En laihdu vaikka mitä yritän - PCO??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bad bad bad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bad bad bad

Vieras
Ongelmani on etten tahdo millään laihtua. Olen 3 vuoden aikana yrittänyt kaikkea, kovaa treenaamista, kitudieettejä, karppausta, jne. mikään ei toimi. Vielä 5-10 vuotta sitten jo viikossa alkoi kiloja karista, vaikka olisin vain vähentänyt syömistä. Nyt kilot ovat eivätkä liiku mihinkään vaikka mitä tekisin.

Nyt sitten parin viime vuoden aikana olen alkanut pelätä PCO:ta. Minulla ei ole koskaan ollut epäsäännölliset kuukautiset, voiko PCO tulla aikuisiässä? Ongelmat alkoivat kun aloitin pillerit, lihoin tuolloin ja kun lopetin ne 2 vuotta myöhemmin, huomasin että huulen yläpuolelle kasvanut muutama tumma karva, samoin rintoihin, karvoitus hieman lisääntynyt reisien takaosissa ja hiuksia lähtenyt aikalailla. Selkääni ilmestyi akne, jota en saa hoidettua pois millään, edes ruokavaliolla. Olemme yrittäneet vauvaa vasta pari kuukautta, mutta pelkään että saan selville olevani sairas. Toisaalta, voihan joillain naisilla olla karvoitusta ilman PCOtakin?

Olenko luulotautinen vai voisiko PCO olla syy miksen laihdu, miksi vyötäröni on entisen siron ja kauniin sijasta täynnä löllöä ihraa, takamus selluliittia täynnä oleva muodoton ihrakasa johon ei treenikään pure?

Vai stressaanko vaan tyhjästä...

Kyllä laihtuminen on vuosi vuodelta vaikeampaa muutenkin. Aineenvaihdunta muuttuu iän myötä. Peruskulutuskin lienee vähäisempää kuin nuorempana.

Kuinka pitkään olet aina yhtä dieettiä kokeillut? Oletko kokeillut esim. kalorilaskuria ja punninnut ruokasi, jotta voit olla varma kuinka paljon saat kaloreita/hiilareita/rasvaa/proteiinia?

Mulla samat ongelmat ku ap. Mulla myös käynyt mielessä pco koska mulle yhtäkkiä ilmaantunut akne ja sama karva ongelma. Mutta käsittääkseni pco on syntymästä lähtien.

Mulla nämä kaikki ongelmat alkoi epillereiden myötä.

[QUOTE="vieras";28714046]Ensiksi haluan kysyä, harrastatko liikuntaa, mitä ja miten paljon ja usein?[/QUOTE]

Mä haluan kysyä sulta, että miksi kysyt? Pitää nimittäin liikkua aika perkeleen paljon laihtuakseen, ellei muuta ruokailutottumuksiaan yhtään.

Laihtuminen on mahdollista ihan ilman liikunnan lisäämistä.

[QUOTE="vieras";28714060]Mä haluan kysyä sulta, että miksi kysyt? Pitää nimittäin liikkua aika perkeleen paljon laihtuakseen, ellei muuta ruokailutottumuksiaan yhtään.

Laihtuminen on mahdollista ihan ilman liikunnan lisäämistä.[/QUOTE]

Ja sekös onkin sitten ihan helvetin kauniin näköistä. Kyllähän noita laihoja naisia näkee, mutta tosiaan on silti höllyvää ja selluliittista siellä täällä. Sanoisin, että ihan johtuu siitä, ettei perse juurikaan nouse sohvalta.

Ja itse 12 kiloa pudottaneena tiedän mistä puhun, liikunta on todellakin tosi tärkeä asia laihduttaessa. Ensinnäkin vartalo on niin paljon kauniimpi liikkuvalla/urheilevalla ihmisellä. Ja ihan "pikkuseikka" on se parempi kunto ja terveys.

Olen myös laihtunut viisi kiloa aivan pelkällä liikunnalla. Jouduin kerran jättämään liikunnan sairastumisen vuoksi pois pariksi kuukaudeksi, ja vaikka ei kiloja tullut, näkyi liikkumattomuus heti negatiivisesti vartalossa.

No ehkä jollekin on tärkeää vaan ne pienet luvut vaa-assa.

No totta helvetissä liikunta kiinteyttää -ja itse olen karistanut yli tuplaten sen minkä sinä, joten jotain tietoa minullakin.

Mutta ap:n akuutein ongelmahan ei taida olla kiinteytyminen vaan laihtumisen alkuun pääseminen?

[QUOTE="vieras";28714119]No totta helvetissä liikunta kiinteyttää -ja itse olen karistanut yli tuplaten sen minkä sinä, joten jotain tietoa minullakin.

Mutta ap:n akuutein ongelmahan ei taida olla kiinteytyminen vaan laihtumisen alkuun pääseminen?[/QUOTE]

Nyt helvetti vaan se perse ylös sohvalta ja parin tunnin lenkille ja joka päivä, niin johan alkaa persekin näyttämään paremmalla. Ihan oikeasti.

