en sit päässy :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallekarhu2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nallekarhu2

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
1 485
0
36
Mä olin hakenu kouluun jkl:n tradenomiks ja en päässy :| sitä vastoin pääsin tradenomiks kotipaikkakunnalleni ja mä en halunu tänne ees kovaa ku mun oli tarkoitus muuttaa avopuolison kanssa jyväskylään kun hän pääsi yliopistoon sinne..
en nyt sit tiedä mitä tekis.. ollaan niin kauaa asuttu yhes ettei jaksais mitää kaukosuhteita alkaa vääntää ja olis raskasta ku ei näkis ku ehkä pari kertaa kuus :'( haluisin muuttaa sinne jyväskylään mut toisaalta mulla ei oo siellä sit mitää järkevää koulutuspaikkaa niin pitäis vaan töitä yrittää saada.. en tiiä.
Oli pakko purkaa, tuli niin paha mieli ku ei valittu opiskelemaan :/

tai sit menet vuodeksi tonne mihin pääset, ja vuoden päästä haet siirtoa perhesuhteiden perusteella (onko teillä lapsia, jos on varmasti saat ...ei isiä voi erottaa lapsista ;) )

Eli maks. vuosi tarvis kärsiä.

Höh :( NO mites, jos aloitat opiskelun entisellä paikkakunnalla ja yrität sitten myöhemmin päästä Jyväskylään jatkamaan? Vaikka toisaalta, eihän se mukava ole erossakaan olla pitkiä aikoja... :/

Meillä oli muuten sama tilanne monella, kun aikoinaan alotin yliopiston, mutta kellään ei ollu lapsia. Käytiin vuosi toisessa yliopistossa, mutta kun oma koti oli muualla, haettiin vuoden päästä siirtoa ja saatiin.

Kantsii ton vuoden aikana opiskella mahdollisimman paljon ja saada mahdollisimman hyviä arvosanoja. En tiedä, onko sama AMK:lla, mutta oppilaitos saa rahaa jokaisesta valmistuneesta. Eli jos sulla on näyttää, että olet ahkera ja pärjäät hyvin, pääset paremmin, sillä mitä todennäköisemmin valmistut pian ja tuot rahaa koululle. ;)

Soita joka päivä peruutuspaikoista ko. laitoksen kansliaan. Itse olin aikoinani 24. varasijalla kauppaoppilaitokseen opiskelemaan, mutta kun joka päivä soitin kansliaan ja kysyin tilannetta ja vakuuttelin opiskeluintoani, niin sieltäpä sitten soitettiinkin ja pääsin peruutuspaikalle opiskelemaan! Yrittänyttä ei laiteta.

no siellä sanottiin että peruutuspaikkoja tulee tuskin koska ne on muutenki valinnu sinne jo liikaa opiskelijoita eli peruutuksia on pakko tulla eikä ketä otettais tilalle. onko toi siirto juttu sit ihan mahdollista? meillä ei oo lapsia joten se hankaloittaa. jos meenkin tonne amk:iiin niin sit jos en saakaan siirtoa niin ottaa päähän. en oikein tiedä näistä :|

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
no siellä sanottiin että peruutuspaikkoja tulee tuskin koska ne on muutenki valinnu sinne jo liikaa opiskelijoita eli peruutuksia on pakko tulla eikä ketä otettais tilalle. onko toi siirto juttu sit ihan mahdollista? meillä ei oo lapsia joten se hankaloittaa. jos meenkin tonne amk:iiin niin sit jos en saakaan siirtoa niin ottaa päähän. en oikein tiedä näistä :|

Ei tietenkään varmaa, mutta mäkin sain ;) (tosin yliopistojen välillä, kuten aiemmin sanoin) ja mun kaks kaveria myös.

Eli toivoa on, ja itse voit vaikuttaa tilanteeseen just tolla, että teet tän vuoden aikana mahdollisimman paljon ja hyvillä arvosanoilla. :)

Ei se reissaaminen niin kamalaa ole, jos tietää, että se on tilapäistä. :)

no täytyy nyt sitten miettiä jos hakis tota siirtoa niin ei enää sit tarttis mennä pääsykokeisiin uudelleen.. toisaalta mua on stressannu myös se muuttaminen ku oon tosi huono sopeutumaan isoihin muutoksiin, sit sais viel asuu täällä :D mut muutoshan seki on ku ei kultaa enää näekään pitkiin aikoihin..

