En keksinyt otsikkoa.lapset 3v,9v ja 10v

  • Viestiketjun aloittaja Äitix3..-
  • Ensimmäinen viesti
Äitix3..-
Miten te saatte lapsenne siivoomaan omat jäljet? Siis omat lellut,koulupöytä vaateet ym. Sekä kun vaateet vaihdetaan aina heitetään lattialle ja siinä ne on niin kauvan kun mä saan "raivokohtauksen" Kaikesta pitää sanoa monet kerrat,enenkuin se asia menee perille ja silti saa taas sanoa ne samat asiat päivästä toiseen.
Mitä kaikkea teidän lapset joutuu kotona tekemään? Saavatko viikko rahaa? Mistä asioista otatte pois viikkorahaa? Onko teillä jokin yhteinen siivouspäivä? Musta tuntuu että tää kaikki on turhauttavaa. Sekä onko teillä lapsilla omat huoneet??
 
"vieras"
Ihan vanhanaikaisesti kiristys, lahjonta ja uhkailu :D

No ei kai, meillä on siivouspäivä joka tarkoittaa että silloin siivoavat huoneensa, se on sitten jokaisen oma asia siivoavatko välillä mulla on kyllä vain isompia eli 10 ja 12 vuotiaat siistivät kyllä omat huoneensa välissäkin.
Ainoa selvä sääntö on että meillä ei yökyläile kaverit jos ei ole siistiä ;)

Viikkorahaa saavat 5e, ja siihen ei ole velvollisuuksia, sillä ostavat sitten karkkia jos haluavat sitä syödä tai muuta.

Ruokailun yhteydessä jokainen korjaa omat astiansa ja joku pyyhkii pöydät toinen laittaa tiskarin, yks vie roskiksen jos tarvetta, omat puhtaat vaatteet hoitaa jokainen kaappiin ja likaiset pyykkikoriin.
 
Ensinnäkin olen opettanut lasta siivoamaan jälkiään ihan pienestä pitäen. Toiseksikin siivoamisesta on tehty päivittäinen rutiini. Kolmanneksi, jos menee vaikeaksi, aina voi ottaa jätesäkin ja sulloa sinne lattialla lojuvia tavaroita / vaatteita ja viedä ne joko oikeasti tai leikisti roskikseen. Itse en ole tätä käyttänyt tällaisenaan, vaan kerran imuroinut värikynänpätkiä, kun poikaani ei "huvittanut" pyynnöistä huolimatta kerätä niitä pois lattialta.
 
Meillä se on tullut tavaksi, että huoneet siivotaan päivän päätteeksi, eli legot+lelut siivotaan pois. Eikä noi valita yhtään, koska tietävät että jos eivät siivoa niin äiti siivoaa ne sitten jätesäkkiin. :xmas:
 

Yhteistyössä