En osaa sosiaalisia taitoja kunnolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä

Vieras
Olen tässä viime aikoina joutunut totemaan, että minulta kerta kaikkiaan puuttuu joku muilla ihmisillä oleva kyky sosiaalisista taidoistani.

Kyse ei ole siitä, että en osaisi olla kohtelias ja ystävällinen ja muuta sellaista, vaan enemmänkin kaikenlaisista pikkujutuista, jotka tajuan vasta jälkeenpäin.

Etenkin olen uskomattoman taitava loukkaamaan ihmisiä tajuamatta sitä itse. Tänäänkin onistuin -jälleen kerran- tekemään näin töissä. Eli oli tilanne, jossa olin uudessa työköhteessa, ja toinen työnteikijä huomautti minun tehneen erään asian väärin. No, olin oppinut tekemään saman työtehtävän eri tavalla saman firman eri toimipisteessä eri tavalla (siis mikä nyt sitten tuolla oli väärin), ja kerroin asian selityksenä. Ja ihan varmasti tuo neuvoja otti siitä nokkiinsa, että yritän astua hänen varpailleen.

Ja näin yleensäkin monessa tilanteessa tuntuu käyvän niin, että haluan auttaa ja esitän ehdotuksia asioihin, oli se sitten töissä tai muissa tilanteissa, ja vasta jälkeenpäin tajuan, että ne muut ihmiset oikeasti saattavatkin loukkaantua siitä

Kuulostaa inhottavalta. Ei tollaiseen ongelmaan oikein voi neuvoja antaa, varsinkaan netin välityksella ja kun sua ei tunne eikä näe sun ulosantia. Mutta äänensävyyn ja ilmeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Esim sanoitko sä tossa kuvaamassasi tilanteessa neuvojalle "Ai jaa. No, näin me tehtiin toisessa toimipisteessä" ehkä kuivasti (et siis kuitenkaan kärkkäästi) ja teit samalla jotain muuta eli et ottanut katsekontakstia.. vai sanoitko iloisesti/yllättyen ja hymyllen toista silmiin katsoen "Ai jaa! Tuolla toisessa toimipistessä mulle opetetiin näin, mut kyllä mä voin tollakin tavalla tehdä, jos se on täällä toiminut paremmin."?

Yleisesti olen huomannut että jos hymyilee, katsoo silmiin, kuuntelee kohteliaasti toisten juttuja ja kertoo myös itsestään asioita, niin toiset tykkää ja silloin itsekin on kivempi olla!

Tsempiä sulle! :)