"En keksi yhtään järkisyytä, miksi ruotsin kielellä pitäisi olla sellainen asema Suomessa kuin sillä on"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
"Olisin valmis jopa luopumaan kaikista ruotsin kielen taidoistani, jos saisin vaihtokaupassa samantasoisen espanjan, kiinan tai vaikkapa japanin kielen taidon. Sori siitä. Ruotsin kieltä nyt vaan ei tarvitse Suomessa eikä edes Ruotsissa."

Asiaa!

Suomen tulisi nostattaa kansallista identiteettiä!💪

Ensiaskel voisi olla saariruåttalaisten elättämättä jättäminen ja roåtsilta saadaan tietenkin rahaa Suomessa esitettäviin ruåtsinkielisiin uutisiin/ohjelmistoon. Pakkoruåtsi lopetetaan, vaikka sitä ei sitten vähään aikaan opiskellakkaan näin runsaasti. Muutama sukupolvi menee ja taas ruåtsi maistuu kun sen opiskelu ei ole enää pakollista eikä sen opiskelu tunnu niin hävyttömältä ja suomalaista identiteettiä alistavalta.👍

Virastokielenä kuitenkin suomi, ruotsi ja itä-rajan tuntumassa venäjä. Mitään somaliaa, arabiaa tms ei puhuta, eikä infota, eikä tulkkeja hommata kuin korkeintaan vuodeksi. Jos et osaa puhua kieltä vuoden jlk. niin painuppa hiivattiin täältä tai tule toimeen ilman tulkkia.

Viimeksi muokattu:
Penka Seppänen kirjoittaa pehmoisia kieli poskessaan laskemalla leikkiä vitsailemalla tosikoiden ruotsikammon kustannuksella.
Aikoinaan englannin käännöstöitä tekevä työkaveri totesi ettei ihminen osaa kunnolla kuin korkeintaan kahta kieltä.
Olen opiskellut elämäni varrella äidinkieleni lisäksi kuutta kieltä, jos en laske mukaan espanjaan pintapuolisesti tutustumistani. Muutama päivä sitten haastateltiin etelä-amerikkalaista miestä. Kieli kuulosti helposti ymmärrettävältä kai puheenaiheen takia.
Suomessa kielten opiskelu on aina ollut vääränlaista. Opiskelu usein tähtää virheettömään tekstin tuottamiseen. Minulle kielissä on tärkeintä selviytyä matkoilla hankalissa tilanteissa.
Rakastan ruotsin kieltä ja tarvitsen ruotsia kuin janoinen vettä.
Katsoin eilen Maarit Tastulan suosittelemaa ruotsalaista poliisisarjaa. Opin sieltä yhden kivan sanan. Tykkään riikinruotsista.
Suomenruotsi on minulle muumikieltä.
Helppoa ymmärtää, mutta hieman noloa avata suutani Ruotsissa.
Ei kaikki puhu Ruotsissa englantia.

Penka Seppänen kirjoittaa pehmoisia kieli poskessaan laskemalla leikkiä vitsailemalla tosikoiden ruotsikammon kustannuksella.
Aikoinaan englannin käännöstöitä tekevä työkaveri totesi ettei ihminen osaa kunnolla kuin korkeintaan kahta kieltä.
Olen opiskellut elämäni varrella äidinkieleni lisäksi kuutta kieltä, jos en laske mukaan espanjaan pintapuolisesti tutustumistani. Muutama päivä sitten haastateltiin etelä-amerikkalaista miestä. Kieli kuulosti helposti ymmärrettävältä kai puheenaiheen takia.
Suomessa kielten opiskelu on aina ollut vääränlaista. Opiskelu usein tähtää virheettömään tekstin tuottamiseen. Minulle kielissä on tärkeintä selviytyä matkoilla hankalissa tilanteissa.
Rakastan ruotsin kieltä ja tarvitsen ruotsia kuin janoinen vettä.
Katsoin eilen Maarit Tastulan suosittelemaa ruotsalaista poliisisarjaa. Opin sieltä yhden kivan sanan. Tykkään riikinruotsista.
Suomenruotsi on minulle muumikieltä.
Helppoa ymmärtää, mutta hieman noloa avata suutani Ruotsissa.
Ei kaikki puhu Ruotsissa englantia.
Se on se nuotti jota täytyy oppia😉

Alkuperäinen kirjoittaja Lispetti:
Suomen tulisi nostattaa kansallista identiteettiä!💪

