en pysty lopettaa pumppaamista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Tilanne on siis seuraavanlainen: Pieni poikani syntyi 6kk sitten ja hänellä on muutama synnynnäinen tilannetta vaikeuttava asia, mutta ei siitä sen enempää. En ole imettänyt ollenkaan, vaan pumpannut alusta lähtien maidot vauvalle.

Nyt tilanne on todella paha. Olen niin väsynyt etten jaksa tehdä juuri kun pakolliset asiat. Ulkona olisi kiva käydä mutta ei ole aikaa. Kun menen ulos mietin että tämäkin aika on pumppaamiselta pois. Nukkua olisi kiva mutta vauva syö tiheästi öisin eikä muutenkaan ole paras nukkuja. Olisi kiva joskus ottaa vaan rauhallisesti ja nauttia mutta en pysty.

Lisäksi olen hyvin ärtynyt 24/7, valitan miehelleni ihan jatkuvasti, unohtelen asioita jne. Olemme todella huonossa jamassa parisuhteemme kanssa ja tämä asia, niin hullua kuin se onkin, vaikuttaa osaltansa asiaan. Mieheni sanoo että mietin vain pumppaamista, yrittää tukea ja auttaa mutta hänkin on jo ihan kypsä.

Herään siis aamulla ennen vauvaa pumppaamaan, samoin kaikki päiväunet käytän siihen sekä illalla vauvan mentyä nukkumaan pumppaan vielä. Yöllä en sentään herää sitä varten.

Tiedän että olisi parempi jos lopettaisin. Tiedän ettei sillä ole niin suurta merkitystä, että sen koskaan lapsestani huomaisin kumpaa hän on saanut. Tiedän että minun pitäisi lopettaa.. mutta en vain pysty.

Mikä minua oikein vaivaa?

Laita sekaa korviketta niin ei tarvi pumpata koko ajan. Omalla lapsella oli kitalakihalkio joten ei pystynyt imemään tissista suoraan vaan pullosta vain. Maito oli tiukassa ja olin kiinni lypsykoneessa varmaan 8 h päivässä jotta vauva sai maitoa. 8 kk ikään saakka jaksoin niin että laitoin aina 30 prossaa korviketta ja loput tissimaitoa. Yöllä en pumpannut lainkaan vaan lypsin varastoon.

ikävä tilanne. vähennä pumppaamista, niin maidon tulo vähenee luonnollisesti, ota vaikka suunnitelma, minkä verran pumppaat tietyssä ajassa, ja vähennät portaittain pumppausta. luonnollinen lopetus.

ehdottomasti kannattaa lopettaa pumppaus, jos tuloksena on virkeämpi äiti :)

Kaikki muu kuullostaa mun mielestä ihan normaalille vauva-arjelle ;)
Paitsi että kauanko sää joudut aina kerrallaa pumppaa?? Kiinnitin vaan huomioo tuohon etä kaikki päiväuniajat pumppaat?
Onhan sulla (vaikka vuokrattuna) kunnon sähkönen pumppu kahdella suppilolla?

Kuulostaa siltä, että olet tosi uupunut. Mitäpä jos keskustelisit asioista jonkun ulkopuolisen henkilön kanssa, onko siellä esimerkiksi neuvolassa perhetyöntekijä? Ja jos alkaisit vaikka pikkuhiljaa vähentää pumppailukertoja, vaikka viikon välein vähentäisit yhden pumppauskerran vuorokaudesta?

Mä imetän, mutta myös pumppaan säännöllisesti, kun teen osa-aikaisesti jo töitä. Siinä olen huomannut, että hyvin levänneenä, syöneenä ja muuten tyytyväisenä maitoa virtaa ihan itsestään. Sitten kun on stressaantunut ja kiire ja pitäisi pullollinen pumpattua, niin on tosi tiukassa.

Mä suosittelen, että päätät, että pumppaat aina tietyn ajan, esim 20 min kerralla ja sitä sitten täydennät korvikkeella minkä tarvii. Nyt sua stressaa se ajankäyttö, mut jos pääset sen yli niin tilanne voi helpottaa kertaheitolla. Tai sitten ei, jolloin todella kannattaa miettiä lopettamista, sillä todellakin on tärkeämpiä asioita lapsen hyvinvoinnille kuin rintamaito.

