En pysty puolustamaan lastani!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut

Vieras
Olen aina ollut koulukiusattu ja jos olen nähnyt, että tytärtäni esimerkiksi tönitään tarhan pihalla, en ole pystynyt tekemään mitään muuta kuin luomaan murhaavan katseen tönijään. En kerran Ikeassakaan pystynyt kuin siihen, kun eräs lapsi tuli yllättäen ja tunki hänen edellään liukumäkeen. Pitäisi saada ne sanat itsestään, että "noin ei saa tehdä" tai "minun tytärtäni ei tönitä" tytärkin alkaa vielä ajatella ettei äiti puolusta vaikka yritänkin, en vain tee sitä sanoilla! Onko kellään muulla samaa?

Mussakin on enemmän naarasleijonan vikaa, eli kyllä puolustan omiani, tosin vain syystä ja pyrin nätisti sanomaan jos pakko. (esim. joku tönii lastani tai etuilee)
Opettele pikkuhiljaa, asiat voi tehdä nätisti kuten edelle tunkevalle voi sanoa, että hei, huomasitko että tämä pieni oli ennen, päästäisitkö hänet ohi, niin sitten on taas sun vuorosi.

Siis asioita voi hoitaa nätisti, yleensä tehoaakin paremmin ja lapsesi näkee että puoliaan voi pitää ja silti olla ystävällinen

No ajattele, että ei se toinen ääripääkään ihan kiva ole lapsen näkökulmasta: että ihan pienestäkin äiti aina puuttuu.

Uskon, että jos joku tekisi jotain todella pahasti tyttärellesi heräisi sinussakin se leijonaemo puolustamaan.

Voit puhua lapsen kanssa tilanteista jälkikäteen: että se teki väärin eikä varmaan tuntunut kivalta ja lapsi itse voi sanoa sen pahantekijälle jne. Mutta hienoa oli, että et töninyt takaisin, kun se on rumasti tehty.

Ehkäpä minäkin. Nämä ovat olleet yksittäistilanteita, joissa en ole pystynyt lastani puolustamaan. Jotain kärhämää on siis jo aiemmin ollut. Avuton lapseni ei ole, ärähtää itsekin varmasti jos häntä kohdellaan väärin ja niin ärähdän minäkin. Yksikään äpärä ei tule minun lastani koulussa piinaamaan tai joutuu minun kanssani tekemisiin.

Voi kiitos paljon! Ehkäpä kaikkiin pienimpiin riitatilanteisiin ei olekaan syytä puuttua, lapsi oppii näin ratkomaan ne itse. Viimeksi kun lapsellani oli pitkäaikaista kränää toisen kanssa, puhuin siitä tarhan väelle useaan otteeseen ja he lupasivat pitää näitä kahta paremmin silmällä. Kehotin myös tytärtäni sanomaan tarhatädeille jos jotain kiusaamista ilmenee ja äidille tai isälle joka tapauksessa. Korostin että kiusata ei saa ja että hän tekee hienosti jos ei töni tms. takaisin.