Ensiaskel voisi olla saariruåttalaisten elättämättä jättäminen ja roåtsilta saadaan tietenkin rahaa Suomessa esitettäviin ruåtsinkielisiin uutisiin/ohjelmistoon. Pakkoruåtsi lopetetaan, vaikka sitä ei sitten vähään aikaan opiskellakkaan näin runsaasti. Muutama sukupolvi menee ja taas ruåtsi maistuu kun sen opiskelu ei ole enää pakollista eikä sen opiskelu tunnu niin hävyttömältä ja suomalaista identiteettiä alistavalta.👍

Virastokielenä kuitenkin suomi, ruotsi ja itä-rajan tuntumassa venäjä. Mitään somaliaa, arabiaa tms ei puhuta, eikä infota, eikä tulkkeja hommata kuin korkeintaan vuodeksi. Jos et osaa puhua kieltä vuoden jlk. niin painuppa hiivattiin täältä tai tule toimeen ilman tulkkia.
Sanopa sana no eri nuoteilla
no?
No!
no;-)
NO👀

Suomen tulisi nostattaa kansallista identiteettiä!

Ensiaskel voisi olla saariruåttalaisten elättämättä jättäminen ja roåtsilta saadaan tietenkin rahaa Suomessa esitettäviin ruåtsinkielisiin uutisiin/ohjelmistoon. Pakkoruåtsi lopetetaan, vaikka sitä ei sitten vähään aikaan opiskellakkaan näin runsaasti. Muutama sukupolvi menee ja taas ruåtsi maistuu kun sen opiskelu ei ole enää pakollista eikä sen opiskelu tunnu niin hävyttömältä ja suomalaista identiteettiä alistavalta.

(y)

En keksi yhtäkään järkisyytä miksi persut ja ruotsikammoiset jankuttavat tällä palstalla. Jutut alkavat olla jo niin levottomia, että palstan valvoja saisi laittaa siivousluutansa huiskimaan.
Ei terve ihminen kirjoita sairaita tekstejä eikä koe tarvetta vähemmistöjen kyykyttämiseen.
Menkää Ylälaudalle takaisin sieltä mistä olette tänne tulleet tai pois häädetty.

En keksi yhtäkään järkisyytä miksi persut ja ruotsikammoiset jankuttavat tällä palstalla. Jutut alkavat olla jo niin levottomia, että palstan valvoja saisi laittaa siivousluutansa huiskimaan.
Ei terve ihminen kirjoita sairaita tekstejä eikä koe tarvetta vähemmistöjen kyykyttämiseen.
Menkää Ylälaudalle takaisin sieltä mistä olette tänne tulleet tai pois häädetty.

Tätä olen toivonut jo pitkään, että poistuisivat kaltaistensa joukkoon.

Kun ensi kerran tulin tänne palstalle kauan kauan sitten tilattuani lehden kun odotin esikoistani, meno ei ollut lainkaan näin mielipuolista, keskusteliin äitien kesken, ja vaikka kärkkäitäkin mielipiteitä tuli, niin minusta ilmapiiri oli kuitenkin yleisesti ottaen mukava.

”Tätä olen toivonut jo pitkään, että poistuisivat kaltaistensa joukkoon.”

Minulla alkaa olla mitta täysi tätä palstaa. Kirjoitusten sävy on jo pidempään ollut uhkaava.
Toisekseen ei minulla ole enää mitään tarvetta palstakeskusteluun. Voin lukea vain toimittajien kirjoitukset.
Professori Keltukangas-Järvisen juttu lapsen ujoudesta on ihana. Ostin kauan sitten hänen kirjoittaman kirjan ja laitoin sen sitten kierrätykseen.
Minua ei ujous vaivaa. Uskallan sanoa suorat sanat missä ja milloin vain.

Minulla alkaa olla mitta täysi tätä palstaa. Kirjoitusten sävy on jo pidempään ollut uhkaava.
Toisekseen ei minulla ole enää mitään tarvetta palstakeskusteluun. Voin lukea vain toimittajien kirjoitukset.
Professori Liisa Keltikangas-Järvisen juttu lapsen ujoudesta on ihana. Ostin kauan sitten hänen kirjoittaman kirjan ja laitoin sen sitten kierrätykseen.
nimen oikaisu viestiini

👌

Professori Keltukangas-Järvisen juttu lapsen ujoudesta on ihana. Ostin kauan sitten hänen kirjoittaman kirjan ja laitoin sen sitten kierrätykseen.

Miksi rantahurrit kyykyttävät vähemmistöä Ahvenanmaalla ja niissä kunnissa missä ruotsalaisella kansanpuolueella on enemmistö?

Yhteistyössä