[QUOTE="vieras";28714141]Nyt helvetti vaan se perse ylös sohvalta ja parin tunnin lenkille ja joka päivä, niin johan alkaa persekin näyttämään paremmalla. Ihan oikeasti.[/QUOTE]

BTW, ap kertoo heti aluksi kokeilleensa kovaa treenaamistaKIN. Eikä ole saanut sitä tulosta, mitä haluaa. Joten mikä on vaihtoehto/mitä tarvitaan lisäksi? Sopiva ruokavalio.

Miten AP syöt ja liikut? Liikuntaa mielellään vähintään Tintin päivässä ja ruokavalio tosi tärkeä. Pois jogurtit, vehnäleipä, juustot minimiin, pois karkit, sipsit ym mössöt. Laihtuminen vaikeutuu iän myötä.

Itsekin laihdutan ja vauhti on -0,5 kg viikossa, vaikka liikun päivittäin ja syön n. 1500 kaloria päivässä.

muistakaa ny sit että pco ja pcos on kaksi eriasiaa. Pcos on se johon liittyy oireita ja mm lapsettomuutta. Pco voi olla periaatteessa kellä vaan kun se on aika oireeton, pco näkyy vaan munasarjois.

Pco tarkoittaa kuitenkin monirakkulaisia munasarjoja ja niiden seurauksena ovulaatio voi estyä. Ilman ovulaatiota on vaikea tulla raskaaksi... Itselläni ei ollut mitään muita pcos-oireita (monirakkulaisuuden lisäksi) kuin lapsettomuus.

Voi, ei varmaan ole mikään uusi tieto minulle että liikunta on tärkeää ja ravinto. Ongelma onkin, ettei kumpikaan laihduta minua, ei erikseen eikä yhdessä. Olen karpannut nyt 5 viikkoa, ja seurannut ruokavaliota todella tarkasti. En ole laihtunut kiloakaan.

Pelkään että minulla on jokin sairaus. Minulla on viime aikoina ollut myös paljon outoja vihlomisia ja äkillisiä kipuja alavatsalla. Vartaloni muoto ei muutu mihinkään siitä, miten se pillereiden aikaan muotoutui. Minulla ei koskaan ennen ollut isoa ja leveää takamusta, saati reidet olleet oudon muotoiset niin että ihraa on kertynyt ulkoreidelle ja sisäreidelle.

Joo, kokeiltu kaikkea kyllä... Pumppia, spinningiä, kuntosalia, VHH-ruokavaliota, salaattikuureja, pyöräilty työmatkat, pilatesta, jopa kokeilin paastoa epätoivoissani kun ajattelin että saisin myrkyt pois kehosta jos joku ruoka tekee minulle tätä sabotaasia painon suhteen.
Paino on ja pysyy. Ja se paino on 72 kg, vain korkeintaan korkeammat päivän aikaan. Pituutta on 162 cm, ja ikää 30v.

Minussa on pakko olla vikaa, ja pelkään että se liittyy hormoneihin (akne alkoi).

Noilla oireilla kyllä varaisin ajan lääkärille. Itse olen samanikäinen ja pituinen, painoin 75kg ja sain aika helposti kymmenen kiloa pudotettua. Esim. viisi kiloa kuukaudessa ja loput laihdutin isommilla kaloreilla ja hitaammin.

Käytän myös e-pillereitä ja paino nousi niiden aikana. Mutta tästä syytän ainoastaan sitä, että söin aivan liikaa ruokaa ja herkkuja, vaikka kävin kuntosalilla 3-5 kertaa viikossa. Nyt painan siis 65 kiloa ja tästä laihduttaminen alkaa olla vaikeampaa kun pitäisi kalorit olla niin alhaalla. Liikkumalla ja urheilemalla vartalo pysyy kuitenkin ihan hyvässä kunnossa, vaikka painoa ehkä onkin muutama kilo liikaa.

Mutta tosiaan ap, lääkäriin vaan, siellähän selviää on kilpirauhasissa vai missä vika, koska vaikuttaisi että jossain on.

Hei, kiitos vastauksista, kilppareita ei ole nyt muutamaan vuoteen tarkastettu. Joku kyseli mun karppiruokavaliosta, tässä eilisen eväät:

Aamiainen: Kahvi täysmaidolla, pari juustoleipästä salaatilla, maustamaton jogurtti sokeroim. vadelmilla, vettä

Lounas: Naudanpihviä (itse tehty, oliiviöljyllä paistettu), tilkka majoneesia, salaattia, tomaattia, paprikaa, kananmunasta tehty hampparisämpylä jossa mantelijauhetta. Jälkkäriksi kaksi palaa tummaa suklaata.

Välissä vichyvettä.

Päivällinen: Kanankoipia salaattipedillä, öljyä, pistaasipähkinöitä 50g.

Illalla pelkkää vettä/vichyä.

Kaikki ruuat on valmistettu karppaajien ohjeilla/resepteillä. Hiilihydraatit pyrin pitämään n. 20-72 g/pvä.

...Niin ja piti lisätä, tänä kesänä en ole ehtinyt liikkumaan paljon. Työni ei ole istumatyötä, askelia tulee reippaasti. Työmatkat pyörällä. Keväällä oli treenit pumppi 3*vko, sekä 1-2 spinningiä. Syksyllä jatkuu sama juttu.

Yhteistyössä