietenkin mitä rankka ja pitkäaikainen juominen on elimistössä aiheuttanut puhumattakaan henkisestä- ja sosiaalisestapuolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Ennusteesta en tiedä, mutta periaatteessahan se välähdys omasta sairaudesta ja hoidon tarpeesta voi tulla milloin vai. Eriasia on tietenkin mitä rankka ja pitkäaikainen juominen on elimistössä aiheuttanut puhumattakaan henkisestä- ja sosiaalisestapuolesta.

En tiedä kuinka paljon se juominen on vaikuttanut, mutta iskut päähän on aiheuttaneet aivoverenvuotoja, aivotärähdyksiä ja epileptisiä kohtauksia.

Toki se juominenkin tekee tehtävänsä.

Mitä jos teet sille selväksi, että et halua olla missään tekemisissä sen kanssa ennen kuin on hakemut hoitoa alkoholismiinsa. Sanot sille, että sulla on lapsi, jota suojelet etkä halua alkoholia lapsen elämään.

Luulis jossain vaiheessa herättelevän paatunuttakin ihmistä, jos oma lapsi katkaisee välit alkoholin takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos teet sille selväksi, että et halua olla missään tekemisissä sen kanssa ennen kuin on hakemut hoitoa alkoholismiinsa. Sanot sille, että sulla on lapsi, jota suojelet etkä halua alkoholia lapsen elämään.

Luulis jossain vaiheessa herättelevän paatunuttakin ihmistä, jos oma lapsi katkaisee välit alkoholin takia.

Silloin kun odotin tuota omaa lastani, äiti lupasi parantaa tapansa. Että olisi hyvä mummu ja osallistuisi lapsenlapsensa elämään. Paskat!

Ja ehkä minäkin kaipaisin äitiä, ihmistä jolle voi puhua mistä vaan. Onneksi mulla on ihana anoppi joka tekee äitini virkaa :heart:

Ymmärrän tunteesi lilli ap täysin. Olen nimittäin samassa venessä: alkoholisti äiti joka nähtävästi on myös narsisti. Hän ei sentään turpaansa keneltäkään ota, hän vain imee kaikki lähimmäisensä henkisesti täysin kuiviin ja jos ei voi sitä tehdä hän torjuu, vihaa ja inhoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja banaanilaiva:
Ymmärrän tunteesi lilli ap täysin. Olen nimittäin samassa venessä: alkoholisti äiti joka nähtävästi on myös narsisti. Hän ei sentään turpaansa keneltäkään ota, hän vain imee kaikki lähimmäisensä henkisesti täysin kuiviin ja jos ei voi sitä tehdä hän torjuu, vihaa ja inhoaa.

:hug:

Kyllä tuo munkin äiti välillä suustaan sammakoita päästää. Me muut muka kuvitellaan olevamme niiiiiiiin paljon parempia ihmisiä.

Siis ihan todella imee mehut pois.
Kerran hain sen ensiavusta meille lepäämään ja osakseni sain pelkkää vittuilua.

Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Mielipide ihmiseltä jonka läheisellä ei koskaan ole ollut alkoholi ongelmaa?

Vaikea tilanne ap:llä. Jollakin tavalla se on vain hyväksyttävä, että toisen puolesta ei voi valintoja tehdä. Minusta on ihan hyvä että olet tehnyt selkeät rajat että teillä tai lasten nähden ei juoda, sitä ei kenenkään tarvitse sietää. Enemmän alkoholistia itseäänkin autaa se kun juomista ei hyväksytä kuin se että paapotaan silloin kun asiat menee päin p:tä.

Mä en voi äitini elämää elää ja hänen puolestaan valintoja tehdä.
Ja todellakaan meillä ei alkoholia juoda keskellä päivää. Oli lapsi sitten paikalla tai ei.

Yhteistyössä