En pääse koulukiusaamisesta yli -tuhoan pian terveyteni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahdonavautua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahdonavautua

Vieras
Minua on aina haukuttu rankasti vartaloni vuoksi, mm. koko yhdeksänvuotisen peruskoulun ajan. Viidenneltä yhdeksännelle luokalle eli viiden vuoden ajan olin todella monen silmätikkuna, kiusaajia oli reilut neljäkymmentä, suurin osa poikia. Minua alettiin kiusaamaan alunperin hiustenvärini vuoksi ja kun huomattiin että olen herkkä, se kiusaaminen vaan yltyi. Vartaloani ruodittiin vuosikaudet pikkukaupungin kaduillakin. Minulle huudeltiin mm. kaupoissakin kaukaa, että katsokaa nyt tuota, tuota pe*settä voisi nu*ssia vaikka kymmenen miestä kerralla ja silti olisi väljää. Tuon tasoisia juttuja vuodesta toiseen. Suosikkina tuo edellä mainittu ja "katsokaa nyt miten ruma toi on, katsokaa". Joka päivä useat aikuisetkin kuulivat ne, mutta kukaan ei koskaan puuttunut. Minua heiteltiin kivillä, jääpaloilla, uhkailtiin, solvattiin ja kopeloitiin. Tavaroitani pilloteltiin ja varastettiin. Olin mitoiltani tuohon aikaan suurimmillani 175cm ja 71kg. Takapuoleni on aina ollut aika iso, vaikka olen aina harrastanut liikaa. Olen niin kutsuttu päärynävartalo. Myös rinnat olivat aika isot.

Kun kerroin opettajille ja vanhemmilleni kiusaamisesta useaan otteeseen, kävikin niin, että jouduin puhutteluun, kun kaksi kiusaajaa väittivät, että minä aina haukun heitä. Heitä ei onneksi lopulta uskottu, mutta kukaan ei myöskään ollut tilanteestani kiinnostunut. Suosikkikommentti oli aina että "pojat nyt vaan on poikia, älä ole niin herkkä". Romahdin täysin.

Ongelma on nyt siinä, että olen jo 25-vuotias ja edelleen pelkään liikkua kaupungilla, vaikka asun kaukana lähtökaupungistani. Otan kaikesta itseeni ja itken itsekseni. Tiedän, ettei minussa ole ollut vikaa vaan kiusaajissa, mutta silti en onnistu pääsemään ahdistuksestani. Yritän kovasti pitää vartalostani ja välillä onnistunkin, mutten usko, että kukaan muu voisi siitä pitää vaikka mieheni minua usein kehuukin ja yrittää auttaa.

Nyt minua aina vaivannut syömishäiriöni pahenee. Yhtenä päivänä siivosin kylpyhuonetta ja koska olin menossa sen jälkeen suihkuun, pesin kaakeleita alasti. Siinä pestessäni pyllistin mieheni suuntaan ja kun nousin ylös, mieheni näytti omituiselta, jotenkin pettyneeltä. Pyysin häntä kertomaan mikä on ja hän sanoi, että häntä vähän harmittaa, kun takapuoleni ei ole niin kiihottava kuin joillain naisilla, joiden kuvia näkee jossakin. Loukkaannuin hirveästi ja vaikka mieheni yrittää selittää että tykkää vartalostani kovasti, olen alkanut oksennella syömiäni ruokia. Mieheni lipsautti kerran, että no eihän se takapuolesi nyt vaan näytä hyvältä, mutta rakastaa sitä silti. Nyt on kuulemma muuttanut mielensä ja pyytää anteeksi.

Miksi minä olen tällainen? En kehtaa enää sen kylppäriepisodin jälkeen kävellä alasti kodissani, ennenkin se on ollut hyvin vaikeaa, koska pelkään niin, että minun vartalostani ajatellaan pahaa. Jos olen pylly paljaana, kävelen takaperin poispäin miehestäni kuin mikäkin pelle.

Mitä minä voisin tehdä? Minun ei tarvitsisi laihduttaa ja vaikka tarvitsisikin niin sen voisi tehdä muutenkin kuin oksentelemalla. En tajua miten pääsisin tästä pois. Olen hirveän peloissani ja ahdistunut ja koen olevani hullu.

On hyvä että tiedostat sen että vika ei ole sinussa vaan on lähtöisin kokemuksistasi. Olet kärsinyt asiasta niin pitkään ja järjestelmällisesti että yksin sen yli on vaikeaa päästä. Ehdottaisin myös puhumista jonkun asiantuntijan kanssa. Tsemppiä!!!

Hakeudu ihan totta puhumaan asiasta psykologille. Se auttaa, kun saa tarkastella asiaa ääneen ja jonkun seurassa, jota ei tunne. Ei tarvitse pelätä eikä peitellä mitään.