Ainiin ja tieto tosta siirrosta tulee (tai ainakin meillä tuli) muuten ennen kun ne tavan pääsykokeet pidetään, joten voithan sitten hakea uusiksi ihan tavallisellakin tavalla, jos et siirtoa saa.

Silloin sulle luetaan aiemmat opiskelut (jos ovat samaa) eduksi ja pääset helpommalla.

no täytyy nyt sitten miettiä jos hakis tota siirtoa niin ei enää sit tarttis mennä pääsykokeisiin uudelleen.. toisaalta mua on stressannu myös se muuttaminen ku oon tosi huono sopeutumaan isoihin muutoksiin, sit sais viel asuu täällä :D mut muutoshan seki on ku ei kultaa enää näekään pitkiin aikoihin..

Kuin pitkä välimatka teille sit oikein tulee? ...meillä oli ukon kanssa 500 km parhaimmillaan (vuoden ajan), mutta silti onnistuttiin näkemään joka viikonloppu...

mitenkäs sitte sen kans että ku oon päässy myös jkl:n talouskouluun ja sinne pääsin. tosin se ei mua enää kiinnosta yhtää, se alkaa mahdollisimman huonoon aikaan, en sillo vielä pääsis ees muuttaa sinne, ja turha mun mielestä on 5kk opiskella "turhaan" ku osaan kuitenki jo laittaa ruokaa ym. kattooko työkkäri yms kieroon jos perun senki? jos menisinki tekee töitä ja saisin tyyliin työt aloitettua vasta lokakuus esim. en itteeni oo kyl ilmottanu työkköriin mut voiko ne ruveta valittaa siitä? *haluaa oikeaan kouluun, ei talouskouluun*

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:

Kuin pitkä välimatka teille sit oikein tulee? ...meillä oli ukon kanssa 500 km parhaimmillaan (vuoden ajan), mutta silti onnistuttiin näkemään joka viikonloppu...

ei tulisku joku 150-200km mutta ku ne bussi/juna liput maksaa niin paljo että miehen kans laskettiin ettei me muutenkaa päästäis käymään täällä ku vaan joka toinen vloppu korkeintaan, niillä tuloilla. me ku ei haluta elää vaan makaroonilla ja kaurapuurolla vaan halutaan että siihen ruokaan jää sitä rahaa kunnolla.. tosin en nyt sit tiedä jos mies asuis siel yksin niin miten sitte.. TOSIN meil on siel jo opiskelija-kaksio hommattuna että en tiedä olisko miehellä ees varaa pitää sitä yksin pystyssä, ku sais vaan n 200e asumislisää

no eihän tommonen 200km reissu maksa bussilla paljon mitään kun on opiskelija! eikä junalla. mie jo kuvittelin et tuhansien kilsojen päähän tuli muutto mut tuossa nyt ei puhuta kuin ehkä 10e matkoihin.....

mut kysele peruutuspaikkoja tai ano siirtoa parin kuukauden päästä.

minäkin sain peruutuspaikan, vaikka etukäteen sanottiin, että ei niitä peruutuspaikkoja ole. :D Kannattaa yrittää. Ja mikset kokeilis talouskoulua, se on lepposa paikka, ei melkein tunnu opiskelulta ollenkaan, saat opintotukea puolelta vuodelta ja voit hakea keväällä uudestaan tradenomikouluun. Kyllä kannattaa samalle paikkakunnalle lähteä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minäkin sain peruutuspaikan, vaikka etukäteen sanottiin, että ei niitä peruutuspaikkoja ole. :D Kannattaa yrittää. Ja mikset kokeilis talouskoulua, se on lepposa paikka, ei melkein tunnu opiskelulta ollenkaan, saat opintotukea puolelta vuodelta ja voit hakea keväällä uudestaan tradenomikouluun. Kyllä kannattaa samalle paikkakunnalle lähteä!

hmm.. tää antoi kyllä lohtua jos sittenki pääsis.. :flower:

Yhteistyössä