en ole nukkunut koko yönä kun vauva yrittää nukkua jatkuvasti vatsallaan

  • Viestiketjun aloittaja kaisuleena
  • Ensimmäinen viesti
kaisuleena
7kk tytöntylleröni on alkanut kääntyä unissaan vatsalleen ja naam kiinni patjassa nukkuisi. Olen häntä kääntänyt viime yönä jatkuvasti selälleen ja en ole saanut varmaan tuntia pidempään kerrallaan nukuttua.

Pelkään kovasti että vauva kuolee kätkytkuolemaan jos nukkuu mahallaan kun sairaalassakin sanottiin että selällään pitäisi nukkua 1v ikään asti. Mutta ei tästä tule mitään jos en saa yöllä yhtään nukuttua kun pitää tyttöä jatkuvasti käännellä. Mies ei osallistu yöheräämisiin ollenkaan.

Onko ihan hölmöä kääntää jatkuvasti vauvaa jos on vatsallaan, pitäisikö vaan antaa nukkua miten haluaa. Tuo vauvani ei vain jostain syystä osaa kääntyä itse mahaltaan yöllä selälleen.
 
"plop"
Kätkyt kuoleman riski on suurin alle 4kk ikäisellä. Tuon ikäisellä jo olematon :)

Anna nukkua mahallaan. Se helpottaa vatsavaivojakin, kun ilma pääsee paremmin ulos mahasta.
 
"xxxx"
eiköhän tuon ikäinen jo osaa päätään kääntää itse. esikko nukkui mahallaan vastasyntyneestä-1veeksi, tämä nuorin taas viihtyy selällään, nyt 5kk alkanut hieman kyljellään nukkua.
 
Khimaira
Aika vaikea uskoa että terve lapsi tukehduttaisi itsensä nukkuessaan- varsinkaan tuon ikäinen joka jo kykenee hyvin liikkumaan ja nostamaan päätä, yms.
Kun mun lapsi oli vastasyntyneenä lastenteholla hän nukkuin siellä aina vatsallaan pää sivullepäin- hoitajat laittoivat niin.
 
"plop"
Jänniä nuo nukkuma-asento suositukset. Meille suositeltiin, kun keskolasta kotiuduttiin viime keväänä, että kyljellään on paras nukuttaa, kunnes lapsi oppii itse vaihtamaan asentoaan. Selällään eivät suositelleet, eivätkä mahallaan, ennenkuin lapsi tosiaan itse oppii kääntyilemään.
 
beebeb
Meidän lapsi taas ei suostunut ikänä edes nukkumaan selällään, vatsallaan taas todella hyvin; tosin nykyisin kun on pakko päästä liikkeelle niin yritetään tulla sängyn laitojen yli keskellä yötäkin.
 
Meidän 4kk vauva on nukkunut jo pari kuukautta mahallaan.. Ei yksinkertasesti viihy selällään ja jos yrittää selälleen laittaa niin kääntyy heti mahalleen, oon sit antanu nukkuu niin vaikka alkuun pelotti että tukehtuu..
 
muistan tuon
Mulla poika nyt 1v8kk. Muistan kanssa, kuinka ihan kauhuissani vahdin tuon ikäisenä ettei päässyt mahalleen. Meillä oli käytössä " pönkkä " ja tyyny, eli vauva nukkui kyljellään ja vatsan ja selän puolilla oli " estot " ettei olisi kääntynyt. Kääntyi kuitenkin :D ja nyt tosiaan on jo isompi terve poika.

Eli siis, jos vauva itse kääntyy, silloin voi antaa nukkua vatsallaan. Huolehdi vaan, ettei patja ole liian pehmeä, että saa sen päänsä käännettyä sivulle.
 
"mä"
Meillä nukkui tuon ikäisenä myös vatsallaan osaa kyllä jo päätä kääntää niin että ei tukehdu. Jos itse kurta noin osaa mennä ja tykkää nukkua niin anna nukkua ja nuku itekin
 

Yhteistyössä