Toki se sinne psykologille hakeutuminen voi tuntua kiusalliselta ja nololta. Mutta koeta kerätä itsestäsi rohkeus siihen! Vain sinä voit katkaista tuon ketjun ja se ei katkea itsestään. Toivotan sulle voimia ja rohkeuttaa asiaan paneutumiseen!

tämä nyt ei ole ollenkaan oikea viesti sinulle. ehkä tässä tilanteessa. mutta itse toivoisin itselleni isompaa takapuolta ja päärynävartaloa. useat miehet haluavat juuri sellaisen!

itselläni tälläinen pieni, littana ja ohkainen takamus. joskus olen saanut baarissa kommentteja että tissit korvaa perseen, tai että etsin kyllä sellaista naista jolla olisi muotoja (peppu)

mitkään lihasharjoitukset eivät ole saaneet peppuani isommaksi.

no, nykyinen poikaystäväni sitten kehui peppuani. olin aivan innoissani siitä, kunnes kerran dietiillä oltuani poikaystävä puristi peppuani ja tokaisi "kunhan tämä vaan ei pienene yhtään, jos se olisi yhtään pienempi, se olisi jo huono" se siitä sitten!

niin. itse olen sitä mieltä että miehet tykkäävät enemmän vähän liian isoista kuin olematomista pepuista.

mutta ymmärrän että paha olosi johtuu monenmonesta muustakin syystä kuin vain pepun ulkonäöstä, mutta halusin kertoa tämän jos vaikka huomaisit että suuri osa miehistä haaveilee että naisessa on vähän mistä ottaa kiiinni juuri pepun kohdalla

Kiitos kovasti rohkaisuistanne, olette ihania.
Mulle on ollut tosi vaikea ajatus mennä vaikkapa psykologille. Yritän saada itseni ottamaan johonkin yhteyttä, mutta ainakaan vielä en ole onnistunut, tuntuu siltä, etten kehtaa naamatusten kuitenkaan puhua noista asioista yhtään mitään. Itkisin varmaan vaan aina enkä saisi sanaa suusta.

Asun nykyään Helsingissä ja kaipaan tosiaankin ystävää. Olen muuttanut usein ja vanhat kaverit ovat jääneet. En ajattele heistä mitään pahaa, muttei vaan ole ollut niin paljon puhuttavaa, että olisi tullut pidettyä yhteyttä. Olen ns. kiltti tyttö, en juo, en polta, en ole koskaan harrastanut irtosuhteita ja näiden muuten kivojen ihmisten kanssa ongelmaksi on muodostunut se, että heidän elämänsä pyöri noiden asioiden ympärillä. Olisin tahtonut tavata muualla kuin baareissa. Toivottavasti silti löydän vielä ystäviä, tuntuu vaan niin vaikealta.

Nyt ahdistaa sekin, että toivoisin niin kovasti lasta. Tahtoisin kuitenkin ensin tämän ahdistukseni kuriin. Tuntuu pahalta kun aika kuluu ja en saa itseäni kuntoon.

Käy juttusilla. Kiusaaminen ja vielä tuossa mittakaavassa jättää kauheat jäljet pieneen ihmiseen. Hyvä, että tajuat ettei vika ole sinussa, satuit vain olemaan sopivin kenen kimppuun hyökätä silloin. Tsemppiä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja tahdonavautua:
Kiitos kovasti rohkaisuistanne, olette ihania.
Mulle on ollut tosi vaikea ajatus mennä vaikkapa psykologille. Yritän saada itseni ottamaan johonkin yhteyttä, mutta ainakaan vielä en ole onnistunut, tuntuu siltä, etten kehtaa naamatusten kuitenkaan puhua noista asioista yhtään mitään. Itkisin varmaan vaan aina enkä saisi sanaa suusta.

Asun nykyään Helsingissä ja kaipaan tosiaankin ystävää. Olen muuttanut usein ja vanhat kaverit ovat jääneet. En ajattele heistä mitään pahaa, muttei vaan ole ollut niin paljon puhuttavaa, että olisi tullut pidettyä yhteyttä. Olen ns. kiltti tyttö, en juo, en polta, en ole koskaan harrastanut irtosuhteita ja näiden muuten kivojen ihmisten kanssa ongelmaksi on muodostunut se, että heidän elämänsä pyöri noiden asioiden ympärillä. Olisin tahtonut tavata muualla kuin baareissa. Toivottavasti silti löydän vielä ystäviä, tuntuu vaan niin vaikealta.

Nyt ahdistaa sekin, että toivoisin niin kovasti lasta. Tahtoisin kuitenkin ensin tämän ahdistukseni kuriin. Tuntuu pahalta kun aika kuluu ja en saa itseäni kuntoon.

Jos ihminen ei itke terapiassa, niin käynti ei ole onnistunut. Ensimmäinen itku on merkki siitä, että paraneminen alkaa. Mene ihmeessä, yllätyt positiivisesti. Itse kävin terapeutilla ja tunnelma oli todella rauhallinen ja hyväksyvä.

Koulukiusaamisesta kertovaa kaunokirjallisuutta:
Rannela, Terhi; Taivaan tuuliin.

Kertoo tytöstä, jota kiusataan ala-asteella ja joka menettää äitinsä auto-onnettomuudessa. Lopulta häpeä kääntyy vihaksi ja seuraukset ovat tuhoisat.

Kuule, muistathan että sinussa ei ole vikaa, vaan niissä jotka sinua ovat haukkuneet ja arvostelleet! Mun mieheni oli koulukiusattu, ja näen ne jäljet hänessä vieläkin. Häntä ei kiusattu ulkonäön vuoksi, vaan ihan vaan huvikseen, oli helppo kohde, vanhempien vaikean avioeron ja ei niin ruusuisen lapsuuden kokeneena huonolla itsetunnolla varustettuna... Miehelläni auttoi kun löysi hrrastuksen, missä menestynyt kilpatasollakin, saanut itseluottamusta ja omanarvontuntoa. Toivottavasti sinä löydät tavan millä saat itsellesi sen tunteen, ettei muiden ajatuksilla ole väliä, sinä olet hyvä.

Yhteistyössä