En pärjää koulussa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
8 kk koulu menossa,nyt takana vasta 2 kk.
Tuon 2 kk aikana en ole oppinut juurikaan mitän! Koulu on aikuiskoulutusta ja todella itsenäistä,joinakin päivinä ei edes näe opettajaa ollenkaan.
Teoriaa ei vielä ole ollut (paitsi työturvallisuudesta) vaan suoraan lähdettiin tekemään halliin.
Enkä pärjää!

Pahinta on se, että samassa tilanteessa olevia ei ole, muut ovat jatkotutkintoa suorittamassa, eli huomattavasti osaavampia.Kaikki tekevät yksikseen ja ovat vaan hiljaa.
Apua saa joskus mutta todella harvoin.Yleensä kun tulee ongelma ( en osaa tai kone ei toimi),niin odottelen ja etsin opettajaa max.tunnin ja sitten lähen kotiin!!
Kuukauden päästä aloittaa uusi perustutkinto tuolla joten sitten saan varmasti tukea muilta aloittelijoilta. Nyt olen ihan omillani.

Tekisi mieli lopettaa!!! Mutta karenssihan siitä napsahtaa...
Olisin niin paljon mieluummin lasten kanssa kotona! Jokaisen koulupäivän aikana tulee ikävä lapsia, ihan johtuen tästä että koulusta ei taida olla mulle mitään hyötyä,se on vain ajan- ja rahantuhlausta :(
Nyt pitäisi etsiä ensi viikoksi sellainen asenne,että minähän pärjään, vaikka opetusta en saakaan! Todella epävarma olo ja alkaa vaikuttaa jo yöuniinkin.

Otappa keskustelutuokio kouluttajan kanssa tai sitten työkkäriin mistä ottavat yhteyttä kouluttajaan...jos ongelmana on jo se ettet saa kouluttajaan/ opeen yhteyttä.Ohjausta ja apua pitää saada!

Sulla on ensinnäkin asenneongelma. Et haluaisi olla siellä. Toisekseen, kun et halua olla siellä niin sua ei kiinnosta hoitaa hommaa mahd. hyvin vaan meet siitä missä aita on matalin.

Onhan se tuolla opiskelulla ajan- ja rahan tuhlausta, mutta ihan yhtä lailla se on yhteiskunnalle ajan ja rahan tuhlausta jo saisit työttömyyskorvauksesi sinne kotiin...

Koitapa ottaa itseäsi niskasta kiinni ja ottaa vastuu opiskelustasi. Aikuiskoulutuksessa vastuu oppimisesta on opiskelijalla. Sun pitää kysyä ja pyytää apua itse niin monta kertaa että opit ja osaat tehdä. Opettajien tehtävä on opettaa mutta eivät he kädestä enää kiinni pidä automaattisesti vaan luottavat siihen että osaa pyytää apua niin pitkään kuin tarvitsee.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No mikset pyydä apua kurssikavereilta? se ei ole tyhmä joka kysyy, vaan se joka ei. Olen itse edennyt urallani jo pitkälle tuolla. Kenenkään ei yksin tarvitse kaikkea osata, vaan toisten tukea voi hakea - kukin on seppä omalla alallaan. Kunhan et ala toisten oppeja jaella omina keksintöinäsi, vaan muistat aina "kunnioittaa" saamaasi apua. Näitäkin ihmisiä on jotka haluavat apua ja kun selkäsi käännät hän kertookin asian omana keksintönään ja yrittää kerätä turhia pisteitä. Aina kun kannattaa muistaa että asia mikä on toiselle hankala, on toiselle arkisen helppoa. Näin on meillä ihan kaikilla. Hyvin harva hallitsee ja osaa kaikkea.

