en pysty nukkumaan, jos vauva ei nuku vieressä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rötvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rötvä

Vieras
... siis meidän sängyssä. Jos hän nukkuu yön omassaan, niin mun on koko ajan pakko välillä kurkata hengittääkö hän. Niin, enkä pysty nukkumaan myöskään ilman yövaloa, niin etten näe vauvaani kun haluan...

niin ja vauva kohta 6kk.

Mäkin nukun paremmin kun lapset nukkuu vieressä. Meillä on kohta 3v ja 6kk ikäset muksut, ja nukutaan siis kaikki samassa sängyssä. Esikoinen saattaa joskus nukkua omassa sängyssä, mutta harvemmin. Saa siis mennä jos itse haluaa. Vauvan kanssa siinä on kyllä semmonenkin pointti, että imetys on niin paljon helpompaa kun on siinä vieressä:) Ei siinä mun mielestä mitään ongelmaa ole, jos kaikki saa nukuttua. Meillä ainakin toimii. Joillakin toimii se että kaikki nukkuu eri huoneissa, toisilla toimii perhepeti. En mä ainakaan osaa sanoo että toinen olis jotenkin "väärin":P

Elä siirrä vauvaa pakolla eri huoneeseen, jos se tuntuu sinusta väärältä tai pahalta. Varmasti menee tuokin vaihe ohi tai ainakin muuttaa muotoaan kun aikaa kuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mäkin nukun paremmin kun lapset nukkuu vieressä. Meillä on kohta 3v ja 6kk ikäset muksut, ja nukutaan siis kaikki samassa sängyssä. Esikoinen saattaa joskus nukkua omassa sängyssä, mutta harvemmin. Saa siis mennä jos itse haluaa. Vauvan kanssa siinä on kyllä semmonenkin pointti, että imetys on niin paljon helpompaa kun on siinä vieressä:) Ei siinä mun mielestä mitään ongelmaa ole, jos kaikki saa nukuttua. Meillä ainakin toimii. Joillakin toimii se että kaikki nukkuu eri huoneissa, toisilla toimii perhepeti. En mä ainakaan osaa sanoo että toinen olis jotenkin "väärin":P

Niin mutta kai sä nyt luit ap:n tekstin tarkkaan. Siksi vauva nukkuu vieressä, ettei tarvitse vauvan sänkyyn kurkottaa varmistelemaan nukkuuko tai että pitää nukkua yövalo päällä, että näkee koko ajan vauvan...ei todellakaan ollut syy se, että kaikki nukkuisi hyvin. Ei siis ihan normaalia tuo ap:n toiminta.

No jaa, en mä tiedä. Kyllä mäkin esikoista aika tarkkaan "kyttäilin":) Ja kyllä nykyäänkin tulee välillä kuulosteltua vauvaa että hengittääkö. Ei se mulla kyllä unta häiritse enkä yövalookaan käytä. Mutta toisaalta, jos kerta nukkuu huonosti sillon kun vauva on omassa sängyssään, niin miksi ei vois nukkua samassa... Jos siis vauva ei häiriinny näistä "tarkastuksista":) Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa kun muksu kasvaa. Kätkytkuoleman riski on kumminkin 8kk ikäseks asti "korkea" (no eihän se yleistä oo, mutta siis kätkytkuolema alle 8kk ikäsellä on tavallisempaa kun sitä vanhemmalla).

niin.. no tuon kätkyn takia oonkin ihan "hysteerinen". pitäis varmaan olla se hälytinjuttu vai mikä lie niin osais vähän rentoutua...
sanoin jo ekalla neuvolakerralla että kun pitää koko ajan käydä tarkistamassa.. niin neuvolatäti sanoi vaan että jos se tapahtuu niin sä et sille oikein mitään voi...

On siinä kyllä semmonenkin juttu, että kätkytkuolemia käy vähemmän niille vauvoille, jotka nukkuu vieressä. Ne saa omaan hengitykseen "tukea" siitä kun äiti siinä vieressä hengittää. Että nukuta vieressä vaan, ei siitä ainakaan haittaa tän asia suhteen oo;) Paitsi jos sinä tai miehes tupakoitte, sillon taas vieressä nukuttaminen lisää kätkytkuoleman riskiä!

Ihan luonnollista olla huolissaan vauvasta. Unen vahtiminen vähenee ajan myötä. Mutta kyllä vielä leikki-ikäisiäkin tulee välillä vilkaistua, jos nukkuvat "liian hiljaa".

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
No kyllä oudolta kuulostaa :o Voi lapsiparka jos tuota pitkäänkin jatkat...

kait tämä nyt oli sarkasmia?

Ei todellakaan :headwall:

no huh, mitä haittaa tuosta sitten vauvalle on? Tai mikä siinä tarkalleen ottaen on haitallista?

No varmaan se että nää äidit kun nukuttaa vauvaa heti omassa sängyssä ja pian omassa huoneessa ( harvoi imettävätkään kuin hetken) ovat niin vieraantuneita äitiydestä ja omasta lapsestaan että normaali huoli on heistä omituista tai sairasta. Mun mielestä omituista on se ettei halua olla lähellä lastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
huoh... olen siis todellakin liian riippuvainen?!
päiväunien aikaankin mun on pakko käydä välillä kurkkaamassa vaunuihin että hengittääkö...

sinusta en tiedä mutta minä tarkistelin nyt 1v. pientäni monta kuukautta öisin kun hän muutaman päivän iässä joutui tehohoitoon hengitysvaikeuksien vuoksi, pelkäsin koko ajan että kotona tulee jotain(vaikka päästivät hyvillä mielin sairaalasta )

Voi teitä :kieh: Mun kuopus on 1v8kk ja on nukkunut joka ikinen yö mun vieressä samassa sängyssä. Aluksi sen takia, ettei suostunut nukkumaan omassa sängyssä ja tää on sujunut ihan mainiosti, joten en ole nähnyt vielä tarpeelliseksi opetella muutakaan nukkumispaikkaa.

Nuku vain vauvan kanssa! Ei se enää 18 vuoden päästä viereen kinua. Meillä vauva syntyi hätäsectiolla ja olin tosi neuroottinen ekan vuoden (menettämisen pelko oli kova). Nukuin itse paremmin vauvan kanssa ja imetykset oli helpompia.
Nyt tyttö on 1v7kk ja nukkuu suurimman osan öistä omassa sängyssään, omassa huoneessaan. Hetken ovat vain pieniä, eikä perhepedistä mitään haittaa ollut ainakaan meillä.

Yhteistyössä