[QUOTE="apua";29538616]Tilanne on siis seuraavanlainen: Pieni poikani syntyi 6kk sitten ja hänellä on muutama synnynnäinen tilannetta vaikeuttava asia, mutta ei siitä sen enempää. En ole imettänyt ollenkaan, vaan pumpannut alusta lähtien maidot vauvalle.

Nyt tilanne on todella paha. Olen niin väsynyt etten jaksa tehdä juuri kun pakolliset asiat. Ulkona olisi kiva käydä mutta ei ole aikaa. Kun menen ulos mietin että tämäkin aika on pumppaamiselta pois. Nukkua olisi kiva mutta vauva syö tiheästi öisin eikä muutenkaan ole paras nukkuja. Olisi kiva joskus ottaa vaan rauhallisesti ja nauttia mutta en pysty.

Lisäksi olen hyvin ärtynyt 24/7, valitan miehelleni ihan jatkuvasti, unohtelen asioita jne. Olemme todella huonossa jamassa parisuhteemme kanssa ja tämä asia, niin hullua kuin se onkin, vaikuttaa osaltansa asiaan. Mieheni sanoo että mietin vain pumppaamista, yrittää tukea ja auttaa mutta hänkin on jo ihan kypsä.

Herään siis aamulla ennen vauvaa pumppaamaan, samoin kaikki päiväunet käytän siihen sekä illalla vauvan mentyä nukkumaan pumppaan vielä. Yöllä en sentään herää sitä varten.

Tiedän että olisi parempi jos lopettaisin. Tiedän ettei sillä ole niin suurta merkitystä, että sen koskaan lapsestani huomaisin kumpaa hän on saanut. Tiedän että minun pitäisi lopettaa.. mutta en vain pysty.

Mikä minua oikein vaivaa?[/QUOTE]

Voi ei! Minulla kuule oli ihan sama tilanne 3,5 kk vanhan poikamme kanssa. Lukuisista syistä johtuen en ikinä pystynyt imettämään, vaan pumppasin maidon vauvalle. Pumppasin noin kahdeksan kertaa päivässä. Tiedän kuinka rankkaa se on! Jos olin saanut pumpattua, ja aloin tehdä jotain muuta, niin ajattelin vain, että kohtapa pitää taas pumpata. Eihän sitä voinut minnekään tietty lähteäkään, ellei pumput olisi mukana... Mutta pikkuhiljaa kypsyin touhuun, ja lopetin pumppaamisen viikko sitten. Voi tätä onnea! Ei enää sitä stressiä ja ahdistusta pumppaamisesta! Olen NIIN huojentunut! Nyt voin vihdoinkin NAUTTIA vauvastani! Kuule, olet tehnyt tarpeeksi, ja paljon enemmän! Harva jaksaisi pumpata puolta vuotta. Lopeta pumppaaminen. Lupaan, että olosi helpottuu, ja pystyt nauttimaan vauva-arjesta täysin erilailla. Vauvasikin saattaa huomata eron. Kyllä pieni ihminenkin ymmärtää, kun äiti on stressaantunut. Siis yksinkertaisesti: LOPETA. Nyt kun olen itse lopettanut, tajuan, että menin ihan hulluuksiin sen pumppaamisen kanssa, ja suorastaan kaduttaa, että tuhlasin siihen niin paljon aikaa, jonka olisin voinut viettää nauttien ihanasta pojasta. LOPETA!

Hei!
Olet tehnyt jo paljon enemmän kuin mitä vaatisit keneltäkään muulta. Kuulostat tosi uupuneelta. Vähennät pumppausta, koska seinäänkään et voi lopettaa. Tarvittaessa maidontulon voi lopettaa lääkkeiden avulla.
Annat vauvallesi rakkautta muilla tavoin. Lepäät ja keräät voimia.

Jos kirjaimellisesti tuntuu ettet pysty pumppaamista vähentämään niin kerro tilanteestasi neuvolassa rohkeasti. Heidän kuuluu sinua auttaa. Erityisvauvan syntymä vaatii erityispaukkuja. On paljon äitejä, jotka eivät imetäkään noin pitkään. Anna itsellesi armoa. Olet tehnyt tosi paljon töitä.<3

Yhteistyössä