En ole varma olenko raskaana, uskallanko käyttää ibuprofeenia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
Elikkä tilanne olisi se, että menkat on nyt muutaman päivän myöhässä (kierto heittelehtii, vaikea siis arvoida paljonko oikeasti on myöhässä).

Raskaustesti on negatiivinen, testasin juuri tänä aamuna.

Nyt vaan sitten käy mielessä, että uskallanko syödä ibumaxia? Mahassa tuntuu välillä menkkamaista kipua ja huomenna töihin lähtiessä ottaisin mieluusti särkylääkkeen varuiksi, kun on välillä niin pahat kivut että oksennan.

Mitä mieltä ovat konkarit, uskallanko ottaa ibumaxia ennen kuin saan varmuuden suuntaan tai toiseen? Voiko aiheuttaa jotain niin pahaa, että on ehdoton ei?
Ollaan siis jo 14kk yritetty (lapsettomuuden syy löytynyt ja on nyt "kurissa") niin en oikein ihan täysin raskauteen jaksa uskoa, mutta pitää kai silti varuillaan olla...

Ok, kiitoksia.

Alkoholia ja muuta yhtä tarpeetonta haitallista totta kai välttelen siihen saakka kunnes menkat mahdollisesti alkaa, mutta en haluaisi joutua töissä kärsimään niin kovia menkkakipuja että oksennan.
Eli hyvä jos uskallan käyttää, olen joskus kuullut legendaa että aiheuttaisi keskenmenoja mutta en löytänyt tämän väitteen tueksi mitään lääketieteellistä dokumenttia googlettamalla.

Kaksi ensimmäistä kolmannesta?? Älä tuollaisia neuvoja täällä jakele!

Ei missään nimessä saa käyttää noin pitkään! Heti, kun raskaudesta tietää, pitää ibuprofeenin käyttö lopettaa. Kahdella ensimmäisellä viikolla hedelöittymisen jälkeen (= raskausviikot 3 ja 4) istukka ja napanuora eivät vielä toimi, vaan alkio elää omalla vararavinnollaan, silloin myöskään ibuprofeeni ei kierrä sikiöön.

Toisaalta, kaikki tulehduskipulääkkeethän vaikuttavat hedelmällisyyteen, ja minä en nyt muista onko mahdollista vaikutusta alkion kiinnittymiseen. Tietääkö joku tämän varmasti. Ei siis tyyliin: "Minun mielestäni kaksi ensimmäistä kolmannesta ibuprofeeni on ok, mutta eipä ole minun alkioni."

Yksi 400 mg:n annos tosin tuskin vaikuttaa todellisuudessa alkioon tai sen kiinnittymiseen, mutta se riski on kuitenkin jokaisen itse otettava.

Ibuprofeiini lisää verenvuototaipumusta, vältettävä nimenomaan ensimmäisen ja kolmannen kolmanneksen aikana. Vaihda parasetamoliin. Apteekista saat parhaat ohjeet. Ja onnea mahdilliselle odotukselle :-)

Apua, mitähän sitten tekisi :S
Panadol ei itselläni vaikuta mitenkään menkkakipuihin, vaan vaatii ibuprofeenia.

Saisi vaan nyt joko menkat alkaa tai tulla positiivinen testi, alkaa olla jo ihan hukassa kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä.
Pelkään vaan niin niitä kipuja, mitkä saattavat tulla ilman lääkettä.

http://www.fimea.fi/download/17161_raskaus2r.pdf

täältä vo lukea oikeaa tietoa lääkkeistä raskauden aikana, eikä "palstatohtoreiden" mutu tuntumaan tarvitse luottaa.

[QUOTE="Vea";29198864]http://www.fimea.fi/download/17161_raskaus2r.pdf

täältä vo lukea oikeaa tietoa lääkkeistä raskauden aikana, eikä "palstatohtoreiden" mutu tuntumaan tarvitse luottaa.[/QUOTE]

Kiitos, tuo olikin ihan kätevä tietopaketti.
Alkoi vaan nyt stressaamaan kun olen lähes viikon jo menkkoihin varautunut (kuten sanottu, kierto heittelehtii) ja lähes joka päivä ottanut yhden tai kaksi (paitsi eilen) kun on ollut koko ajan tunne että "Nyt alkaa". Mutta ei sitten ole alkanutkaan.

No, toivottavasti nyt sitten en itse ole torpedoinut mahdollista raskautta. On vaan ollut niin heikko usko koko asiaan, olisi ihan Murphyn lain mukaista että näin kävisi
-.-

Turhapa tässä nyt sitten on itseään stressillä tappaa, kai tässä nyt sitten mennään vaan näppituntumalla. Jos nyt jotakin olisi vaikuttanut, niin turha itkeä jos maito on jo maassa.
Yötä vasten otan vielä varuiksi yhden, jos ei huomenna töiden loppumiseen mennessä ala vieläkään mitään, niin ostan kotimatkalla herkemmän testin.

Sinänsä kun miettii, niin eiköhän tulehduskipulääkettäkin käytettäisi yleisesti aborttilääkkeenä jos ainatäysinehdottomasti aiheuttaisi keskenmenon, jopa ennen kuin raskaustesti olisi raskautta näyttänyt.

Yhteistyössä