en mä ala.. lupasin tehdä lapsille lettuja enkä ees osaa tehdä niitä.. koko aika epäonnistuu =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei osaa tehdä lettui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei osaa tehdä lettui

Vieras
tein siis 2 kertaa jopa taikinan mutta mun letut vaan epäonnistuu =(
palaa kiinni ja on pelkkää mössöö jokka ei ees kypsy..
koitin tehä pikku lettuja pieniä pyöreitä..

ja sit tavallisel paistinpannul mut samaa mömmöö..
jäipä sit lapset ilman lettuja kun äippä ei osaa paistaa =(

voiko tosta laittaa uunipellille????

mä tein tällä ohjeella (kaksinkertasena ohjeet)

2 munaa
4dl jauhoja
3/4tl suolaa 2x
1dl voi sulaa
8dl maitoa

Ensimmäinen lettu epäonnistuu aina, sillä sen avulla testataan että pannu on tarpeeksi kuuma. Letunpaisto vaatii harjoittelua, joka kerta tulee sit vähän parempia. :D

Taikina pitää todella olla oikean paksusta että se onnistuu ja lätty ei saa olla liian raaka kun koetat sitä kääntää, levy pienemmälle het alkuunsa (jos sulla on 1-6, niin 4lle maksimissaan) ja rasvaa riittävästi. Ei kuitenkaan niin että käsille tirskuu paistaes.

teetköhän klassisen virheen: laitat pannulle liian paljon taikinaa kerralla ja pannu on liian kuuma, seuraus --> palaa pinnasta ja sisältä pelkkää mössöä, hajoaa nostettaessa.

Joo, kuulostaa siltä että sulla on liian vähän jauhoja! Ohjeita ei tarvii niin orjallisesti noudattaa ainakaan jauhojen suhteen, jauhoissakin on eroja ja ne turpoo eri tavalla. Voit lisätä vähän kerrassaan jauhoja ja kattoo että miten onnistuu:)

Tarkista sun rasva. Jos on kovin kevyttä Flooraa, niin ei käy paistamiseen. Laita pannu kuumennuksen jälkeen 4-5selle ja odota, että pinta alkaa hyytyä, ennen kuin koitat kääntää. Ja jauhoja lisää sen verran, että ei oo "vettä vaan velliä".
Ja kyllä voita voi laittaa taikinaankin, ei se sitä taikinaa pilaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Tuo voisula ei kuulu reseptiin... samoten 1 muna enemmän, ja tarpeeksi jauhoja. Pannun pitää olla kuuma! Ja voita paistaessa, ei taikinaan.

Voi pistää myös taikinaan, ohjeitä on erilaisia ;)

Kyllä voisula kuuluu taikinaan, ei tarvitse paistamisen aikana ollenkaan voita kun se on jo taikinassa:)

Liian vähän jauhoja minustakin! Ja lettutaikina kannattaa aina antaa vetäytyä 30min ennen paistoa, 1-3 ekaa lettua on mössöä (lue äidin) ja sitten onnistuu jo.
Itse ostan useimmiten valmiina, Pirkalla on valmis paketti johon lisätään vain neste ja tulee oikein hyviä lettuja!
ps. muista pitää pannu tarpeeksi kuumana ja paistaa rasvan kera! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ai niitä ihmisiä todella on jotka ostaa noita lettutaikinajauhoja, mä oon aina ihmetelly mikä idea niillä on :ashamed:

Ajattele juhannuksena meidän isosta kaupasta oli loppunut kaikki valmiit lettutaikinapaketit :) Kyllä niitä ostetaan. Mäkillä varsinkin käteviä! Ja se pirkan on tosiaan 1,50e ja siitä tulee 10 isoa muurinpohjalettua :)

Joo todellakin liian vähän jauhoja.
Kokeilemalla tulee parhaita, eli jos tuntuu liika ohkaselta niin laitat vaan lisää jauhoja.
mitä enemmän niitä paistelee sitä paremmin sen oppii milloin taikina on hyvää.
Mä en koskaan edes mittaile aineksia vaan laitan ihan vaan kaikkea niin paljon kunnes on mun mielestä hyvä taikina!

Yhteistyössä