En kestä näitä aamuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi apua

Vieras
Miksi, oi miksi, eskarilaisen kanssa aamut on aina yhtä tappelua, ininää ja kitinää!

Mä koitan olla pitkäpinnainen, pysyä rauhallisena ja selittää sen seitsemän kertaa, miksi sinne eskariin mennään. Ja mitä vaatetta kannattaa laittaa päälle. Ja miksi on hyvä syödä aamupala. Ja kuinka on hyvä käydä kotona pissalla ennen lähtöä.
Mutta ei! Kun ei niin ei!

Se alkaa jo heti lapsen herättyä; mä en tahdo eskariin! Kurkku on kipeä..vatsaan sattuu..päätä särkee..huono olo.. haluan vapaapäivän..väsyttää jne.. Selitysten kirjo on loppumaton.

Kun päästään lähtemisestä yhteisymmärrykseen, niin alkaa kitinä vaatteista. Housut, ihan kaikki housut, kiristää, putoaa päältä, tai on muuten vaan huonot jalkaan. (Ihan oikean kokoisia, kaupassa sovitettuja vaatteita).
Paidat on rumia tai liian pieniä tai Liian isoja. Nämäkin sovitettu kaupassa..

Kun vihdosta viimein päällivaatteet on päällä, alkaa kinastelu ulkovaatteista. En laita sitä enkä tota enkä ainakaan niitä kenkiä.

Lopputulos on se, että yleensä me myöhästytään ja mulla on valtava elin otsalla!

Töihin palaaminen alkaa tuntumaan houkuttelevalta vaihtoehdolta.. Tosin en tiedä mihin saisin tuon meidän vauvan hoitoon.

Ja mielestäni olen koittanut vaikka mitä näiden aamujen helpottamiseksi. Mutta silti löytyy aina joku ihan mitätönkin asia, mistä se ininä alkaa.

Mä oon niin täynnä näitä aamuja!

Täällä menee kaikki pikku koululaisen kanssa ihan ok, kunnes kanssa pitää alkaa laittaa vaatteita päälle. Silloin aletaan juoksentelemaan sinne tänne ja hervoton käkätys. Kuitenkin taksi tulee noin kahdeksan pintaan, että siksi on komennettava lasta napakasti laittamaan vaatteet päälle ja lähtemään ulos. Lapsella on tosin ADHD ja se tekee tätä levotonta käyttäymistä. Lääke kun ei heti ala vaikuttamaan, kun sen aamulla ottaa.

Meillä esikoisen kanssa toimi lahjonta. Jokaisesta hyvin menneestä aamusta sai tarran ja pe sai sitten jonkun pienen lahjuksen. Joskus sai pitää pe vapaana kun kerta mahdollista oli. Kuopus onkin sitten aivan eri maata. on ihan innoissaan menossa eskariin ei malttaisi syödä kun olisi jo pukemassa.

Meillä esikoisen kanssa toimi lahjonta. Jokaisesta hyvin menneestä aamusta sai tarran ja pe sai sitten jonkun pienen lahjuksen. Joskus sai pitää pe vapaana kun kerta mahdollista oli. Kuopus onkin sitten aivan eri maata. on ihan innoissaan menossa eskariin ei malttaisi syödä kun olisi jo pukemassa.

Meillä lapsen tulee kyllä osata käyttäytyä ilman lahjomistakin. Eskari on sitäpaitsi tätä nykyä pakollinen, joten ei sieltä niin vain olla poissa, kun ei huvita mennä. Ihmeellistä ajatusmaailmaa opetat lapsellesi.

No ei toimi meillä lahjonta, ei myöskään uhkailu tai kiristys.

Ja on saanut eskarilainen muutaman perjantain vapaaksi. Onnistuu hyvin kun kuitenkin olen vauvan kanssa kotona.
Ja kun ei tuo eskaripäivä pitkä ole, 4 tuntia ja perjantaina vain 3 tuntia.

Olen opettajaltakin kysellyt, että onko siellä tapahtunut jotain minkä takia lapsi ei aamuisin halua lähteä. Ei ole, lapsi on eskarissa iloinen, reipas ja touhuaa muiden kanssa.
Ja kun lapsen haen eskarista, niin yleensä aina sanoo, että oli kiva päivä.

[QUOTE="vieras";29048321]Meillä lapsen tulee kyllä osata käyttäytyä ilman lahjomistakin. Eskari on sitäpaitsi tätä nykyä pakollinen, joten ei sieltä niin vain olla poissa, kun ei huvita mennä. Ihmeellistä ajatusmaailmaa opetat lapsellesi.[/QUOTE]

Ei se vielä ole pakollinen. Muuttuu vasta kohta pakolliseksi.

Ja meillä on eskariope sanonut, että lasten onkin hyvä pitää välillä viikollakin vapaapäiviä, että eivät väsähdä. Moni meidänkin lapsen ryhmästä tulee suoraan kotoa eskariin. Eivät siis ole ennen eskaria olleet missään hoidossa.