Itse hain kurssille ja olin ihan innoissani.Piti olla etäpäiviä ja teoriaa (haun mukaan),mutta kuulemma niitä ei ole. Eli ma-pe 8-16 tehdään ja opetellaan hallissa.
Totuus oli tosiaan aivan toisenlainen kun mitä ´luvattiin´! Eka viikko meni hyvin,sen jälkeen olen pärjännyt täysin omillani :( Ala kyllä kiinnostaa, mutta tosiaan opetusta ei ole. Joskus meni viikkokin enkä nähnyt opettajaa,sitten kuulin että oli sairaslomalla. kai joku oli tuuraamassa,mutta en ketään kyllä nähnyt.
Tottakai olen mieluummin lasten kanssa kotona kun vaihtoehtona on mennä yksin kouluun ISTUMAAN,lapset aamulla hoitoon (hoitopaikat maksaa,bensa maksaa kun matkaa 40 km jne..).Varsinkin kun menossa on lapsen tutkimukset,puheterapiat jne...Kiirettä on.
Todella turhauttavaa!!!
PELKÄÄN jo valmiiksi ensi viikkoa! :( Aamuisin vatsa on aivan sekaisin kun ahdistaa.
Ala sattuu olemaan ns.vaarallinen eli koneiden kanssa ollaan tekemisissä,eikä itsenäisesti pysty kaikkea opettelemaan.
Ensi viikolla kyllä joku ratkaisu pitää löytää.
Ymmärrän että opettajalla on kiire, kun on monta eri ryhmää, teoriaa ja käytäntöä samaan aikaan jne.
Kun minä olen ainoa aloittelija,jään väkisinkin huomiotta. isot ryhmät hoidetaan ensin.

No johan kuulostaa omituiselta koululta. Aloitelija ja edistyneemmät laitettu samaan ryhmään ja aloittelijalle ei anneta mitään ohjausta? Ehkä voisit mainita asiasta opettajalle, ja jos se ei auta, niin työkkäriin. Turhahan siellä on istua jos ei mitään ohjausta saa.

Apua saan jonkin verran,mutta pääsääntöisesti muut tekevät kiireisinä omia näyttöjään (?) valmiiksi. Ovat tosiaan jo alalla pidempään olleita tai vähintään ammattitutkintolaisia.

Kylläpäs kuulostaa stressaavalta :hug: Sitä jäin kuitenkin miettimään, että minkä takia olet aloittanut osaavammille suunnatun koulutuksen, jos perusopinnot alkavat kuukauden päästä? Neuvoistakaan ei varmaan hyötyä ole, jos et mitään alasta tiedä etukäteen, mutta kyllä sinä kuukauden jaksat, jos sen jälkeen pääset siihen tasoiseesi ryhmään. Tsemppiä!

Opettaja on vähän erikoinen.
Jos juttelen asiasta työkkärissä, mitä sitten tapahtuu? Ovat yhteydessä kouluun,vai voisinko jättää koulun kesken?
Kun KUULIN että aloittelijoita olisi tulossa käsittääkseni kuukauden päästä,helpottaisi varmaan kauheasti omaa tilannetta!

Siis todella erikoiselta kuulostaa tuo sinun tilanteesi..Vaaralllisia, isoja koneita joiden käyttöön vaaditaan asiantuntemusta ja sitten pitäisi pärjätä omillaan..?

Minnusta tuo vaikuttaa enemmän siltä että se on siellä hallin päässä se ongelma? Siis onko se työpaikka missä harjoittelet, koulun opetustila vai mikä?
Miten mä en saa kiinni että millainen tilanne on :|

ÖÖ , kuulostaa aika omituiselta.. ei pt ja at kuulu kyllä samaan opetusryhmään.. toki nuo aikuiskolutukset venyvät alussa ja mitä kunnon tietoa tulee pitkiin aikoihin .. Oletko millä alalla?

Koulutus oli tarkoitettu ihan aloittelijoille /alaa vasta harkitseville. Ilmeisesti otettiin sitten vain 2 oppilasta,ja toinen ei ilmaantunut paikalle. Nämä muut ovat jo kauemmin opiskelleita, menin vaan sinne sekaan.
Tosiaan jos olisin tiennyt niin olisin hakenut vasta tuohon alkavaan koulutukseen!
Yllättävän ison tuen saa muilta samassa tilanteessa olevilta. Nyt sen vasta olen oikeasti huomannut.

Koneistus on ala.
Ja ihan koulussa olen,yhdessä isossa hallissa on kaikki alaa opiskelevat.
Ala on miehinen, ja olisiko sitten siitä kiinni että opettajaa ei ´kiinnosta´tällaista turhaa tapausta edes ohjeistaa..?

Sain siis yhden päivän aikana ohjeistuksen noitten koneiden käyttöön,mutta se ei riitä! Ei siis mulle....Kun sitten konetta alan käyttää, voi olla kiinni yhden napin unohduksesta että kone ei edes lähde päälle.....ja siinä sitä sitten seisotaan sormi suussa...
maahanmuuttajia vielä aivan älyttömästi tuolla, eli tulee se kielitaidottomuuskin rajoittamaan kommunikointia..

