Mene ihmeellä.
Lääkäriaikaa odottaessa voit kokeilla seuraavia kotikonsteja, jotka mulla ovat auttaneet:
- kuppi tai pari kamomillateetä ennen nukkumaanmenoa
- jos ajatukset pyörii päässä, nouse ylös ja kirjoita 10min kaikkia mahdollisia huolenaiheita paperille. Senjälkeen sano itsellesi: huolehdin näistä seuraavan kerran vasta huomenna, nyt nukun.
- yritä päiväsaikaan, ei siis liian myöhään illalla, ulkoilla ja liikkua reippaasti niin paljon kun ehdit. laukaisee stressiä niin ajatukset ei käy niin ylikierroksilla
- yritä pistää tietokone ja telkkari kiinni viimeistään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa, ruudun loiste aktivoi myös ja vaikeuttaa rauhoittumista
- jos sulla on ongelmaa väärän vuorokausirytmin kanssa, eli nukuttaisi vaan aamulla mutta illalla uni ei tule, yritä rukata vuorokausirytmiäsi valon avulla. jos sulla ei ole kirkasvalolamppua aamulla käytettäväksi, voisit ainakin ajastimella pistää jonkun valon syttymään jonkin aikaa ennenkuin herätyskello soi. tähän vuodenaikaan tästä ei kyllä välttämättä ole samaa hyötyä kuin pimeämmällä (jos siis on valoisaa jo joka tapauksessa kun heräät). illalla hissuttele hämärässä.
Mulla siis myös ajoissa nukahtaminen tuotti pitkään vaikeuksia, kun sain unta, niin sen laatu oli kyllä ihan hyvää. Terveenä en ole myöskään heräillyt juuri yöllä tai aamuyöstä, masentuneena tuo oli ongelma. Aloin sitten pitää nukkumisesta kirjaa lääkärille näytettäväksi ja päätin siinä odotellessa kokeilla kaikkia mahdollisia keinoja, ettei lääkäri ainakaan voi sanoa etten olisi yrittänyt itse. Uni alkoi sitten tullakin paremmin, uskon että siihen vaikutti ennenkaikkea myös muuttunut asenteeni. Eli en enää stressannut nukkumisesta vaan annoin itselleni luvan mennä lääkäriin ja hakea nukahtamislääkkeitä, jos nukkumisvaikeudet jatkuvat.