Ja kerran lapselta kysyin, että miksi nää aamut on aina näin vaikeita. Vastaus oli että on vaan kiva olla inhottava! Eli sen puolesta tuntuisi, että ihan tahallaan tekee aamut vaikeiksi.

Oletko koittanut olla selittämättä? ja antamatta vaihtoehtoja?
Katotte illalla vaatteet valmiiksi ja aamulla toteat vaan että nyt mennään eskariin ja sillä hyvä. Ne vaatteet päälle mitä on katsottu ja jos ei käy pissalla tai syö niin olkoon sitten pissahädässä ja nälkäinen, riittää 1-2 aamua niin alkaa pelleily loppua.

Oletko koittanut olla selittämättä? ja antamatta vaihtoehtoja?
Katotte illalla vaatteet valmiiksi ja aamulla toteat vaan että nyt mennään eskariin ja sillä hyvä. Ne vaatteet päälle mitä on katsottu ja jos ei käy pissalla tai syö niin olkoon sitten pissahädässä ja nälkäinen, riittää 1-2 aamua niin alkaa pelleily loppua.

Olen koittanut.
Kerran vein yön aikana vaatekaapin sisällön alakerran varastoonkin, ettei tulisi vaatteista kitinää. Eikä tullut vaatteista kitinää vaan kiltisti puki edellisenä iltana valitsemansa vaatteet. Mutta jostain se kitinä sinäkin aamuna tuli.

Ja on jättänyt aamulla pissaamisenkin väliin. Sillä tuloksella että ei sitten eskarissakaan käynyt pissalla. Vasta kotona eskarin jälkeen, eli 13.30.

Aamupala jää välillä syömättä, mutta ei haittaa koska eskarissa syödään jo 10.15.

Olen oikeasti aika tympääntynyt tähän touhuun. Mieskin on parina aamuna lykännyt töihin lähtöä, että näkisi nää aamut. Mutta eihän silloin mitään ongelmia ole. Eskarilainen käyttäytyy kuin enkeli! Pukee ja syö reippaasti, on aurinkoinen ja hymyilevä.

[QUOTE="...";29048601]Se tietää mistä naruista voi vetää jotta äiti hermostuu. Nyt se auktoriteetti takasin ja äkkiä[/QUOTE]

Yleensä pysynkin rauhallisena. Mutta väkisinkin välillä kilahtaa, tuskin kenenkään hermot kestää heti aamusta jatkuvaa napinaa.
Aamulla kun pitäisi muutakin ehtiä kuin ottaa kiukuttelua vastaan.

Ja huonosta käytöksestä seuraa rangaistus. Esim. karkkipäivän menetys, kivan menon peruuntuminen, jäähy ym. Mutta ei näistäkään isommin apua ole.

Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että ohimenevä vaihe vaan kyseessä.

No mitä se haittaa vaikka pissis eka kerran 13.30. Itsepähän kusihädässä on, eiköhän se siitä ala oppimaan.
Minusta teet asiasta jotenkin niin ison itse, että lapsi tajuaa että "tässäpä hyvä paikka härnätä!" ja oppimastaan tavasta on vaikea päästä eroon.

Ota lunkisti, jätä lapsi suoriutumaan itse aamulla pukemisesta ja pissalla käymisistään, menet itse syömään ja huikkaat vaan että otatko jotain.

Älä oo moksiskaan sen kiukuttelulle. Huolehi vaan et jos ei vaatteet oo päällä klo 08 kun taksi tulee niin sit läpsi menee taksiin vähäpukeisena, siitä et tingi etteikö eskariin lähtis!

No mitä se haittaa vaikka pissis eka kerran 13.30. Itsepähän kusihädässä on, eiköhän se siitä ala oppimaan.
Minusta teet asiasta jotenkin niin ison itse, että lapsi tajuaa että "tässäpä hyvä paikka härnätä!" ja oppimastaan tavasta on vaikea päästä eroon.

Ota lunkisti, jätä lapsi suoriutumaan itse aamulla pukemisesta ja pissalla käymisistään, menet itse syömään ja huikkaat vaan että otatko jotain.

Älä oo moksiskaan sen kiukuttelulle. Huolehi vaan et jos ei vaatteet oo päällä klo 08 kun taksi tulee niin sit läpsi menee taksiin vähäpukeisena, siitä et tingi etteikö eskariin lähtis!

Siis mä vien lapsen itse eskariin. Ja toisinaan menen jo edeltä vauvan kanssa tuonne pyörävarastolle odottamaan eskarilaista joka kiukuttelee sisällä sen vaatettamisen kanssa.

Ja kyllä mä olen huolissani jos lapsi pidättää pissaa likemmäs 17 tuntia!

Yhteistyössä