[QUOTE="aapee";26023639]Koulutus oli tarkoitettu ihan aloittelijoille /alaa vasta harkitseville. Ilmeisesti otettiin sitten vain 2 oppilasta,ja toinen ei ilmaantunut paikalle. Nämä muut ovat jo kauemmin opiskelleita, menin vaan sinne sekaan.
Tosiaan jos olisin tiennyt niin olisin hakenut vasta tuohon alkavaan koulutukseen!
Yllättävän ison tuen saa muilta samassa tilanteessa olevilta. Nyt sen vasta olen oikeasti huomannut.[/QUOTE]

Nyt otat opettajaa hihasta kiinni ja kysyt että koska saat opetusta ja kerrot että et osaa ja tunnet olevasi ihan yksin ja olosi hyvin epävarmaksi. Pakko niiden on järkätä opetusta (vaikka sitten tukiopetusta) niin pitkään kunnes pärjäät. Tsemppiä sulle!!

Kiitos :) Tää on mulle nyt tosi raskas aihe.

Tuleekohan sanktiota jos otan yhteyttä työkkäriin? periaatteessa en haluaisi koulua lopettaa, koska on hyvin todennäköistä että koulun loputtua pääsen tutulle töihin!!!!!!!!!

[QUOTE="aapee";26023625]Opettaja on vähän erikoinen.
Jos juttelen asiasta työkkärissä, mitä sitten tapahtuu? Ovat yhteydessä kouluun,vai voisinko jättää koulun kesken?
Kun KUULIN että aloittelijoita olisi tulossa käsittääkseni kuukauden päästä,helpottaisi varmaan kauheasti omaa tilannetta![/QUOTE]

Työkkäri on nopeasti yhteydessä kouluttajaan jos todellakin on niin ettet saa riittävästi ohjausta ja apua.
Toki voit jättää kesken, mutta karenssi siitä napsahtaa.Ymmärrän toki että on erittäin stressaavaa, mutta nyt tartut ongelmaan kiinni ja vaadit että saat riittävää ohjausta.Se on sinun oikeutesi!

[QUOTE="aapee";26023667]Kiitos :) Tää on mulle nyt tosi raskas aihe.

Tuleekohan sanktiota jos otan yhteyttä työkkäriin? periaatteessa en haluaisi koulua lopettaa, koska on hyvin todennäköistä että koulun loputtua pääsen tutulle töihin!!!!!!!!![/QUOTE]

Ei yhteydenotosta työkkäriin tule sanktiota.Ota yhteyttä hlöön, joka työkkärissä vastaa näistä koulutusasioista.Kerro ongelmasi ja hän sitten ottaa kouluttajaan yhteyttä.

Olisko sulta opiskelurytmi hukassa?Oletko keskustellut ohjaajan kanssa?

Hyvä ihminen,nyt ihan eka otat yhteyttä ohjaajaasi,ja kerrot saman asian hänelle.Hän osaa auttaa,neuvoa.Hänen kuuluu auttaa, neuvoa!

Mitä alaa sinä opiskelet?Kiinnostaako se ala?Tuntuuko ala omalta?

Tsemppiä!!

Pelkään oikeastaan tuon kouluttajan reaktiota, jos alan valittaa opetuksen laadusta.
taidan sanoa henkilökohtaisesti että en taida pärjätä (tosin en tiedä miten paljon edes tarvitsee osata tällaisen 2 kk jälkeen..).

Lopetusta en taida edes harkita! kai siellä jotain sitten oppii väkisinkin, kaikestahan hyötyä on...ja rukoilen että uuden ryhmän tullessa saisin sieltäkin vähän tukea ja edes jonkun jonka kanssa pohtia ja ihmetellä ongelman tullessa..

Olen kyllä hyvin sosiaalinen ja osaan apua kysyä, mutta koetan pärjätä omillani etten häiritse muiden työskentelyä,töitä tekevät hiki hatussa......Pyörin siinä muutenkin jo edessä aina :D

Kouluttajan kanssa ei oikein natsaa, ala kyllä kiinnostaa. Tosin vähän arkana ihmisenä haluan olla varma työturvallisuudesta jne....
Olen melkeinpä helpottunut jos olen kipeänä ja voin pitää hyvällä omallatunnolla vapaapäivän...Ei yhtään minun tyylistä, yleensä olen se ahkerin..

Jos ala on metallin koneistus.. koneihin ei saa paljoa opetusta.. yksi päiväkin on jo hyvin, mutta kai teillä hallissa on ihminen jota voi tarvittaessa pytää ohjeistamaan.? Ja reippaasti vain pyytää opiskelukavereita auttamaan.. Ei ole kyse, että olet nainen..

Yhteistyössä